گوگل AI Boss می‌گوید: شانس خوبی است که هوش مصنوعی ظرف ۵ سال به هوش مصنوعی دست یابد

بیش از یک دهه پیش، شین لگ، یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه هوش مصنوعی DeepMind گوگل، پیش‌بینی جسورانه‌ای کرد که تا سال ۲۰۲۸، هوش مصنوعی (AI) 50 تا ۵۰ شانس دارد که به اندازه انسان‌ها باهوش باشد. لگ در مصاحبه اخیر با پادکست فناوری Dwarkesh Patel، اعتقاد خود را به این پیش بینی، که در ابتدا در وبلاگ خود در پایان سال ۲۰۱۱ انجام داد، تکرار کرد.

این پیش‌بینی، به‌ویژه با توجه به علاقه و سرمایه‌گذاری روزافزون در زمینه هوش مصنوعی، اهمیت زیادی دارد. سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدت‌هاست که از توسعه هوش عمومی مصنوعی (AGI)، یک شکل نظری از هوش مصنوعی که قادر به انجام وظایف فکری همتراز با انسان‌ها، با پتانسیل سودمندی برای تمام بشریت است، دفاع کرده است. با این حال، دستیابی به AGI و ایجاد یک تعریف جهانی برای آن همچنان چالش‌های نامشخص است.

سفر لگ به سمت تیرک دروازه‌اش در سال ۲۰۲۸ از سال ۲۰۰۱ با خواندن کتاب پیشگامانه ری کورزویل “عصر ماشین‌های معنوی” آغاز شد. کتاب کورزویل آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کرد که در آن هوش مصنوعی فوق بشری به واقعیت تبدیل می‌شد. لگ دو نکته مهم را از کار کورزویل شناسایی کرد که به آنها اعتقاد پیدا کرد: رشد تصاعدی قدرت محاسباتی برای چندین دهه و رشد تصاعدی داده های جهانی. با این روندها و پیدایش تکنیک‌های یادگیری عمیق برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی برای پردازش داده‌ها مانند مغز انسان، لگ در ابتدای دهه گذشته عنوان کرد که AGI در سال‌های آینده قابل دستیابی است، مشروط بر اینکه هیچ اختلال عمده‌ای رخ ندهد.

در روزگار کنونی، لگ اخطارهای خاصی را در مورد پیش‌بینی خود در مورد دوران AGI تصدیق می‌کند.

لگ خاطرنشان می کند که تعریف AGI ذاتاً با هوش انسانی مرتبط است که به دلیل پیچیدگی آن، تعریف دقیق آن چالش برانگیز است. او اذعان می‌کند که داشتن مجموعه‌ای از آزمون‌های جامع که تمام جنبه‌های هوش انسانی را در بر می‌گیرد غیرممکن است. با این وجود، او پیشنهاد می‌کند که اگر محققان بتوانند مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای هوش انسانی ایجاد کنند و یک مدل هوش مصنوعی در آنها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد، می‌توان آن را AGI در نظر گرفت.

دومین نکته ای که Legg برجسته می کند، لزوم بزرگ کردن مدل های آموزشی هوش مصنوعی است. این نکته به‌ویژه در دوره‌ای که شرکت‌های هوش مصنوعی در حال حاضر مقادیر زیادی انرژی برای توسعه مدل‌های زبان بزرگ مصرف می‌کنند، مهم است. لگ بر نیاز به توسعه الگوریتم های مقیاس پذیرتر برای رسیدگی به نیازهای محاسباتی AGI تاکید می کند.

ارزیابی Legg از پیشرفت فعلی ما به سمت AGI نشان می دهد که قدرت محاسباتی به سطحی رسیده است که می تواند آن را قابل دستیابی کند. او «اولین مرحله باز کردن قفل» را آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بر روی داده‌هایی در مقیاسی فراتر از آنچه یک انسان می‌تواند در طول عمر تجربه کند، می‌داند، شاهکاری که او معتقد است صنعت هوش مصنوعی آماده انجام آن است.

لگ علیرغم خوش بینی خود، اعتقاد شخصی خود را تکرار می کند که تنها ۵۰ درصد احتمال دارد که محققان تا قبل از پایان این دهه به AGI دست یابند. دیدگاه او نگاهی اجمالی به عدم قطعیت‌ها و چالش‌های مداومی را ارائه می‌دهد که کارشناسان هوش مصنوعی در تلاش برای رسیدن به اوج هوش مصنوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

(با نظر آژانس ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/good-chance-that-ai-will-achieve-artificial-general-intelligence-in-5-years-says-google-ai-boss-13323512.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *