گواهی‌های مربوط به هوش مصنوعی منطبق با حق نسخه‌برداری در اینجا هستند – اما ChatGPT یک گواهی دریافت نمی‌کند

یک طرح صدور گواهینامه جدید برای مطابقت با حق چاپ هوش مصنوعی راه اندازی شده است، اما ChatGPT و سایر تولیدکنندگان متن واجد شرایط نیستند.

تحت عنوان نسبتا آموزش دیدهابتکار عمل در بحبوحه واکنش‌های شدید علیه شرکت‌های مولد هوش مصنوعی آغاز می‌شود. بسیاری از ابزارهای آنها – از OpenAI ربات‌های چت به تولیدکنندگان هنری Stability AI – بر روی محتوای دارای حق نسخه‌برداری که از وب حذف شده است آموزش دیده‌اند. با الهام از این داده‌ها، سیستم‌ها سپس در پاسخ به درخواست‌ها، خلاقیت‌های بی‌پایانی ارائه می‌کنند. اغلب، خروجی ها هستند مشتقات واضح از مطالب منبع آنها

این عمل باعث خشم سازندگان و صاحبان حق چاپ شده است. آنها استدلال می کنند که کار آنها به سرقت رفته و بدون رضایت و غرامت آنها دوباره میکس شده است. این به سختی یک ادعای بحث برانگیز است – رهبران GenAI اعتراف کرده اند به تمرین

برای توجیه این فرآیند، شرکت ها به دکترین “استفاده منصفانه” اشاره می کنند که می تواند اجازه دهد استفاده متحول کننده و از نظر اجتماعی سودمند از محتوای دارای حق چاپ.

این استدلال باعث ایجاد نارضایتی شده است. یکی از برجسته ترین منتقدان این است مدیر عامل Fairly Trained، اد نیوتن رکس. آ نوازنده و پیشگام خلاقیت محاسباتی، نیوتن رکس تیترها را به خود جلب کرد در ماه دسامبر پس از استعفا از نقش خود در Stability AI بیش از استارت آپ ها استفاده از محتوای دارای حق چاپ این مرد ۳۶ ساله این نگرانی را مطرح کرد که این شرکت در حال “استثمار سازندگان” است.

Fairly Trained تلاش او برای پرورش یک مدل جایگزین است. با تأیید شرکت‌هایی که برای داده‌های آموزشی خود مجوز دریافت می‌کنند، این سازمان غیرانتفاعی می‌خواهد دنیای عادلانه‌تری برای خالقان انسان ایجاد کند.

راستی‌آزمایی نشان می‌دهد که کدام شرکت‌ها رضایت پدیدآورنده را مهم می‌دانند – و کدام شرکت‌ها را مهم نمی‌دانند. سپس مصرف کنندگان می توانند تصمیم آگاهانه ای در مورد استفاده از GenAI بگیرند.

“GenAI یک تهدید وجودی برای صنایع خلاق است.

این ایده پس از استعفای نیوتن رکس از هوش مصنوعی پایدار به وجود آمد. در بحث هایی که با خروج او آغاز شد، او متوجه شد که ابزارهای دارای مجوز GenAI نیاز به قرار گرفتن در معرض بیشتری دارند.

نیوتن رکس به TNW گفت: «هم به دلایل اخلاقی و هم به دلایل قانونی، افراد و شرکت‌های زیادی وجود دارند که ترجیح می‌دهند از مدل‌های هوش مصنوعی مولد استفاده کنند که بر اساس داده‌های دارای مجوز آموزش دیده‌اند. شما افراد زیادی دارید که می‌خواهند از مدل‌های دارای مجوز استفاده کنند و افراد زیادی دارید که این مدل‌ها را ارائه می‌دهند. من هیچ راهی برای تشخیص آنها ندیدم.»

Fairly Trained یک راه برای متمایز کردن آنها ارائه می دهد. دسته افتتاحیه گواهی به n اعطا شدسازمان های ine GenAI: Beatoven.ai، بومی، هوش مصنوعی بریا، قسمت، LifeScore، حقوق بگیر، Somms.AI، خوش صداو آهنگ. نیوتن رکس گفت، در حالی که اکثریت آنها سازندگان موسیقی هستند، تولید کننده های تصویر نیز نمایش داده می شوند و سایر فرمت های رسانه ای “در راه هستند”.

با این حال، یک شکاف بزرگ در روش‌ها وجود دارد: متن. نیوتن رکس از هیچ مدل اصلی تولید متن که در حال حاضر بتواند گواهینامه دریافت کند، آگاه نیست.

او گفت: “من کسی را نمی شناسم که بتواند این نوار را پشت سر بگذارد، زیرا هر مدل زبان بزرگی که من با آن برخورد کرده ام، بر روی حجم عظیمی از آثار دارای حق چاپ آموزش دیده است.”

اعتبار: اد نیوتن رکس
نیوتن رکس قبلاً معاون صوتی هوش مصنوعی پایداری بود. او همچنین سازنده موسیقی Jukedeck را تأسیس کرد که Bytedance آن را در سال ۲۰۱۹ خریداری کرد.

غول های LLM استدلال کرده اند که چاره دیگری ندارند. OpenAI در یک ارسال اخیر به یک کمیته پارلمانی بریتانیا گفت که ایجاد مواردی مانند ChatGPT بدون آموزش آنها در مورد آثار دارای حق چاپ “غیرممکن” است.

زیرا حفاظت از حق نسخه برداری تقریباً هر نوع بیان انسانی را پوشش می دهد – از جمله وبلاگ ها، عکس ها، پست های انجمن، تکه های کد و اسناد دولتی – این شرکت ادعا می کند راهی برای دور زدن آنها وجود ندارد.

نیوتن رکس با این مخمصه همدردی می کند، اما معتقد است رویکرد دیگری ممکن است.

او گفت: «امیدوارم مدل‌های زبانی پدیدار شوند که بر روی حجم کمی از داده‌ها آموزش داده می‌شوند و در نهایت مجوز دریافت می‌کنند. من فکر می کنم راه های دیگری نیز برای انجام آن وجود دارد.»

ایجاد آنها ممکن است زمان ببرد، اما خطرات واقعی ادامه دادن به حالت عادی وجود دارد. نیوتن رکس معتقد است که GenAI یک “تهدید وجودی” برای صنایع خلاق – و شاید برای خلاقیت انسان آنطور که ما می شناسیم – ایجاد می کند.

اگر علاقه مند به درخواست برای گواهینامه Fairly Trained هستید، می توانید روند را شروع کنید اینجا.


منبع: https://thenextweb.com/news/fairly-trained-generative-ai-copyright-certificate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *