۵ تا از جالب ترین جت های جنگنده ساب که تا به حال ساخته شده است

۵ تا از جالب ترین جت های جنگنده ساب که تا به حال ساخته شده است

رقیبی برای F-15 نمادین و جت های جنگنده F-16، JAS 39 Gripen یا Griffin هسته زرادخانه هوایی سوئد را تشکیل می دهد. مانند جت نمادینی که قبل از آن آمده است JAS 39 Gripen همچنین از یک موتور اصلاح شده استفاده می کند. این بار، این مشتق شده از توربوفن F404 به نام RM12 است که با همکاری جنرال الکتریک و ولوو آئرو طراحی شده است.

اولین نمونه اولیه و هواپیمای تولیدی برای JAS 39 Gripen در سال ۱۹۸۸ ساخته شد و دسته دوم از ۱۱۰ هواپیما چند سال بعد در سال ۱۹۹۲ سفارش داده شد. .

گرچه بر اساس سرعت محض و آمار، به نظر نمی رسد Gripen ارتقاء بزرگی نسبت به Viggen باشد، اما JAS 39 Gripen فوق العاده سبک، کوچک و متحرک است، زیرا سنت تک سرنشینی و یک نفره بودن را حفظ کرده است. جت موتور اندازه جت که قادر به برخاستن و فرود آمدن با باندهای فوق العاده کوتاه است، آن را قادر می سازد تا مانورپذیرتر و همه کاره تر باشد – با قابلیت تقلا سریع از پایه های کوچکتر.

جدیدترین نسخه جت، سری ساب گریپن E، جدیدترین فناوری نظامی از جمله سنسورهای به روز شده، رادار AESA، سیستم جستجو و ردیابی InfaRed و تسلیحات پیشرفته را در هواپیما ادغام می کند. علاوه بر این، سری E مجهز به موتور قدرتمندتری به نام GE F414G است که در F-18 Super Hornet نیز استفاده می شود.


منبع: https://www.slashgear.com/1491138/coolest-saab-fighter-jets-ever-built/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *