گوشی‌های هوشمند شکاف بزرگی در روابط والدین و فرزند ایجاد می‌کنند، ۹۴ درصد نگران تأثیرات آن بر سلامت روان هستند.

در عصر دیجیتال امروزی، تلفن های هوشمند به طور یکپارچه در هر جنبه ای از زندگی روزمره ما ادغام شده اند. با این حال، گوشی های هوشمند روش تربیت کودکان را خراب می کنند.

استفاده گسترده از تلفن های هوشمند و دستگاه های مشابه اکنون بر روابط کودکان با والدین خود سایه افکنده است.

آخرین تحقیق، پنجمین ویرایش Vivo Switch Off Research که با همکاری Cybermedia Research (CMR) انجام شد، عواقب گسترده استفاده بیش از حد از تلفن هوشمند را بر روابط والدین و فرزندان روشن می کند.

این تحقیق که بیش از ۱۵۰۰ پاسخ‌دهنده در شهرهای بزرگ هند را در بر می‌گیرد، همچنین از تخصص کاترین پرایس، نویسنده مشهور بهداشت و علم و نویسنده کتاب «چگونه با تلفن خود قطع رابطه کنید – برنامه ۳۰ روزه برای پس گرفتن زندگی‌تان» به کار گرفته شده است. ‘

یافته های کلیدی

این مطالعه جامع با عنوان «تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روابط والدین و فرزند»، روندهای نگران‌کننده‌ای را آشکار می‌کند. در حالی که ۷۰ درصد از والدین تلفن های هوشمند را به عنوان مرکز اطلاعات و اتصال دهنده های اجتماعی می دانند و ۶۰ درصد آنها را به خاطر ارتباطات خانوادگی و راحتی خرید قدردانی می کنند، جنبه تاریک تری در الگوهای استفاده کودکان پدیدار می شود.

به طور متوسط، کودکان از سن ۱۲ سالگی شروع به استفاده از تلفن های هوشمند می کنند و تقریباً ۶٫۵ ساعت در روز را صرف بازی می کنند. حدود ۹۱ درصد از کودکان اعتراف می کنند که هنگام جدا شدن از وسایل خود احساس اضطراب می کنند که نشان دهنده وابستگی عاطفی است. علاوه بر این، تقریباً ۹۰ درصد در خانه غرق در فعالیت‌های تلفنی هستند که نگرانی‌هایی را در مورد اعتیاد و تأثیر آن بر رفاه آنها ایجاد می‌کند.

این یافته ها همچنین دلهره های والدین را نشان می دهد. ۹۴ درصد از والدین به دلیل استفاده بیش از حد از تلفن نگران سلامت روانی فرزندان خود هستند و ۹۱ درصد از محدودیت ها حمایت می کنند.

نگرانی‌ها به مهارت‌های اجتماعی و رشد کلی گسترش می‌یابد و ۹۱ درصد از آنها از اثرات نامطلوب بیم دارند.

فشار بر روابط مشهود است، به طوری که ۹۰ درصد از والدین وقتی با کودکان حواس‌پرتی تلفن قطع می‌شوند، احساس عصبانیت می‌کنند، که منجر به کاهش کیفیت زمان و افزایش تنهایی برای کودکان می‌شود.

بچه ها همان کاری را انجام می دهند که می بینند والدینشان انجام می دهند

به طور تکان دهنده، ۷۵ درصد از والدین در طول زمان مشترک دو ساعته خود با کودکان با تلفن درگیر می شوند و این مسئله باعث ایجاد سؤالاتی در مورد کیفیت تعامل می شود.

یافته‌های کلیدی تنش‌ها در استفاده از گوشی‌های هوشمند را برجسته می‌کند: والدین ۷.۷ ساعت در روز در گوشی‌های هوشمند صرف می‌کنند، یعنی ۱.۲ ساعت بیشتر از فرزندانشان.

علاوه بر این، ۸۷ درصد و ۷۳ درصد از والدین اولین و آخرین نکته تلفن خود را چک می کنند و الگوهای مشابهی را که در کودکان مشاهده می شود منعکس می کنند. علیرغم گذراندن تنها دو ساعت با هم، ۷۵ درصد اعتراف کرده اند که از تلفن استفاده می کنند و این امر باعث احساس گناه متقابل نسبت به کیفیت رابطه می شود.

بارقه امید

با وجود این چالش ها، بارقه ای از امید وجود دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که ۹۴ درصد از والدین تعاملات حضوری را بر پیمایش صفحه در طول اوقات فراغت ترجیح می‌دهند و ۹۶ درصد تمایل شدیدی به تعمیق روابط خانوادگی دارند.

این اشتیاق جمعی برای روابط معنادار در میان اشباع فناوری تصویری خوش بینانه را ترسیم می کند.

پرایس به‌عنوان بنیان‌گذار «تعادل صفحه‌نمایش/زندگی»، مرکز منابعی که روابط سالم‌تری با گوشی‌های هوشمند را ترویج می‌کند، به ویوو در مورد راه‌حل‌هایی برای کمک به افراد در ایجاد عادات سازنده برای استفاده معنادار از گوشی‌های هوشمند توصیه می‌کند.

Geetaj Channana، رئیس استراتژی شرکت در Vivo India، بر اهمیت ابتکار Switch Off 2023 تأکید کرد. او گفت: «Switch Off 2023 فراتر از گزارش به عنوان یک تعهد است و از همه می‌خواهد در روز خاموش کردن در ۲۰ دسامبر شرکت کنند.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/smartphones-causing-major-rift-in-parent-child-relationships-94-per-c-worried-about-effects-on-mental-health-13481502.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *