کانن قصد دارد با ASML مقابله کند تا یک دستگاه جدید “مهربندی” را برای ایجاد اختلال در ساخت تراشه راه اندازی کند

کانن قصد دارد با ASML مقابله کند تا یک دستگاه جدید “مهربندی” را برای ایجاد اختلال در ساخت تراشه راه اندازی کند

غول فناوری ژاپنی Canon قرار است وارد عرصه رقابتی تولید نیمه هادی شود و هدف آن برهم زدن تسلط پیشرو صنعت ASML است.

طبق گزارش فایننشال تایمز، انتظار می‌رود فناوری لیتوگرافی جدید کانن که طی ۱۵ سال توسعه یافته است، از اوایل امسال آغاز شود.

این فناوری شامل مهر زدن طرح‌های تراشه‌ها بر روی ویفرهای سیلیکونی است که یک جایگزین بالقوه مقرون‌به‌صرفه برای فناوری فرابنفش شدید مبتنی بر نور (EUV) ASML ارائه می‌کند.

Canon ادعا می کند که لیتوگرافی نانوایمپرینت آن به طور قابل توجهی ارزان تر است و تا ۹۰٪ انرژی کمتری نسبت به فناوری EUV ASML مصرف می کند.

این اقدام در بحبوحه تلاش‌های دولت‌های اروپایی و آمریکایی برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های نیمه‌رسانای پیشرفته صورت می‌گیرد و فرصتی را برای کانن ایجاد می‌کند تا بتواند جایگاهی را که در دهه‌های گذشته در برابر رقبای کره جنوبی، تایوان و چین از دست داده بود، به دست آورد.

در حالی که ماشین‌های EUV ASML برای تولید جدیدترین نسل‌های تراشه‌ها حیاتی هستند، اما هر کدام با قیمت بالای بیش از ۱۵۰ میلیون دلار عرضه می‌شوند که به Canon امکان می‌دهد فناوری خود را به عنوان یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه‌تر قرار دهد.

کانن قصد دارد در ابتدا بر روی تولید تراشه های حافظه سه بعدی Nand تمرکز کند و سپس به ریزپردازنده های پیچیده تر توسعه یابد.

انتظار می‌رود فناوری کانن برای دستیابی به سطوح بالای کوچک‌سازی با چالش‌هایی روبرو شود که از گره ۵ نانومتری شروع می‌شود و هدف آن ۲ نانومتر است.

تحلیلگران نسبت به تأثیری که Canon می تواند بگذارد ابراز تردید کردند و به نگرانی در مورد بلوغ فناوری و توانایی آن در رقابت با فناوری EUV اثبات شده ASML اشاره کردند. میزان موفقیت در دستیابی به بازدهی بالا از تراشه های بی عیب و نقص، عاملی حیاتی در تعیین دوام لیتوگرافی نانوایمپرنت کانن خواهد بود.

در حالی که این امید وجود دارد که Canon بتواند ماشین‌های خود را به چین بفروشد، کاری که ASML به دلیل کنترل‌های صادرات ایالات متحده نمی‌تواند انجام دهد، کنترل صادرات خود ژاپن که تجهیزات پیشرفته تولید نیمه‌رسانا را هدف قرار می‌دهد ممکن است چالش‌هایی ایجاد کند.

کانن عدم قطعیت پیرامون تحریم‌های احتمالی و نیاز به بررسی دقیق در جهت‌یابی این مسائل را تأیید می‌کند.

این شرکت قصد دارد تحویل را برای دوره‌های آزمایشی آغاز کند، با هدف متقاعد کردن مشتریان در مورد ارزش ادغام ماشین‌های خود در کارخانه‌های ساخت فعلی بدون تغییرات قابل توجه در طرح.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/canon-plans-to-take-on-asml-to-launch-new-stamping-machine-to-disrupt-chipmaking-13664582.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *