Ableton Live 12 می‌تواند ریف‌های MIDI ایجاد کند و یک سینت جدید برای پخش آنها دارد

تقریباً دقیقاً سه سال پیش بود که ما ورود نسبتاً سریع Ableton Live 11 را جشن می‌گرفتیم. امروز، این شرکت از Live 12، نسخه بعدی ایستگاه کاری صوتی دیجیتال محبوب خود (DAW) رونمایی می‌کند. از نظر چرخه‌های انتشار، این کوتاه‌ترین زمان بین نسخه‌های حافظه اخیر است و ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیزی را به همراه دارد. خبر کمتر جالب این است که شما واقعاً تا اوایل سال آینده نمی‌توانید Live 12 را در اختیار داشته باشید، اما در این بین چیزهای زیادی برای هیجان‌انگیز کردن وجود دارد.

معمولاً اولین چیزی که مردم می خواهند بدانند این است که آیا سازهای جدیدی وجود دارد یا خیر و پاسخ مثبت است. Live 12 Suite با “Meld” عرضه می شود که شرکت آن را به عنوان یک ترکیب نوسانگر ماکرو توصیف می کند، و همچنین یک اثر اعوجاج جدیدی به نام Roar وجود دارد. به روز رسانی های دیگر شامل ویژگی است که در آن Live 12 ترتیبات MIDI را ایجاد می کند یا موارد موجود را از طریق ابزارهای جدید در نمای Live’s Clip تغییر می دهد. همچنین گزینه‌ای برای ردیابی مقیاس و کلید کاری که روی آن کار می‌کنید وجود دارد تا هر گونه افکت یا ویرایش به طور خودکار در آن کلید (در صورت تمایل) باشد. از سوی دیگر، اگر می‌خواهید موسیقی در آهنگ‌ها و مقیاس‌های غیرغربی ایجاد کنید، پشتیبانی کامل از طیف گسترده‌ای از کوک‌های موسیقی که اکنون مستقیماً در Live ساخته شده‌اند، وجود دارد. بسیاری از موارد فوق نیز در صورت لزوم MPE آماده هستند. موارد بسیار بیشتری وجود دارد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت، اما اینها ویژگی های اصلی هستند.

سینت سایزر ذوب

Ableton Live 12 می‌تواند ریف‌های MIDI ایجاد کند و یک سینت جدید برای پخش آنها دارد
ابلتون

جدیدترین ساز برای پیوستن به خانواده Ableton Live بسیار سرگرم کننده خواهد بود. در نگاه اول، راه اندازی دو نوسانگر بسیار ساده به نظر می رسد. اما این سینت “نوسان ساز ماکرو” شکل موج های جالب زیادی برای بازی دارد. همه چیز از شکل‌های کلاسیک سینوسی/اره/مربع گرفته تا شکل‌های نویز بیشتر مانند «باران» و «حباب» به این معنی است که Meld واقعاً می‌تواند بافت‌های منحصربه‌فردی ایجاد کند. اگر از طرفداران صداهای تپش بزرگ به سبک moog هستید، شکل موج “Swarm” برای شما مناسب است. هر دو اسیلاتور دارای یک ماتریس مدولاسیون هستند که خم شدن و شکل دادن به صدا را به دلخواه شما بسیار آسان می کند. با آزمایش‌های سریع، Meld برای طراحی صدا و ایجاد لیدهای بزرگ و سنگ‌ریزه و همچنین پدهای انتزاعی و بافت‌هایی با صدای واقعی عالی به نظر می‌رسد.

اثر اعوجاج غرش

Live در حال حاضر مجموعه‌ای مناسب از جلوه‌های اعوجاج دارد، اما Roar احتمالاً جامع‌ترین اثر است. طیفی از اشکال تون موجود از ترد بودن سبک و پدال گرفته تا برش سخت دیجیتالی و همه چیز در این بین متغیر است. قدرت Roar در میزان کنترل‌هایی است که در سراسر زنجیره دارید. درست از شماره گیری مقدار کامل اعوجاج از طریق فیلتر گرفته تا گزینه های مدولاسیون، دوباره با یک تنظیم ماتریسی کنترل می شود. شاید آنقدر جامع نباشد ، اما نزدیک است. ابزارهای اعوجاج اولیه Live، Saturator و Overdrive، اغلب با هم بهترین کار را داشتند. Meld قدرت هر دوی این ابزارها را ارائه می دهد و ابزارهای پیچیده خمش سیگنال را برای اندازه گیری خوب اضافه می کند.

ابزارهای MIDI مولد

وقتی صحبت از آهنگ‌نویسی به میان می‌آید، Live 12 ابزارهای هیجان‌انگیزی را برای شروع یا کمک به شما در عبور از یک بلوک خلاق ارائه می‌دهد. به طور خاص، Live 12 کلیپ های MIDI تصادفی را با توجه به پارامترهای خاص (طول، تراکم نت و غیره) برای شما تولید می کند. از طرف دیگر، اگر از قبل یک کلیپ با دنباله MIDI دارید که دوست دارید، برگه “تبدیل” در نمای کلیپ، بسته به نیاز شما، تغییرات بی‌پایانی روی آن ایجاد می‌کند.

در جنبه مولد چیزها، گزینه هایی برای الگوهای ریتمیک بیشتر، تنظیم ملودیک یا حتی آکورد وجود دارد. MIDI ایجاد شده می تواند تقریباً هر طولی داشته باشد، اما کلیپ های کوتاه تر موفقیت بیشتری دارند. هر بار که پارامتری را تغییر می‌دهید – طول، گام و غیره – Live یک الگوی جدید ایجاد می‌کند و می‌توانید به دوچرخه‌سواری در میان تغییرات ادامه دهید تا زمانی که یکی را که دوست دارید پیدا کنید. در اینجاست که ویژگی جدید “میزان آگاهی” Live 12 واقعا می درخشد، زیرا وقتی فعال می شود، اطمینان حاصل می شود که هر MIDI تولید شده با کلید و مقیاس کاری که روی آن کار می کنید مطابقت دارد.

اسکرین شات ابزارهای MIDI مولد جدید Ableton Live 12 را نشان می دهد.
ابلتون

ابزار تبدیل برای زمانی ایده آل است که پیشرفتی دارید که قبلاً دوست دارید اما می خواهید تغییراتی روی آن ایجاد کنید. این می تواند چیزی ساده مانند آرپگیشن یا تنظیم سرعت از طریق ترفندهایی با جزئیات بیشتر باشد، مانند اینکه چگونه نت ها در یکدیگر جریان می یابند یا یک افکت “استروم” انسانی روی آکوردها ایجاد می کنند. علیرغم قدرت، ابزارهای تبدیل و تولید هر دو به‌طور مرتب به‌عنوان زبانه‌ها در نمای کلیپ قرار می‌گیرند و عمدتاً دارای کنترل‌های ساده هستند، اگرچه برخی آزمایش‌ها تشویق می‌شوند. گم شدن در سوراخ خرگوش بسیار آسان است، تنظیمات و پارامترهای مختلف را آزمایش می‌کنید تا زمانی که به چیزی که به سختی قابل تشخیص است برسید. که، انصافاً، گاهی اوقات دقیقاً همان چیزی است که شما می خواهید.

تنظیم ها

علاوه بر کتابخانه اصلی در Live 12، تب Tunings است. به زبان ساده، در اینجا مجموعه‌ای از کوک‌ها را خارج از مقیاس ۱۲ نت معمولی غربی خواهید دید. بنابراین اگر ماکام ترکی مورد علاقه شماست یا از طرفداران Just Intonation هستید، چندین گزینه در اینجا وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را فعال و مطابق میل خود تنظیم کنید. کتابخانه مقیاس‌ها از فایل‌های ascl. تشکیل شده است به این معنی که می‌توانید از فایل‌های شخص ثالث یا ساخته‌شده توسط کاربر نیز به کتابخانه مقیاس‌های خود اضافه کنید.

بهبود رابط کاربری

اگر مدت زمان زیادی از Live استفاده کرده‌اید، احتمالاً حافظه ماهیچه‌ای Tab و Shift+Tab آنقدر عمیق است که می‌توانید نماها را با چشم بسته تغییر دهید. در این به‌روزرسانی، دیگر لازم نیست برای دسترسی به میکسر به نمای Session بروید، زیرا در نهایت در نمای Arrangement نیز موجود است. همین امر در مورد پنجره‌های نمایش دستگاه و کلیپ نیز صادق است، به این معنی که می‌توانید MIDI/صوتی را همزمان با زنجیره جلوه‌های مصنوعی و بدون نیاز به پرش مداوم بین آن‌ها ببینید. اگر هر سه پنل را به طور همزمان باز کنید، ممکن است کارها کمی شلوغ شود، اما این یک بهبود کیفیت زندگی است که مدت هاست به تعویق افتاده است.

مدیریت کتابخانه

سازماندهی و پیمایش کتابخانه نمونه خود در Live 12 با تعدادی پیشرفت همراه است. قابل ذکر است، قابلیت برچسب گذاری کلیپ های MIDI، پلاگین ها و صدا در سطح گرانول. دسته‌های برچسب شامل همه چیز از نوع (کلیپ حلقه/MIDI و غیره) گرفته تا کلید موسیقی، شیار و بسیاری دسته‌های دیگر است. البته می توانید تگ های سفارشی خود را نیز اضافه کنید.

تصویری که میکسر Ableton Live را در صفحه نمایش جلسه نشان می دهد.
ابلتون

اگر کتابخانه شما کاملاً بزرگ و نامرتب است، برچسب‌گذاری اولیه ممکن است کمی طول بکشد، اما می‌توانید چندین مورد را همزمان انتخاب کرده و آنها را به طور همزمان برچسب گذاری کنید. در حال حاضر، به نظر نمی رسد که بتوانید در سطح پوشه برچسب گذاری کنید، که برای مجموعه های نمونه بزرگ مفید است، اما با این وجود این ابزار مفیدی است.

یک ترفند بسیار دقیق‌تر، توانایی Live 12 برای یافتن صداهای “مشابه” است. برای مثال، اگر یک نمونه درام دارید و می‌دانید که موارد مشابه آن را در بسته‌ها/پوشه‌های نمونه دیگر دارید، اما به یاد ندارید کجا، با کلیک کردن بر روی دکمه رادیویی جدید «نمایش فایل‌های مشابه»، تمام نمونه‌هایی که در اختیار دارید نمایش داده می‌شود. Live به نظر می رسد، خوب، مشابه است. در تست، برای صداهای ضربی مطابق با طول، سبک صدا و غیره کار خوبی انجام می دهد. جستجو در ملودی‌ها، لیدها و حتی آوازها نیز کار مناسبی برای آوردن نمونه‌های مرتبط انجام می‌دهد، اما شاید در اینجا قابل تفسیرتر باشد، زیرا به نظر می‌رسد که صدا با طول، شکل و افزایش صدا کاملاً متفاوت باشد. در هر صورت، هر دو ویژگی جدید برای ما که فقط به سازماندهی کتابخانه خود بر اساس حروف الفبا رسیده ایم، تقویت کننده خواهد بود.

پیشرفت‌های دیگری در تجربه کاربری عمومی وجود دارد که بسیار فراتر از عملکرد خلاقانه است. برای اولین بار، Live 12 برای صفحه‌خوان‌ها بهینه شده است و تقریباً همه چیز را می‌توان با صفحه‌کلید کنترل کرد که یک امتیاز بزرگ برای دسترسی است. مثل همیشه به روز رسانی در سراسر هیئت مدیره از جمله کتابخانه هسته شامل صداها و پارامترهای مدولاسیون وجود دارد. به همین ترتیب، برخی صداها و سازهای Live 11 – مانند آنالوگ و تنش سینتز – در نسخه استاندارد ۱۲ موجود هستند، در حالی که قبلاً منحصر به نسخه گران‌تر Suite بودند.

در مورد در دسترس بودن، Ableton تاریخی را تأیید نکرده است، اما باید انتظار داشته باشید که Live 12 در اواخر فوریه یا مارس سال آینده عرضه شود. نسخه استاندارد ۴۳۹ دلار (۲۷۹ یورو) قیمت دارد که اکثر موارد فوق منهای Meld و Roar را در خود دارد. نسخه Live 12 Suite، که دارای تمام موارد فوق به‌علاوه افکت Operator synth و Granulator در میان سایر امتیازات است، با قیمت ۷۴۹ دلار (۵۹۹ یورو) به فروش می‌رسد.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/ableton-live-12-whats-new-meld-roar-094528196.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/ableton-live-12-whats-new-meld-roar-094528196.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *