AMD در سال ۲۰۲۳: سال در حال بررسی

ما تقریباً با سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده ایم، و مانند همیشه در TechRadar، وقت آن است که به عملکرد غول های فناوری مختلف در سال گذشته نگاه کنیم. در مورد AMD، ما شاهد معرفی برخی از محصولات جدید الهام‌بخش برای پردازنده‌های مصرف‌کننده و گستره‌های GPU آن بودیم و ذوق و شوق تازه‌ای را در پیگیری هوش مصنوعی داشت.

همچنین زمان‌های متزلزل‌تری برای تیم رد وجود داشت، به‌ویژه یک سری اشتباهات – خرابی خنک‌کننده اتاق بخار یکی از مواردی است که بلافاصله به ذهن متبادر می‌شود، اما حوادث دیگری نیز وجود داشت و تعداد کمی از آنها بسیار زیاد بود. با ما همراه باشید تا فراز و نشیب های AMD 2023 را بررسی کنیم و در پایان همه چیز را ارزیابی کنیم.

AMD در سال ۲۰۲۳: سال در حال بررسی

(اعتبار تصویر: آینده/جان لوفلر)

Zen 4 دارای V-Cache سه بعدی است

یکی از اقدامات بزرگ AMD در سال جاری، معرفی ۳D V-Cache برای پردازنده های دسکتاپ Ryzen 7000 AMD بود.

سه مدل X3D معرفی شدند که مدل های بالاتر Ryzen 9 7950X3D و ۷۹۰۰X3D برای اولین بار در ماه فوریه وارد بازار شدند. اینها CPUهای خوبی بودند و ما آنها را دوست داشتیم، مخصوصاً Ryzen 9 7950X3Dکه یک پردازنده استرلینگ است، اگرچه بسیار گران است (به طور مشابه، ما آن را احساس کردیم قیمت ۷۹۰۰X3D آن را عقب نگه داشت تاحدی).

با این حال، چیزی که همه واقعاً منتظر آن بودند، چیپ میان رده ۳ بعدی V-Cache مقرون به صرفه تر بود و Ryzen 7 7800X3D در ماه آوریل معرفی شد. ما عملکرد عالی ۷۸۰۰X3D در بازی را ستود و همانطور که در این مقاله نتیجه می گیریم، بهترین انتخاب برای رایانه های شخصی بازی است خلاصه ای از بهترین پردازنده ها. این یک نکته برجسته در نسخه های امسال AMD بود.

ما همچنین با یک انحراف جالب در قالب یک پردازنده جدید X3D جدید مواجه شدیم که AMD تاکتیک بسیار متفاوتی را برای آن انتخاب کرد. این Ryzen 5 5600X3D در ژوئیه به عنوان یک CPU ارزان این عالی است برای کامپیوتر بازی مقرون به صرفه، نکته مهم این است که فقط از طریق فروشگاه های Micro Center در ایالات متحده به فروش می رسد. با این حال، برای کسانی که نمی‌توانستند آن را دریافت کنند، همیشه Ryzen 5800X3D قدیمی وجود داشت که در نقاط مختلف سال به قیمت بسیار پایینی رسید. برای گیمرها، AMD قیمت های وسوسه انگیزی داشت، مطمئناً.

به دور از دنیای V-Cache سه بعدی، AMD همچنین در ابتدای سال چند پردازنده Ryzen 7000 وانیلی، یعنی Ryzen 9 7900، Ryzen 7 7700 و Ryzen 5 7600، خواهر و برادر X را که قبلاً منتشر شده بود، به بازار عرضه کرد. ‘ نسخه های این پردازنده ها. آن‌ها انتخاب‌های مفیدی بودند که می‌توانستند در ترکیب قرار بگیرند و کمی مقرون به صرفه‌تر برای محدوده Zen 4 ارائه کنند.

AMD Radeon RX 7600 روی میز

(اعتبار تصویر: آینده / جان لوفلر)

RDNA 3 به صورت واقعی می رسد

AMD کارت‌های گرافیک RDNA 3 خود را دقیقاً در پایان سال ۲۰۲۲ عرضه کرد، اما فقط مدل‌های سطح بالا، سری Radeon RX 7900. و RX 7900 XTX و ۷۹۰۰ XT همه چیزهایی بودند که تا سال ۲۰۲۳ داشتیم، به‌طور شگفت‌انگیزی دور از انتظار بود – تا ماه می که RX 7600 در انتهای دیگر طیف GPU قرار گرفت.

توجه داشته باشید که RX 7600 کار خود را به عنوان یک کارت گرافیک مناسب برای کیف پول انجام داد و این پردازنده گرافیکی ما را به طور جدی تحت تاثیر خود قرار داد. عملکرد فوق العاده در ۱۰۸۰p و ارزش پیشنهادی عالی به طور کلی. در واقع، RX 7600 عنوان ما را به خود اختصاص داد بهترین کارت گرافیک ارزان برای امسال، یک دستاورد کاملاً بزرگ، شکست دادن RTX 4060 انویدیا.

سپس مکث قابل توجه دیگری داشتیم – که شاهد آن بودیم گیمرها نسبتا بی تاب می شوند – برای این که فاصله بین مدل های RX 7600 و RX 7900 پر شود. وارد مرحله شوید، RX 7800 XT و ۷۷۰۰ XT را به عنوان رقبای میان رده در ماه سپتامبر ترک کردند، که یکی از آنها واقعاً وزن خود را کاهش داد.

AMD Radeon RX 7800 XT روی میز

(اعتبار تصویر: آینده / جان لوفلر)

این RX 7800 XT بود و حتی با وجود اینکه از نظر عملکرد خالص به میزان اندکی از سلف خود پیشی گرفت، این میان رده جدید RDNA 3 از نظر قیمت/عملکرد بسیار خوب عمل کرد نسبت به رقیب RTX 4070 خود که پردازنده گرافیکی AMD رتبه برتر را در ما کسب کرد بهترین کارت گرافیک جمع بندی (در واقع خلع RTX 4070، که از زمان انتشار شش ماه قبل، مقام اول را داشت).

در مورد RX 7700 XT، برادر میان رده بزرگترش در اینجا تحت الشعاع قرار گرفت. از نظر ارزشی چندان منطقی نیست به عنوان ۷۸۰۰ XT.

با این حال، طولانی و کوتاه آن این است که AMD هم عنوان بهترین پردازنده گرافیکی امسال و هم بهترین پیشنهاد بودجه را به خود اختصاص داده است – در واقع خیلی ضعیف نیست.

با توجه به گزارش‌های فروش – به صورت حکایتی و از طریق شایعات – این کارت‌های گرافیک دسکتاپ جدید فروش AMD را به خوبی افزایش دادند. در حالی که پردازنده‌های گرافیکی سری RX 7900 با انویدیا مبارزه می‌کردند در اوایل سال ۲۰۲۳، در اواخر سال، به ویژه ۷۸۰۰ XT واقعاً تعداد زیادی واحد را جابجا می کرد (بیش از RTX 4070).

در حالی که انویدیا همچنان قدرت اصلی پردازنده گرافیکی دسکتاپ است، مطمئناً AMD با عرضه‌های محبوب RDNA 3 در سال ۲۰۲۳ توانسته دوباره به موفقیت برسد.

Radeon RX 770 XT و Radeon RX 7800 XT

(اعتبار تصویر: AMD)

بالاخره FSR 3 ظاهر شد

همانطور که قبلاً مشاهده شد، امسال کمی منتظر چیزهایی از AMD بودیم، و یکی دیگر از مواردی که برای افزودن به لیست که قطعاً به صبر نیاز بود FSR 3 بود.

البته FSR رقیب AMD برای DLSS برای افزایش نرخ فریم در بازی ها است و به طور خاص، FSR 3 پاسخ Team Red به DLSS 3 بود که از فناوری تولید فریم (قرار دادن فریم های اضافی در بازی برای افزایش مصنوعی نرخ فریم) استفاده می کند.

FSR 3 در واقع در نوامبر ۲۰۲۲ معرفی شد – همانطور که در مقاله خود پوشش دادیم خلاصه ای از نکات برجسته AMD برای سال گذشته – و ما در آن زمان پیش‌بینی می‌کردیم که تا مدت‌ها این اتفاق رخ نخواهد داد.

در واقع، اینطور نبود، و ما چیزی در مورد FSR 3 نشنیدیم، به جز یک کاهش اطلاعات کوچک برای توسعه دهندگان بازی در ماه مارسدر بیشتر سال ۲۰۲۳٫ سپس در نهایت، در پایان سپتامبر، AMD رسما FSR 3 را منتشر کرد.

با این حال، این یک مورد ساده نبود و AMD به طور ناگهانی با انویدیا ارتباط برقرار کرد. برای شروع، انویدیا پیش رفت و DLSS 3.5 (شامل بازسازی اشعه) را عرضه کرد، و صادقانه بگویم، ویژگی تولید فریم AMD تا حدودی از Team Green در تجسم اولیه خود عقب تر بود. همچنین تقریباً به طور گسترده پشتیبانی نمی شد – و همینطور باقی می ماند – با سرعت پایینی که پذیرش انجام شد و تنها چهار بازی در دسترس هستند که از FSR 3 استفاده می کنند.

اما حداقل اینجاست، و AMD در ماه دسامبر، با نزدیک شدن به پایان سال، حرکت مهم دیگری انجام داد و نسخه بهبودیافته FSR 3 را منتشر کرد. ما با Avatar: Frontiers of Pandora – سومین بازی برای معرفی پشتیبانی – دیدیم که نسخه جدید حداقل بر اساس برخی گزارش‌ها، نسخه FSR (3.0.3) بسیار نرم‌تر اجرا می‌شود.

آواتار: مرزهای پاندورا بسته AMD

(اعتبار تصویر: AMD / Ubisoft)

علاوه بر این، AMD همچنین FSR 3 را منبع باز ساخت. این بدان معناست که بازی‌های بیشتری باید به‌زودی پشتیبانی شوند (و موددرها می‌توانند، و در حال حاضر، شروع به معرفی FSR 3 برای برخی عناوین کرده‌اند، اما پشتیبانی غیر رسمی هرگز مانند توسعه‌دهنده‌ای که این فناوری را اجرا می‌کند، نخواهد بود).

علاوه بر این، از نظر پشتیبانی بهتر از بازی‌ها، تیم رد حرکت دیگری را همزمان با FSR 3 انجام داد. فن آوری قاب حرکت سیال (AFMF) AMD که علاوه بر اینکه بخشی از FSR 3 است به طور جداگانه در سطح درایور یکپارچه شده است.

این اجازه می دهد تا افزایش تولید فریم در همه بازی ها اعمال شود – از طریق درایور، بدون نیاز به کدگذاری بازی برای پشتیبانی از آن – با این نکته که فقط با پردازنده های گرافیکی RX 7000 و ۶۰۰۰ کار می کند. اکنون این عالی است، اما توجه داشته باشید که آنچه در اینجا دریافت می کنید یک نسخه “لایت” از فرآیند تولید فریم است که در FSR اعمال می شود.

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳، AFMF هنوز در مرحله پیش‌نمایش (تست) و تا حدودی ضعیف است، اگرچه تیم رد از زمان عرضه تا حدودی مانند FSR 3 این فناوری را بهبود بخشیده است.

به طور خلاصه، به نظر می رسد که AMD در حال رسیدن به آن است، و همچنین نوآوری هایی مانند anti-lag+ (برای کاهش تأخیر ورودی، تنها با RX 7000 و بازی های پشتیبانی شده، به راه انداخته است. این مشکلات خاص خودش را داشته است). ناگفته نماند که این شرکت در حال تکمیل تمام این فناوری در HYPR-RX است، یک حالت تنظیم با یک کلیک با استفاده آسان که ویژگی‌های مرتبط (پشتیبانی‌شده) را برای اجرای بهینه یک بازی (امیدوارم) اعمال می‌کند.

اما هنوز آن احساس اجتناب ناپذیر دنبال کردن در انویدیا در مورد FSR و ویژگی‌های مرتبط وجود دارد، زیرا AMD بیشتر در تلاش است تا با کشتی خوب جنسن همگام شود.

با این حال، به نظر می‌رسد AMD چشم‌اندازی فراگیر دارد که در حال پیشرفت است، اگر تا حدودی کند، به سمت آن پیشرفت کند، اما مطمئناً باید شاهد بازی‌های بیشتری باشیم که (به طور رسمی) از FSR 3 پشتیبانی می‌کنند – با پیاده‌سازی به اندازه‌ای چشمگیر که برابر با DLSS 3 باشد (یا نزدیک به آن شود). آی تی).

Lenovo Legion Go روی میز چوبی

(اعتبار تصویر: آینده)

خوبی قابل حمل

امسال شاهد عرضه‌های جالبی از سوی AMD در قسمت جلوی دستگاه‌های قابل حمل بودیم که یکی از مهم‌ترین آنها Ryzen Z1 APU بود. این پردازنده تلفن همراه که بر روی Zen 4 ساخته شده بود، در ماه آوریل به عنوان موتوری که چندین دستگاه بازی دستی در اطراف آن ساخته شد، ظاهر شد، به ویژه Asus ROG Ally و Lenovo Legion Go.

دو نسخه از Z1 وجود داشت، تراشه ۶ هسته‌ای وانیلی و یک نوع Z1 Extreme که یک CPU 8 هسته‌ای بود، اما به طور مهمی دارای گرافیک بسیار بیشتری بود (۱۲ RDNA 3 CU، به جای ۴ CU برای پردازنده پایه. ). Z1 Extreme یک موهبت بی‌نظیر برای این دستگاه‌های بازی مبتنی بر ویندوز بود و Legion Go را به چیزی تبدیل کرد که ما آن را به آن می‌نامیم. رقیب واقعی Steam Deck در بررسی ما.

البته ضعف آن دسته از رقبای Steam Deck که از ویندوز پرشور هستند، کاهش عمر باتری است (مخصوصاً در هنگام رانندگی با بازی های سخت در تنظیمات مالیاتی بیشتر). AMD برای کمک به اینجا نیز آماده بود و پروفایل های HYPR-RX Eco را به درایور گرافیک خود در اواخر سال معرفی کرد. باید راهی مناسب برای بهره برداری از صرفه جویی قابل توجه در مصرف برق ارائه دهد (بدون تبادل عملکرد بیش از حد – امیدواریم).

به دور از دستی، در ماه دسامبر ما نیز به درمان می شود راه اندازی طیف وسیعی از پردازنده های Ryzen 8000 برای لپ تاپ ها. این تراشه‌های “Hawk Point” هنوز عرضه نشده‌اند، اما در اوایل سال ۲۰۲۴ در نوت‌بوک‌ها عرضه می‌شوند، اگرچه توجه داشته باشید که آنها مبتنی بر Zen 4 هستند (همانند سیلیکون Ryzen 7000).

این سری توسط پرچمدار Ryzen 9 8945HS رهبری می شود، یک پردازنده ۸ هسته ای با گرافیک یکپارچه (Radeon 780M) که برای بازی های ۱۰۸۰p عالی است (با توجه به برخی جزئیات). این تراشه‌ها همچنین از XDNA NPU (واحد پردازش عصبی) AMD برای تسریع وظایف هوش مصنوعی بهره‌مند خواهند شد و تیم رد اظهار داشت که تراشه‌های هاوک پوینت ۱٫۴ برابر سریع‌تر از سری Ryzen 7040 در حجم‌های کاری هوش مصنوعی تولیدی خواهند بود – یک ارتقای بسیار خوشمزه.

APU AMD Instinct MI300A

(اعتبار تصویر: AMD)

AI باند

آن پردازنده‌های تلفن همراه Hawk Point تمرکز فزاینده AMD روی هوش مصنوعی را نشان دادند، و این یک فشار گسترده‌تر برای تیم رد در طول سال بود، که جای تعجب نیست – در نهایت، همه کسانی که در فناوری بودند، روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کردند. علاوه بر این، انویدیا امسال در فضای هوش مصنوعی به ثروتی مطلق دست یافت و بدیهی است که در برج های AMD بی توجه نبود.

و همچنین در ماه مه NPU های سنگین تری را در پردازنده های خود گنجانده است AMD از مایکروسافت استفاده کرد برای منابع و پول نقد برای کمک به توسعه تراشه های هوش مصنوعی (به نفع هر دو شرکت). اما حرکت قدرت واقعی برای تیم قرمز در اواخر سال، زمانی که در دسامبر رخ داد AMD از APU Zen 4 رونمایی کرد برای کاربردهای هوش مصنوعی (بزرگترین تراشه ای که تا به حال ساخته است، در واقع دارای ۱۵۳ میلیارد ترانزیستور است).

Instinct MI300A با ۲۴ هسته CPU به اضافه یک GPU با ۲۲۸ CDNA 3 CU و هشت پشته حافظه HBM3 بارگذاری شده است که یک تهدید واقعی برای تسلط AI انویدیا است. آزمایش‌های AMD نشان می‌دهد که MI300A از نظر عملکرد هوش مصنوعی با H100 قدرتمند انویدیا برابری می‌کند، و با پایان سال، شنیدیم که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و متا علاقه‌مند به استفاده از این فناوری هستند.

AMD اعلام کرد که قیمت Instinct MI300A برای مشتریان غیرقانونی انویدیا، همانطور که انتظار دارید، رقابتی خواهد بود، در حالی که تصدیق کرد که البته در آینده نزدیک، Team Green همچنان در این فضا مسلط خواهد بود. با این حال، لیزا سو قصد دارد برای اینکه شرکت او یک “قطعه خوب” از یک بازار بزرگ هوش مصنوعی در آینده را انتخاب کند، و اگر MI300A چیزی برای پیشرفت باشد، ما در آن شک نداریم.

شخصی با کت و شلوار عصبانی می شود و صفحه کلید مانیتور را می کوبد

(اعتبار تصویر: Reshetnikov_art / Shutterstock)

سال گرملین ها

در حالی که AMD در سال ۲۰۲۳ داستان های موفقیت زیادی داشت، همانطور که دیدیم، موارد زیادی نیز وجود داشت که اشتباه پیش رفتند. چیزهای کوچک، چیزهای متوسط، و گرملین‌های بزرگ و حجیم که در کار می‌خزند و زندگی را برای صاحبان برخی از محصولات AMD که بدشانسی می‌کنند، دشوار – یا حتی بدبخت می‌کنند.

در واقع، AMD تحت فشار قرار گرفت بسیاری از مسائل در اوایل سال، به ویژه a اشتباه جدی در خنک کننده (محفظه بخار) برای RX 7900 XTX کارت های گرافیک اگرچه این نقص تنها درصد کمی از بردهای مرجع را تحت تأثیر قرار داده است، اما این یکی از بزرگترین اشتباهات GPU است که می توانیم در سال های اخیر به یاد بیاوریم. (کابل های ذوب انویدیا با RTX 4090 یکی دیگر از کابل های واضح است).

ما همچنین شاهد یک نقص نگران کننده در AMD بودیم پردازنده های Ryzen 7000 به طور تصادفی در حال سوختن هستند در سناریوهای اورکلاک خاص اوه، در یک کلام

نمونه های دیگر از مشکلات AMD در سال جاری عبارتند از a به روز رسانی درایور گرافیک در ماه مارس بریکینگ نصب ویندوز (البته در موارد نادر، اما با این حال، این اتفاق بدی است که در پشت به‌روزرسانی ساده درایور آدرنالین اتفاق می‌افتد)، و علاوه بر این، سایر اشکالات درایور (که باعث یخ زدن یا سقوط). و ما هم دیدیم تراشه های AMD که نقص های امنیتی داشتند از یک نوع یا دیگری برخی بیشتر از دیگران نگران هستند.

ناگفته نماند که کارت‌های گرافیک RX 7000 در برخی از تنظیمات رایانه شخصی انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند (چند مانیتور یا صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی بالا – یک مشکل تا پایان سال حل نشده استدر حقیقت).

علاوه بر این، مشکلات دیگری نیز وجود داشت، اما شما این ایده را دریافت می کنید – سال ۲۰۲۳ از نظر گاف ها و شکست های ماهیت های مختلف، زمان ایده آلی برای AMD نبود.

Gigabyte Radeon RX 7700 XT Gaming OC روی میز

(اعتبار تصویر: آینده / جان لوفلر)

افکار پایانی

واضح است که AMD در این سال صبر گیمرها را در برخی موارد امتحان کرد. اول از همه با آن اشتباهات فاحش و متنوعی که بدون شک منبع ناامیدی برای برخی از صاحبان محصولات آنها بود. و ثانیاً، صرفاً به این دلیل که گیمرها برای ویژگی‌هایی مانند FSR 3 – که به نظر می‌رسید مدتی طول می‌کشد – و همینطور برای تکمیل بقیه محدوده RDNA 3 منتظر ماندن بیش از حد طولانی مدت باشند، زیرا آن کارت‌های گرافیک زمان زیادی را صرف کردند. رسیدن.

با این حال، دومی بسیار ارزش انتظار را داشت. ضربه مضاعف برای پردازنده‌های گرافیکی یک کودتای واقعی برای AMD بود، با عرضه کارت گرافیک‌های مقرون‌به‌صرفه در RX 7600، و GPU مورد علاقه ما، یعنی RX 7800 XT که در صدر رده‌بندی ما از بردهای برتر موجود در حال حاضر قرار دارد.

نکات برجسته دیگری نیز وجود داشت، مانند عرضه بهترین CPU بازی که تا به حال ساخته شده است – در قالب Ryzen 7 7800X3D – که امسال حرکت بسیار واضحی بود. ما همچنین یک APU تلفن همراه درجه یک برای گوشی های دستی در Ryzen Z1 Extreme دریافت کردیم.

فروش پردازنده‌های گرافیکی AMD با شروع سال ۲۰۲۳ به خوبی افزایش یافت و به نظر می‌رسد FSR – به علاوه سایر فناوری‌های تقویت بازی مرتبط – در نهایت گرد هم می‌آیند، البته همانطور که گفته شد به شیوه‌ای بسیار کند اما ثابت. در زمینه هوش مصنوعی، تیم رد به خوبی پردازنده‌های خود را افزایش می‌دهد و با شتاب‌دهنده Instinct MI300A چالشی معنادار برای تسلط انویدیا ایجاد می‌کند.

به طور خلاصه، با وجود برخی نوسانات نگران کننده، سال ۲۰۲۳ سال خوبی برای AMD بود. آینده نیز بسیار زیبا به نظر می رسد، مطمئناً با پردازنده های نسل بعدی Zen 5 که به نظر می رسد سال آینده سیلیکون Arrow Lake اینتل کاهش یابد. و برخی از تراشه‌های لپ‌تاپ Zen 5 وسوسه‌انگیزتر (‘Strix Point– نشستن در بالای هاوک پوینت، و XDNA 2 و RDNA 3.5 ورزشی) برای سال ۲۰۲۴ ورودی هستند.

پردازنده‌های گرافیکی Radeon نسل بعدی کمی ساده‌تر هستند – RDNA 4 سال آینده عرضه می‌شود، اما این محدوده ممکن است در محصولات میان‌رده بالاتر رود، زیرا AMD بیشتر بر روی کارت‌های گرافیکی هوش مصنوعی تمرکز می‌کند (همانطور که انتظار می‌رود از نظر سوددهی پیش برود). با این حال، آن کارت‌های RDNA 4 هنوز هم می‌توانند ارزش بالایی داشته باشند، و با نگاهی به قهرمان میان‌رده فعلی، RX 7800 XT، اگر این کار را نکنند، شوکه می‌شویم.


منبع: https://www.techradar.com/computing/gpu/amd-in-2023-year-in-review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *