گزارش جامع عملکرد ۸ دوره کارآموزی همراه اول منتشر شد

آکادمی همراه اول از سال ۱۴۰۰ با شناسایی خلاء بزرگ میان دانشگاه و نیاز اساسی بازار، با هدف افزایش تجربه و مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان جویای کار، سه مرتبه در سال دوره‌های کارآموزی برگزار می‌کند تا مستعدترین نیروهای کشور را به خانواده همراه اول اضافه کرده و مسیر شغلی آنها را در بزرگ‌ترین اپراتور غرب آسیا آغاز کند.

ثمره این دوره‌های کارآموزی تابه‌حال ثبت بیش از ۶۰ هزار درخواست برای حدود ۸۰۰ موقعیت در خانواده اول و جذب بیش از ۵۰۰ کارآموز با میانگین استخدام تقریباً ۴۷ درصد آنها بوده است. حال در این مقاله قرار است آمار و ارقام گزارش جامع عملکرد ۸ دوره کارآموزی همراه اول را باهم مرور کنیم تا ببینیم دوره‌های کارآموزی بزرگ‌ترین اپراتور خاورمیانه تا‌به‌حال چه نتایجی رقم زده است.

پرطرفدارترین دوره‌های کارآموزی سازمانی با بیش از ۶۰ هزار درخواست

گزارش جامع عملکرد ۸ دوره کارآموزی همراه اول منتشر شد

براساس گزارش جامع عملکرد دوره‌های کارآموزی همراه اول، تا‌به‌حال مجموعاً ۶۳۱۱۶ تقاضا توسط ۲۹۲۵۲ نفر برای ۷۸۸ ثبت شده است. در این میان بالاترین میزان درخواست و متقاضی برای دوره هشتم در سال ۱۴۰۲ است که طی آن ۱۳۲۵۵ درخواست توسط ۵۵۶۸ نفر ارسال شده اما جالب اینجاست این دوره رتبه بیشترین موقعیت را از آن خود نکرده و در دوره هفتم برای ۱۲۵ موقعیت کارآموزی در نظر گرفته شده است.

به طور کلی دوره‌های دوم، هفتم و هشتم بیشترین آمار درخواست، رزومه و تعداد موقعیت را داراست.

برابری آقایان و خانم‌ها در خانواده همراه اول

آکادمی همراه در هشت دوره کارآموزی همراه اول، پس از سنجش، آزمون و مصاحبه با متقاضیان، موفق شده که جمعاً ۵۳۹ کارآموز را به خانواده همراه اول اضافه کند تا آنها بتوانند در کنار بهترین و باسابقه‌ترین متخصصین کشور تجربه کسب کنند. نکته جالب برابری آقایان و خانم‌های متقاضی کارآموزی در خانواده همراه اول بود که آقایان ۵۳ درصد و خانم‌ها ۴۷ درصد کلی متقاضیان را تشکیل می‌دادند و البته مجموعاً ۹۱ پروژه طی دوره‌ کارآموزی ۴ ماهه توسط کارآموزان انجام و ثبت شده است.

استخدام ۴۰ تا بیش از ۶۰ درصد کارآموزان

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها به کارآموزان نگاه نیروی کار ارزان‌قیمت و موقت دارند اما این نگرش در خانواده همراه اول حاکم نیست و گواه این مسئله استخدام ۴۰ تا بیش از ۶۰ درصد کارآموزان است. بر اساس گزارش جامع عملکرد دوره‌های کارآموزی همراه اول، به طور میانگین ۴۷ درصد کارآموزان استخدام شده‌اند. در این میان بیشترین میزان درصد استخدام در اختیار دوره سوم و چهارم با ۶۳ و ۵۶ درصد است و دوره‌های هفتم و دوم با درصد استخدام ۴۸ درصد به طور مشترک در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. پایین‌ترین نرخ استخدام هم برای دوره پنجم با ۳۷ درصد ثبت شده است.

حکمرانی برنامه‌نویسان بر دوره ششم

با توجه به آمار منتشر شده درباره برنامه‌نویسی، بسیاری باور دارند در حال حاضر تمامی شرکت‌ها به دنبال متخصصین این حوزه هستند و اگر کسی تا حدی به این بخش مسلط باشد، بعید است که بخواهد دوره کارآموزی بگذراند اما آمار گزارش دوره ششم کارآموزی همراه اول، نتیجه دیگری را نشان می‌دهد. چرا که بیش از ۶۰ درصد متقاضیان این دوره را برنامه‌نویسان تشکیل‌ داده‌ بودند و به نوعی حکمرانان دوره ششم لقب می‌گیرند. در دوره دوم هم چنین آماری رقم خورده و بیش از ۵۰ درصد متقاضیان، برنامه‌نویس بوده‌اند.  این در حالی است که شمار متقاضیان برنامه‌نویس طی ۶ دوره دیگر کمتر از ۵۰ درصد بوده و طی دیگر دوره‌های کارآموزی همراه اول، کمتر از نصف متقاضیان را برنامه‌نویسان تشکیل داده‌اند.

با این وجود، پرتقاضاترین موقعیت‌های شغلی در دوره کارآموزی همراه اول به شرح زیر است؛

  • تحلیل‌گر داده یا Data Analyst
  • کارشناس منابع انسانی
  • مدیر پروژه‌های دیجیتال
  • کارشناس تولید محتوا و سئو
  • کارشناس تحلیل داده های کلان Big Data
  • متخصص علوم داده Data Scientist
  • کارشناس تحلیل و توسعه بازار
  • کارشناس توسعه محصولات و خدمات
  • کارشناس پشتیبانی سرویس های سازمانی همراه اول
  • کارشناس یادگیری ماشین Machine Learning

رشد چشم‌گیر کارشناسان ارشد دانشگاه‌های سراسری تهران

براساس گزارش جامع عملکرد دوره‌های کارآموزی همراه اول، تا‌به‌حال تقریباً نیمی از مجموع ۲۹۲۵۲ نفر متقاضی فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های سراسری بوده‌اند. در واقع ۳۲ متقاضیان در دانشگاه‌های سراسری تهران و ‍۱۷ درصد آنها در دانشگاه‌های سراسری دیگر شهرها درس خوانده‌اند.

در این میان سهم دانشگاه آزاد از متقاضیان، تنها ۲۰ درصد بود و ۲۹ درصد متقاضیان هم فارغ التحصیل دیگر دانشگاه‌ها بوده‌اند. جالب اینجاست که در دوره‌ اول بیش از نصف متقاضیان، مدرک کارشناسی داشتند و ۴۰ درصد هم فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد بودند اما با گذشت زمان فاصله این دو مقطع با هم کمتر شد تا‌جایی‌که بیش از نصف متقاضیان دوره ششم، مدرک کارشناسی ارشد داشتند. البته در دوره‌های پایانی فاصله این دو مقطع با یکدیگر کم شده و آمار متقاضیان با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد تقریباً برابر شده است.

آغاز ثبت نام دوره دهم کارآموزی همراه اول

همراه اول به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های حوزه ICT، دوره‌های کارآموزی خود را با هدف توانمندسازی افراد مستعد در کسب مهارت و دانش کاربردی آغاز کرده و این روند را ادامه می‌دهد چرا که این دوره‌ها علاوه بر توسعه مسیر شغلی افراد، می‌تواند کورسوی امیدی برای کاهش مهاجرت نیروهای مستعد و نخبه در کشور باشد.

در همین راستا ثبت نام دهمین کارآموزی همراه اول از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز شده که این کارآموزی ۴ ماهه هم مانند دیگر دوره‌ها، علاوه بر پرداخت حقوق و بیمه، با حضور منتورها و تسهیلگران به ترسیم هرچه بهتر آینده شغلی کارآموزان کمک می‌کند. متقاضیان با شرکت در این دوره‌ها و ارائه عملکرد مناسب، ضمن کسب تجربه عملی در یکی از معتبرترین شرکت‌های حوزه ICT ایران، این فرصت را خواهند داشت تا پس از ارزیابی عملکرد در طول دوره عضوی از خانواده بزرگ همراه اول شوند.

بنابراین اگر می‌خواهید در «دوره دهم کارآموزی همراه اول» شرکت کنید از ۱ تا ۱۷ اردیبهشت امسال فرصت دارید به سایت آکادمی همراه مراجعه و ثبت نام کنید. تنها یک کلیک تا آغاز شگفت‌انگیز مسیر شغلی خود در خانواده همراه اول فاصله دارید.


منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/mci-academy-comprehensive-report-1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *