CPU های Threadripper AMD با تراشه هیولایی ۹۶ هسته ای باز می گردند

AMD ایستگاه های کاری حرفه ای و رایانه های رومیزی پیشرفته را با تراشه های Threadripper جدید خود هدف قرار داده است.

AMD CPU های Threadripper خود را با دو کلاس کاملاً جدید و دو چیپ ست جدید بازمی گرداند. یک وجود دارد سری Pro از تراشه های Threadripper که طراحی شده‌اند تا بخشی از بهترین ایستگاه‌های کاری حرفه‌ای باشند، و یک سری غیرپرو برای رایانه‌های شخصی رومیزی پیشرفته (HEDT) و «prosumers» که به ویژگی‌های مدیریتی، حافظه هشت کانالی یا مقادیر زیاد نیاز ندارند وجود دارد. از خطوط PCIe Gen 5.

هر دو تراشه Pro و HEDT مبتنی بر معماری Zen 4 AMD هستند و به آخرین حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت PCIe Gen 5 دسترسی دارند. در بالای تراشه های Threadripper Pro، ۷۹۹۵WX قرار دارد که ۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته، حداکثر تقویت ۵٫۳ گیگاهرتز، حداکثر ۳۸۴ مگابایت حافظه نهان L3 و ۱۲۸ خط PCIe Gen 5 را ارائه می دهد. AMD شش تراشه Threadripper Pro را با تراشه پایه ۷۹۴۵WX با ۱۲ هسته / ۲۴ رشته ارائه می دهد.

پردازنده های HEDT Threadripper.
پردازنده های HEDT Threadripper.
تصویر: AMD

تراشه‌های Threadripper HEDT واقعی‌ترین گزینه‌ها برای هر کسی است که در طراحی، ساخت، معماری، مهندسی و رسانه کار می‌کند. AMD سه تراشه Ryzen Threadripper را در اینجا ارائه می دهد، اما آنها ارزان نیستند. پرچمدار ۷۹۸۰X دارای ۶۴ هسته / ۱۲۸ رشته، تقویت کننده ۵٫۱ گیگاهرتز و ۳۲۰ مگابایت کش کلی است که همگی با قیمت ۴۹۹۹ دلاری چشمگیر هستند. اینم ترکیب کامل:

  • AMD Ryzen Threadripper 7980X – 4999 دلار، ۶۴ هسته، تقویت ۵٫۱ گیگاهرتز، ۳۲۰ مگابایت کش، ۳۵۰ وات TDP
  • AMD Ryzen Threadripper 7970X – 2499 دلار، ۳۲ هسته، تقویت ۵٫۳ گیگاهرتز، ۱۶۰ مگابایت کش، ۳۵۰ وات TDP
  • AMD Ryzen Threadripper 7960X – 1499 دلار، ۲۴ هسته، تقویت ۵٫۳ گیگاهرتز، ۱۵۲ مگابایت کش، ۳۲۰ وات TDP

اگر یک Threadripper جدید را برای یک ایستگاه کاری در نظر می گیرید، باید به این فکر کنید که با چه حافظه و مادربردهایی آن را جفت کنید. تراشه‌های سری Threadripper 7000 فقط از حافظه ثبت‌شده پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ماژول حافظه درون خطی دوگانه بافر (UDIMM) در اینجا پشتیبانی نمی‌شود.

گزینه های جدید مادربرد Threadripper AMD.
گزینه های جدید مادربرد Threadripper AMD.
تصویر: AMD

AMD مادربردهای TRX50 را برای تراشه‌های HEDT و مادربردهای WRX90 را برای پلتفرم Pro معرفی می‌کند. جالب اینجاست که مادربردهای TRX50 از تراشه‌های Pro نیز پشتیبانی می‌کنند، بنابراین می‌توانید از لحاظ فنی یک دسکتاپ پیشرفته با ۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته پردازشی بسازید. شما از حافظه هشت کاناله یا ۱۲۸ خط PCIe Gen 5 پشتیبانی نخواهید کرد، اما اگر ۹۶ هسته دارید، از قبل قدرت زیادی خواهید داشت.

باید منتظر بررسی ها و بنچمارک های کامل باشیم تا ببینیم که اینها چگونه در کارهای حرفه ای و بازی با پردازنده های Xeon و Core اینتل و سری معمولی Ryzen 7000 خود AMD مقایسه می شوند. هر دو نوع پردازنده های Ryzen 7000 Threadripper در تاریخ ۲۱ نوامبر در دسترس خواهند بود.


منبع: https://www.theverge.com/2023/10/19/23923758/amd-threadripper-zen-4-release-date-price

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *