AMD، مانند اینتل، امیدوار است تعداد زیادی تراشه هوش مصنوعی بفروشد، اما انتظار دارد درآمد آن ضربه بخورد.

AMD، دومین تولیدکننده بزرگ پردازنده‌های کامپیوتری، پیش‌بینی درآمد ضعیفی را برای سه ماهه جاری منتشر کرده است که با چشم‌انداز بدبینانه اینتل در بازارهای رایانه‌های شخصی و تراشه‌های مرکز داده هماهنگ است.

طبق بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، AMD پیش‌بینی می‌کند درآمد سه‌ماهه اول حدود ۵٫۴ میلیارد دلار باشد که کمتر از میانگین تخمین ۵٫۷۷ میلیارد دلاری تحلیلگران است.

انتظار می‌رود حاشیه ناخالص پیش‌بینی‌شده، نشان‌دهنده درصد فروش باقی‌مانده پس از کسر هزینه‌های تولید، تقریباً ۵۲ درصد باشد که مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی است.

این پیش‌بینی نگرانی‌هایی را درباره کاهش بالقوه خرید مشتریان در بازارهای اصلی AMD، از جمله رایانه‌های شخصی، سرورها، کنسول‌های بازی و پردازنده‌های قابل برنامه‌ریزی ایجاد می‌کند.

علیرغم تلاش این شرکت در حوزه پر سود شتاب دهنده های هوش مصنوعی، که در حال حاضر تحت سلطه NVIDIA است، هنوز در مراحل اولیه این توسعه باقی مانده است. ماه گذشته، AMD خط شتاب دهنده های هوش مصنوعی MI300 را با پیش بینی فروش بیش از ۲ میلیارد دلار برای خط تولید در سال ۲۰۲۴ معرفی کرد.

پس از اعلام این خبر، سهام AMD با افت ۲ درصدی در معاملات تمدید شده مواجه شد و معاملات عادی را با قیمت ۱۷۲٫۰۶ دلار به پایان رساند.

سهام AMD که به طور گسترده به عنوان یک انتخاب برتر برای سرمایه گذارانی که به دنبال محاسبات هوش مصنوعی هستند در نظر گرفته می شود، دومین عملکرد برتر در شاخص نیمه هادی بورس اوراق بهادار فیلادلفیا در سال جاری بوده است و پس از عملکرد مشابه در سال ۲۰۲۳، ۱۷ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

اکنون سوال اصلی حول محور این است که آیا پردازنده‌های MI300 AMD می‌توانند چالشی معتبر برای انویدیا و H100 آن که شاهد افزایش دوبرابری درآمد در آخرین سال مالی بوده‌اند، ایجاد کنند.

در مقابل، اینتل در بازار پردازنده های قابل برنامه ریزی، جایی که مستقیماً با AMD رقابت می کند، با تقاضای ضعیفی مواجه شده است. اینتل در گزارش سه ماهه اخیر خود به تضعیف شرایط در بازار پردازنده های مرکز داده اذعان کرد.

قابل ذکر است، سه ماه پیش، AMD به سرمایه گذاران در مورد تقاضای کندتر برای کنسول های بازی و پردازنده های تعبیه شده هشدار داده بود.

برای سه ماهه چهارم، AMD درآمد ۷۷ سنت به ازای هر سهم (بدون احتساب موارد خاص) را گزارش کرد. درآمد این سه ماهه به ۶٫۱۷ میلیارد دلار رسید که اندکی از میانگین پیش بینی ۶٫۱۳ میلیارد دلار فراتر رفت.

بخش‌های خاص، مانند فروش تراشه‌های رایانه شخصی و مراکز داده، کمی کمتر از برآوردها بودند، در حالی که درآمد مربوط به رایانه‌های بازی فراتر از انتظارات بود.

AMD دومین سازنده بزرگ تراشه‌های کارت‌های گرافیکی است که رایانه‌های شخصی را به ماشین‌های بازی تبدیل می‌کند. این شرکت همچنین تراشه‌هایی را برای کنسول‌های بازی‌شان به گروه سونی و شرکت مایکروسافت عرضه می‌کند.

به طور مستقیم با NVIDIA در بازار برای چیپ‌های کارت افزودنی رایانه شخصی رقابت می‌کند و به عنوان رقیب اصلی اینتل در پردازنده‌های رایانه، یک جزء حیاتی برای لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی و ماشین‌های سرور عمل می‌کند.

این شرکت مستقر در سانتا کلارا در کالیفرنیا همچنان از نزدیک در چشم انداز در حال تکامل فناوری نیمه هادی ها تحت نظر است.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/amd-like-intel-hopes-to-sell-a-ton-of-ai-chips-but-expects-revenue-to-take-a-hit-reveals-earnings-call-13672622.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *