کاندیدای انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای: مهم‌ترین چالش ما حفظ نیروی انسانی است

به گفته این فعال صنفی، در کنار این چالش‌ها که بیشتر در حوزه نرم‌افزار هستند، مسائلی نیز در خود سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نیازمند اصلاح است؛ از جمله رویکرد منفعلانه در بعضی وقایع.

او با طرح چند مثال توضیح می‌دهد: «در بعضی مواقع ما در سازمان می‌ایستیم تا اتفاقی بیفتد و روندی به‌نتیجه برسد و بعد از آن سعی می‌کنیم عکس‌العملی نشان دهیم. به‌طور نمونه درباره الزامات امنیتی مورد نیاز حوزه نرم‌افزار، حوزه اطلاعات شرکت‌ها و اعتبارسنجی و هویت‌سنجی آن‌ها این نوع رویکرد دیده شده. این‌ها مواردی است که در موقع لازم عکس‌العمل مناسبی درباره آن‌ها نشان داده نشده و کاری در سازمان انجام نشده است؛ در عوض متولی‌ها تغییر کرده‌اند و سازمان‌ها و نهادهای دیگری جلو آمده‌، قانون را وضع کرده‌اند. ما هم دنبال این هستیم که آن قانون‌ها را به‌شکل بهینه اجرا کنیم. این وضعیت از انفعال سازمان نشئت می‌گیرد.»

عضو هیئت‌مدیره‌ی شرکت توسعه سامانه‌های مدیریت برید در عین حال معتقد است بسیاری از این معضلات قابل حل است و با رسیدگی صحیح می‌تواند به منبع قدرت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و همه شرکت‌های آن تبدیل شود.

این کاندیدای انتخابات سازمان نصر تهران در ادامه از دیگر مشکلات سازمان و ضرورت رسیدگی به آن‌ها می‌گوید:

ما برای ارائه بینش درباره بازار به شرکت‌های مختلف، اطلاعات بسیار کمی در سازمان داریم. سازمان نظام صنفی، سرویس خوبی به شرکت‌های عضو نمی‌دهد. به‌همین‌دلیل یکی از سرویس‌هایی که در این دوره قصد داریم روی آن کار کنیم، بخش گزارش‌های بازارمحور و سیستم‌محور برای ارائه به شرکت‌ها است. از سوی دیگر ما در رسانه نیز کارآمدی لازم را نداریم و از ابزارهای روز استفاده نمی‌کنیم. سازمان خدمت‌محور نیست و از اعضای جدید حمایت نمی‌کند.

حسام اسدی، مدیرعامل شرکت توسعه سامانه‌های مدیریت برید

اسدی ادامه می‌دهد: «در کنار نقاط تاریکی که نام بردم، نقاط روشن بسیاری هم وجود دارد که سازمان درباره آن‌ها خیلی موفق عمل کرده اما همه این موارد در کنار هم دلیل کافی را به من و همفکرانم داد که وارد این انتخابات شویم.»

موضوع دیگری که اسدی به آن اشاره می‌کند، قابلیت نظام صنفی برای ارتباط با حاکمیت و لزوم قدرت گرفتن آن است؛ درحالی‌که بی‌توجهی به اعضای صنف، قدرت را از سازمان می‌گیرد.

او توضیح می‌دهد: «هر گروهی که بخواهد به نمایندگی از یک جمع با حاکمیت گفت‌وگو کند، باید قدرتش را از گروه خود بگیرد. ما در سازمان نظام صنفی به اندازه کافی از مشارکت و توان اعضا استفاده نمی‌کنیم که بتوانیم سرمایه قدرت خودمان را بسازیم و به تبع آن مذاکره قوی‌تری با حاکمیت داشته باشیم. در سازمان نظام صنفی گروهی شرکت و اشخاص حقیقی و مشاوران دور هم جمع شده‌اند و قدرت آن‌ها به جمعشان است. اگر به این جمع و مشارکت به‌اندازه کافی پرداخته نشود، قدرت سازمان کاهش می‌یابد. قطعاً با تقویت مکانیسم‌های ارتباطی و جلب مشارکت اعضا، سازمان بسیار قدرتمندتر می‌شود و این موردی است که در سالیان گذشته بسیار مغفول مانده است.»

بیشتر بخوانید

این فعال صنفی در آخر بار دیگر با اشاره به مهاجرت منابع انسانی تأکید می‌کند که مهم‌ترین و سخت‌ترین چالش در دوره پیش رو کمک به شرکت‌ها برای حل چالش‌های منابع انسانی است. اسدی می‌گوید: «مشکل منابع انسانی را نمی‌توان به‌طورکامل حل کرد چرا که یکی از ریشه‌های اصلی آن شرایط حاکم بر کشور و نرخ بالای مهاجرت است. با این حال طرح‌‌هایی را آماده کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که با همراستا کردن فعالیت‌هایی که در صنف انجام می‌شود و تقویت مکانیسم‌هایی برای توانمندسازی نیروی انسانی و آماده کردن آن‌ها برای ورود به بازار آی.تی، می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم و مشکل را تعدیل کنیم.»


منبع: https://www.zoomit.ir/tech-iran/413384-tehran-it-organization-election/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *