گزارش مالی انویدیا منتشر شد؛ عملکرد فراتر از انتظار با هوش مصنوعی

انویدیا گزارش درآمد و سود سه ماهه اول سال خود را اعلام کرد. غول فناوری عملکرد بهتری نسبت به انتظارات تحلیلگران داشته است و همین امر نیز باعث شده تا سهام آن بیشتر از آستانه ۱۰۰۰ دلار برای هر سهم افزایش پیدا کند. بخش مرکز‌داده این شرکت که شامل تراشه‌های هوش مصنوعی می‌شود، نسبت به سال گذشته ۴۲۷ درصد رشد داشته است.

گزارش درآمد سه ماهه انویدیا به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بتوانند میزان رونق هوش مصنوعی را محاسبه کنند که در ماه‌های اخیر بازارها را متحول کرده است. گزارش جدید این شرکت نشان می‌دهد که همچنان تقاضا بسیار زیادی برای تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا وجود دارد و «جنسن هوانگ»، مدیرعامل این شرکت که تراشه‌های هوش مصنوعی نسل بعدی Blackwell، اواخر سال جاری کسب درآمد خواهند کرد.

گزارش مالی انویدیا منتشر شد؛ عملکرد فراتر از انتظار با هوش مصنوعی

براساس گزارش انویدیا، عملکرد این شرکت برای سه ماهه اول مالی ۲۰۲۵ در مقابل انتظار تحلیلگران به صورت زیر بوده است:

  • سود به ازای هر سهم: ۶٫۱۲ دلار در مقابل ۵٫۵۹ دلار
  • درآمد: ۲۶٫۰۴ میلیارد دلار در مقابل ۲۴٫۶۵ میلیارد دلار

غول سازنده تراشه سود خود برای سه ماهه منتهی به ۲۸ آوریل را ۱۴٫۸۸ میلیارد دلار یا ۵٫۹۸ دلار به ازای هر سهم گزارش کرده است که در دوره قبل، این میزان ۲٫۰۴ میلیارد دلار یا ۸۲ سنت گزارش شده بود.

در سال گذشته، فروش انویدیا به شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، مایکروسافت، متا، آمازون و OpenAI به شدت افزایش یافته است و میلیاردها دلار از پردازنده‌های گرافیکی خود که تراشه‌‎های پیشرفته و گران‌قیمتی هستند را به آن‌ها فروخته است. شرکت‌های فناوری برای توسعه و استقرار برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی خود به این تراشه‌ها نیاز دارند.

انویدیا برای سه ماهه جاری نیز انتظار فروش ۲۸ میلیارد دلاری را دارد.

تاثیر هوش مصنوعی بر موفقیت انویدیا

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کسب‌و‌کار انویدیا بخش مرکز‌داده آن است که شامل تراشه‌های هوش مصنوعی و همچنین بسیاری از قطعات اضافی موردنیاز برای اجرای سرورهای بزرگ هوش مصنوعی می‌شود. درآمد بخش مراکز داده این شرکت نسبت به دوره مشابه از سال گذشته ۴۲۷ درصد افزایش یافته و ۲۲٫۶ میلیارد دلار رسیده است.

«کولت کرس»، مدیر مالی انویدیا، در تماسی که با تحلیلگران داشت، گفت:

«یک نکته مهم در این سه ماهه معرفی مدل Lama 3 از متا بود، آخرین مدل زبان بزرگ آن‌ها که از ۲۴۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 استفاده می‌کند.»

علاوه بر این، او گفت که ارائه دهندگان ابری بزرگ حدود ۴۰ درصد از درآمد مرکز داده انویدیا را تشکیل می‌دهند. همچنین مدیرعامل انویدیا در این جلسه اعلام کرده بود که این شرکت حالا هر سال تراشه‌های هوش مصنوعی جدیدی تولید خواهد کرد.


منبع: https://digiato.com/finance-investment/nvidia-nvda-earnings-report-q1-2025

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *