یک باتری کوچک رادیواکتیو می تواند تلفن آینده شما را تا ۵۰ سال روشن نگه دارد

یک شرکت چینی باتری هسته ای جدیدی ساخته است که می تواند گوشی شما را به مدت ۵۰ سال بدون شارژ نگه دارد.

فناوری بتاولت ادعا می کند که باتری های انرژی اتمی را با موفقیت مینیاتوری کرده است که اندازه آنها کمتر از یک سکه در ۱۵×۱۵×۵ میلی متر است. این باتری فشرده از ۶۳ ایزوتوپ هسته ای برای تولید ۱۰۰ میکرووات و ولتاژ ۳ ولت برق از طریق فرآیند واپاشی رادیواکتیو استفاده می کند.

این باتری در حال حاضر در مرحله آزمایش آزمایشی است و Betavolt قصد دارد آن‌ها را به صورت انبوه برای دستگاه‌های تجاری مانند تلفن‌ها و پهپادها تولید کند، اما همچنین بیان می‌کند که باتری‌های هسته‌ای می‌توانند برای تجهیزات هوافضا، هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی، حسگرهای پیشرفته و میکرو ربات‌ها استفاده شوند. این شرکت مستقر در پکن ادعا می کند که از دستگاه هایی مانند ضربان ساز و ماهواره ها الهام گرفته است.

Betavolt در حال برنامه ریزی برای تقویت فناوری خود برای تولید باتری ۱ واتی تا سال ۲۰۲۵ است. و در حالی که هنوز راه زیادی در پیش دارد، به نظر می رسد این شرکت مطمئن است که توسعه آن بسیار جلوتر از موسسات و شرکت های تحقیقاتی علمی اروپایی و آمریکایی است.

باتری های هسته ای کوچک

تصویر ۱ از ۳

یک باتری کوچک رادیواکتیو می تواند تلفن آینده شما را تا ۵۰ سال روشن نگه دارد

(اعتبار تصویر: Betavolt)
تصویر ۲ از ۳

تجزیه عناصر مورد استفاده برای ساخت باتری هسته ای BV100 Betavolt

(اعتبار تصویر: Betavolt)
تصویر ۳ از ۳

نمای نزدیک از باتری هسته ای BV100 که توسط شرکت چینی Betavolt ساخته شده است

(اعتبار تصویر: Betavolt)

این فناوری می تواند با از بین بردن نیاز، انقلابی در الکترونیک ایجاد کند شارژرها یا قابل حمل پاور بانک ها در مجموع دستگاه‌هایی ایجاد می‌کند که به طور مداوم کار می‌کنند و باتری‌هایشان از نظر ظرفیت و طول عمر در طول چرخه‌های شارژ مانند باتری‌های لیتیوم یون کاهش نمی‌یابد.

حتی می‌تواند ایمن‌تر هم باشد، زیرا Betavolt می‌گوید که BV100 برخلاف برخی جریان‌ها در پاسخ به سوراخ‌ها یا حتی شلیک گلوله آتش نمی‌گیرد یا منفجر نمی‌شود. باتری هایی که در صورت آسیب دیدگی می توانند ناامن باشند یا زمانی که در معرض دمای بالا قرار می گیرند.

چنین قدرت نامحدودی می تواند فراهم کند هواپیماهای بدون سرنشین که به طور مداوم پرواز می کنند، تلفن هایی که دائما کار می کنند، و ماشین های الکتریکی که نیازی به شارژ مجدد ندارند.

در حال حاضر باتری‌های هسته‌ای برای فضاپیماها، سیستم‌های زیر آب، ایستگاه‌های علمی خودکار و همچنین صنایع‌دستی مانند مریخ‌نورد استفاده می‌شوند، اما بزرگ، سنگین هستند و گرمای زیادی تولید می‌کنند و همچنین گران هستند. با این حال، Betavolt بیان می کند که از رویکرد متفاوتی استفاده می کند.

باتری رادیواکتیو Betavolt چگونه کار می کند

برای ایجاد باتری رادیواکتیو، دانشمند Betavolt از نیکل-۶۳، که یک عنصر رادیواکتیو است، به عنوان منبع انرژی و سپس از نیمه هادی های الماس به عنوان مبدل انرژی استفاده کرد.

این تیم یک نیمه هادی الماس تک کریستالی با ضخامت تنها ۱۰ میکرون ساختند و سپس یک ورق نیکل ۶۳ با ضخامت ۲ میکرون را بین دو مبدل نیمه هادی الماسی قرار دادند.

سپس انرژی فروپاشی منبع رادیواکتیو به جریان الکتریکی تبدیل می شود.

Betavolt ادعا می‌کند که مزایای باتری‌های انرژی اتمی آن سبک وزن، عمر طولانی و همچنین دارای چگالی انرژی بالا است و می‌توانند به طور معمول در دماهای شدید از -۶۰ تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد کار کنند.

با توجه به طراحی ماژولار، چندین باتری اتمی را می توان متصل کرد تا بازده انرژی بالاتری را فراهم کند که می تواند فناوری خودرو و همچنین سیستم های هوش مصنوعی را به چند مورد اشاره کند.

شهرت سمی

قابل درک است که اکثر مردم نمی خواهند مواد هسته ای را در جیب خود حمل کنند. به خصوص نه بینندگان فیلم فوق العاده اما هیجان انگیز HBO چرنوبیل سلسله. بسیاری ممکن است در پذیرش استفاده گسترده از باتری های هسته ای به دلیل مفاهیم منفی تراژدی های هسته ای مانند فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ یا حادثه هسته ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ مردد باشند.

با این حال، Betavolt همچنین به نگرانی‌های مربوط به تشعشعات اشاره کرد و بیان کرد که باتری بی خطر است زیرا هیچ تشعشع خارجی ندارد و برای استفاده در دستگاه‌های پزشکی داخل بدن انسان مانند ضربان‌ساز و کاشت حلزون مناسب است.

Betavolt می گوید که پس از تجزیه ۶۳ ایزوتوپ هسته ای به مس تبدیل می شود که غیر رادیواکتیو بوده و هیچ گونه تهدید زیست محیطی ایجاد نمی کند.

در حالی که به نظر می رسد چیزی از داستان های علمی تخیلی دهه ۱۹۵۰ است، این فناوری می تواند چهره الکترونیک را با ارائه دستگاه های بدون سیم و همیشه روشن تغییر دهد که می تواند انقلاب جدیدی در استفاده از انرژی هسته ای باشد.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید


منبع: https://www.techradar.com/phones/a-tiny-radioactive-battery-could-keep-your-phone-running-for-50-years

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *