گزارش جدید می گوید به دلیل تغییرات آب و هوایی، جهان در یک مسیر فاجعه بار قرار دارد

در حالی که COP28 بحث برانگیز در دبی ادامه دارد، یک گزارش جدید بر آن تاکید دارد "جهان در یک مسیر فاجعه بار است." گزارش نقاط اوج جهانی بر نیاز به حذف تدریجی سوخت های فسیلی و تعهد به راه حل های سودمند تاکید کرد. نقاط اوج آستانه های کوچکی هستند که با عبور از آنها، جرقه ای از رویدادها، از جمله عبور از سایر نقاط اوج، ایجاد می شود.

این گزارش که توسط دانشگاه اکستر و مؤسسه سیستم‌های جهانی رهبری می‌شود، به ۲۶ نقطه اوج منفی و شانس زمین برای نقض آن‌ها در حین حرکت به سمت آن پرداخته است. گرم شدن کره زمین ۲٫۷ درجه فارنهایت دانشمندان اتحادیه اروپا اعلام کردند ۲۰۲۳ به عنوان گرم ترین سال در حال ضبط. همانطور که اوضاع پیش می‌رود، محققان دریافتند پنج نقطه اوج در حال حاضر در معرض خطر قرار دارند، مانند ریزش صفحات یخی بزرگ و از بین رفتن صخره‌های مرجانی آب گرم. سه مورد دیگر در دهه ۲۰۳۰ امکان پذیر است (زمانی که نشانگر ۲٫۷ درجه فارنهایت عبور کرد).

گزارش نقاط اوج جهانی به صراحت می گوید: "وجود نقاط اوج به این معنی است که “کسب و کار طبق معمول” اکنون به پایان رسیده است. تغییرات سریع در طبیعت و جامعه در حال رخ دادن است و موارد بیشتری در راه است. اگر رویکرد حکمرانی خود را اصلاح نکنیم، این تغییرات می تواند جوامع را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا دنیای طبیعی به سرعت از هم می پاشد." همچنین بر اهمیت پیگیری نقاط اوج مثبت مانند عرضه گسترده خودروهای برقی تاکید می کند.

این گزارش شش توصیه کلیدی برای اجتناب از نقاط اوج منفی و پیگیری موارد مثبت ارائه می‌کند:

  • سوخت های فسیلی و گازهای گلخانه ای استفاده از زمین را در حال حاضر، مطمئناً قبل از سال ۲۰۵۰ مرحله بندی کنیم

  • تقویت حاکمیت سازگاری و ضرر و زیان، با تمرکز ویژه بر جوامع آسیب پذیر

  • شامل خطرات نقطه اوج، احتمالات نقطه اوج مثبت و اقدامات مرتبط در سهام جهانی و مشارکت های تعیین شده ملی

  • تلاش‌های سیاستی را برای فعال‌سازی نقاط اوج مثبت، به‌ویژه مواردی که می‌توانند اثر دومینوی مفیدی ایجاد کنند، هماهنگ کنید.

  • از دبیرکل سازمان ملل متحد بخواهید در مورد خطرات نقطه اوج و فعال کردن نقاط اوج مثبت جلسه ای تشکیل دهد

  • در تعمیق دانش علمی نقاط اوج و اقدامات مفید سرمایه گذاری کنید

مناقشات پیرامون COP28 در حال انجام یکی از موانع اجرای این ابتکارات است. گزارش ها حاکی از آن است که امارات متحده عربی قصد دارد از این کنفرانس برای انجام معاملات برای شرکت های نفت و گاز خود با سایر کشورها استفاده کند. در واقع، حداقل ۲۴۵۶ لابی گر سوخت های فسیلی به مذاکرات آب و هوایی COP28 دسترسی دارند. روزنامه گاردین گزارش ها. این تعداد بیشتر از هیأت های هر کشوری به جز برزیل و امارات متحده عربی و بیشتر از هیئت هایی است که از ده کشور برتر آسیب پذیر آب و هوا سفر می کنند.

سپس سلطان الجابر، رئیس COP28 و مدیر اجرایی Adnoc، شرکت نفت دولتی امارات متحده عربی است که به نظر جنجالی خود آتش زد. الجابر در گفتگوی مستقیم با مری رابینسون، رئیس گروه بزرگان و فرستاده ویژه سابق سازمان ملل در امور تغییرات آب و هوایی، اظهار داشت: "هیچ علمی وجود ندارد، یا هیچ سناریویی وجود ندارد که بگوید حذف تدریجی سوخت فسیلی چیزی است که به ۱٫۵ درجه سانتیگراد می رسد." اظهار نظر او پس از آن مطرح شد که رابینسون به الجابر گفت که او آن را دارد "اعتبار" به عنوان رئیس Adnoc برای پایان دادن به استفاده از سوخت های فسیلی.

رابینسون سپس از الجابر در مورد گزارش هایی مبنی بر افزایش مصرف سوخت فسیلی Adnoc سوال کرد که او آن را رد کرد. "لطفاً به من کمک کنید، نقشه راه را برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی به من نشان دهید که امکان توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی را فراهم می کند، مگر اینکه بخواهید جهان را به غارها برگردانید." الجابر اضافه کرد و به او گفت که دست از انگشت نشان ندهد. او بعداً مطبوعات را به دلیل تفسیر نادرست از اظهاراتش متهم کرد.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/new-report-says-the-world-is-on-a-disastrous-trajectory-due-to-climate-change-132508138.html?src منتشر شد. = rss


منبع: https://www.engadget.com/new-report-says-the-world-is-on-a-disastrous-trajectory-due-to-climate-change-132508138.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *