کنایه از کنایه ها: امامان ایرانی از مدرنیته هوش مصنوعی استقبال می کنند تا به سرعت فتوا بدهند.

مقامات ایرانی از هوش مصنوعی (AI) برای تسریع در صدور احکام شرعی موسوم به فتوا توسط روحانیون مذهبی استفاده می کنند. این اقدام به‌عنوان تلاشی برای ارائه تصویری مدرن‌تر در پی یک سالگرد اعتراضات ناشی از مرگ غم‌انگیز مهسا امینی، زن جوانی که در بازداشت پلیس به اتهام پوشیدن روسری نادرست جان خود را از دست داد، تلقی می‌شود.

بر اساس گزارشی از فایننشال تایمز، مقامات شهر مقدس قم که ارتباط نزدیکی با دولت دارند، روحانیون را تشویق می‌کنند تا با فناوری هوش مصنوعی آزمایش کنند. محمد قطبی، رهبر یک مرکز رشد فناوری وابسته به دولت در قم، توضیح داد که در حالی که هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین روحانیون ارشد شود، می تواند به عنوان یک دستیار قابل اعتماد عمل کند و زمان صدور فتوا را به شدت کاهش دهد، از ۵۰ روز به فقط پنج ساعت.

به طور سنتی، روحانیون شیعه هفته‌ها یا ماه‌ها را به مطالعه متون اسلامی قبل از ارائه فتوا اختصاص می‌دهند که طیف وسیعی از موضوعات، از مسائل میهن‌پرستی گرفته تا بهداشت شخصی را در بر می‌گیرد. در طول سال ها حتی برخی فتواها در پاسخ به مسائل فرهنگی غرب صادر شده است، مانند فتوا معروف علیه سلمان رشدی، رمان نویس.

آیت الله علیرضا اعرافی، یکی از اعضای بانفوذ شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، در تیرماه اعلام کرد: «حوزه علمیه باید برای ارتقای تمدن اسلامی در استفاده از فناوری مدرن، مترقی و هوش مصنوعی مشارکت داشته باشد».

مرکز رایانه ای نور برای تحقیقات علوم اسلامی، مؤسسه تحقیقاتی پیشرو در حوزه هوش مصنوعی قم، وابسته به حوزه علمیه این شهر با قدمت یک قرن است و به متون دینی کهن دسترسی دارد که می تواند در الگوریتم های هوش مصنوعی ادغام شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، از این ابتکار هوش مصنوعی حمایت می‌کند و تمایل خود را برای تبدیل شدن ایران به یک رهبر جهانی در هوش مصنوعی ابراز می‌کند. با این حال، او تاکید می کند که باید با تفسیر کشور از اسلام هماهنگ باشد.

قطبی نیز احساسات مشابهی دارد و بر لزوم انطباق فناوری برای همسویی با ارزش‌های فرهنگی ایران، که با دیدگاه‌های سکولار غربی متفاوت است، تأکید می‌کند.

در حالی که غرب در پلتفرم‌هایی مانند X با شوخی‌هایی درباره «روبات‌های روحانی» و این که چگونه ممکن است بعد از مد روحانیون تولیدشده توسط هوش مصنوعی، با اشاره به تصاویر پاپ فرانسیس تولید شده توسط هوش مصنوعی، شوخی‌هایی در مورد «روبات‌های روحانی» باشد، واکنش نشان داده است. کمک به روحانیون مذهبی در مطالعه متون دینی بدون شک جذاب است، حتی اگر به انگیزه‌های سیاسی که برخی آن را واپس‌گرایانه می‌دانند و منعکس‌کننده موضع رهبری کشور است، گره خورده است.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/irony-of-ironies-iranian-imams-embrace-modernity-of-ai-to-churn-out-fatwas-quickly-13184702.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *