DeckHD یک ارتقاء صفحه نمایش متفکرانه اما معیوب در مقابل Steam Deck OLED است

Steam Deck Valve زمانی که در سال ۲۰۲۲ راه اندازی شد تقریباً تحسین جهانی را به خود جلب کرد. با نرم افزاری با طراحی خوب و قدرت سخت افزاری فراوان، یک تجربه قدرتمند دستی را ارائه داد. با این حال، صفحه نمایش با کنتراست کم، بازتولید رنگ ضعیف و مقدار مناسبی از تأخیر صفحه نمایش، چیزی را به جا می گذارد. البته می‌توانید به OLED Steam Deck Valve ارتقا دهید، که به طور جامع این مشکلات را حل می‌کند، یا جایگزینی کامل نمایشگر را در قالب DeckHD انتخاب کنید که وضوح بالاتر و پنل LCD با کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد. امروز ما هر یک از این دو گزینه را ارزیابی خواهیم کرد تا ببینیم کدام مسیر ارتقا برای کاربران اصلی Steam Deck بهتر عمل می کند.

ابتدا، بیایید به عمق DeckHD بپردازیم. این یک جایگزین نمایشگر ۹۹ دلاری است که برای Steam Deck اصلی – با نام Steam Deck LCD – موجود است و باید یک پنل LCD با کیفیت بالاتر با نقاط ضعف کمتر از صفحه نمایش پیش فرض باشد. واحد DeckHD برای اهداف این بررسی کاملاً مونتاژ شده در اختیار ما قرار گرفت، اما شایان ذکر است که در صورت خرید صفحه نمایش باید خودتان آن را نصب کنید.

با تنظیم هر دو دستگاه روی یک تنظیمات و در کنار هم روی ۵۰ درصد روشنایی، تفاوت اصلی که متوجه خواهید شد این است که عناصر صفحه نمایش در DeckHD به دلیل وضوح بالاتر ۱۹۲۰×۱۲۰۰ در مقابل ۱۲۸۰×۸۰۰ در Deck کوچکتر به نظر می رسند. در صورت تمایل می توان این را تغییر داد. داشتن ۲٫۳ برابر پیکسل تفاوت بزرگی را در حین بازی ایجاد می کند، اگرچه البته همانطور که بعدا خواهیم دید این با جریمه عملکرد همراه است.


DeckHD یک ارتقاء صفحه نمایش متفکرانه اما معیوب در مقابل Steam Deck OLED استارتقاء صفحه نمایش Steam Deck: DeckHD 1200p در مقابل OLED در مقابل LCD استوک Face-off


الیور مکنزی بررسی Digital Foundry از DeckHD را ارائه می‌کند، یک ارتقای جذاب اما بالقوه ناقص برای Steam Deck اصلی.

با نگاهی دقیق تر با یک رنگ سنج، می بینید که پانل DeckHD صدای گرم تری تولید می کند در حالی که Deck اصلی کمی خنک تر است، با برخی از رنگ های بنفش ظریف در تصاویر آسمان در DeckHD ظاهر می شود که در Deck اصلی ظاهر نمی شوند. نمایش دادن. DeckHD در واقع می‌تواند بیشتر از وسعت sRGB را طبق گفته توزیع‌کننده بازتولید کند – ۸۷ درصد در مقابل حدود ۷۰ درصد برای دسته اصلی – اما هر دو به خوبی کالیبره شده‌اند، من فکر می‌کنم منصفانه است.

وقتی روشنایی پنل را در هر دو دستگاه به حداکثر رساندم، DeckHD کمی کم‌تر به نظر می‌رسید، اما نه خیلی. DeckHD روکش صفحه نمایش مات دارد که باید به کاهش تابش خیره کننده کمک کند، که کاملاً به سلیقه من نیست، اما می دانم که برخی از کاربران کاملاً آن را دوست دارند. کنتراست تصویر نیز در واحد اصلی کمی قوی‌تر به نظر می‌رسد، که می‌تواند تا حدی محصول جانبی آن صفحه‌نمایش مات باشد. مشاهده خارج از محور در دستگاه DeckHD من کمی بهتر به نظر می رسید، با این حال، با رنگ روشن تر در زوایای دید تند.

آخرین مشکل صفحه نمایش وجود دارد که می خواستم در اینجا به آن توجه کنم، که در واحد DeckHD خود متوجه شدم. خطوط عمودی کم رنگی وجود دارد که به صورت عمودی در امتداد صفحه نمایش قرار دارند که در بیشتر محتواها قابل توجه نیستند اما در محتوای تیره تر و یکنواخت تر، مانند عناصر رابط خاکستری جامد، خودنمایی می کنند. من مطمئن نیستم که آیا این فقط یک مشکل در این واحد بررسی است یا اینکه این مشکلات به طور گسترده در پانل های DeckHD وجود دارد.


مقایسه deckhd در مقابل عرشه بخار اصلی: رنگ و اندازه
وضوح بالاتر DeckHD باعث می‌شود عناصر صفحه به‌طور پیش‌فرض کمی کوچک‌تر به نظر برسند، اما بررسی دقیق‌تر همچنین لحن کمی گرم‌تر در مقایسه با Steam Deck اصلی و پوشش gamut بالاتر sRGB را نشان می‌دهد، اگرچه هیچکدام در مقایسه با مانیتورهای رایانه شخصی برجسته نیستند. | اعتبار تصویر: ریخته گری دیجیتال

بنابراین جدا از رزولوشن، DeckHD در مقایسه با صفحه نمایش پیش فرض، بیشتر یک درجه جانبی با برخی مزایا و معایب است. پس این وضوح اضافی واقعاً چه چیزی را به شما می دهد؟ خوب، تراکم پیکسل Steam Deck به اندازه‌ای کم است که قطعاً می‌توانید پیشرفت‌های قابل‌توجهی را از تعداد پیکسل‌های بالاتر مشاهده کنید، حتی در بازی‌هایی با آنتی‌الیاسینگ خوب. اکنون، Steam Deck پایه کاملاً می‌تواند در صورت تمایل، مقیاس ۱۹۲۰×۱۲۰۰ را کاهش دهد، اما شما نمی‌توانید تمام جزئیات تصویر اضافی را با صفحه نمایش با وضوح پایین‌تر ببینید.

البته، جزئیات بیشتر به قیمت مستقیم عملکرد تمام می شود – اگرچه این بستگی به بازی شما دارد. برخی از عناوین ساده‌تر یا قدیمی‌تر، مانند Half-Life 2، هنوز هم می‌توانند با خروجی کامل ۱۲۰۰p سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را کاملاً خوب انجام دهند. اما بسیاری از بازی‌های مدرن در اینجا بسیار ضعیف اجرا می‌شوند، با عملکرد بسیار بدتر از زمانی که در ۸۰۰p اجرا می‌شوند.

مقیاس‌بندی این بازی‌ها از ۸۰۰p تاری پنل قابل‌توجهی ایجاد می‌کند و تصویر بدتری ارائه می‌دهد، اما Steam Deck واقعاً عملکردی برای ارائه یک تجربه خوب ۱۲۰۰p در اکثر نرم‌افزارهای نسل آخر یا نسل فعلی ندارد – در واقع، شما اغلب این کار را انجام می‌دهید. نمونه برداری فقط برای رسیدن به ۸۰۰p، و ۱۲۰۰p اغلب حتی با یک نمونه برداری خوب یک گام بسیار دور است.

من تأخیر را به طور خلاصه در یک بازی نسبتاً تأخیر، Resident Evil 4، با سقف نرخ فریم داخلی ۳۰ فریم در ثانیه آزمایش کردم و حدود ۳۰۰ میلی‌ثانیه تاخیر ورودی را در هر دو دستگاه دیدم.

با جمع کردن ارقام عملکرد، نگاهی گذرا به مصرف برق انداختم. عجیب است که مدل مجهز به DeckHD به طور مداوم ارقام مصرف انرژی کمتری داشت. من مطمئن نیستم که آیا این نتیجه نمایشگر است یا شاید من فقط یک SoC پایین‌تر در مدل Steam Deck LCD موجود خود دارم، اما در هر صورت انتظار اختلاف مصرف انرژی زیادی بین این دو سیستم ندارم.

به عنوان نکته پایانی، DeckHD یک جزء استاندارد Steam Deck نیست و این منجر به سردردهایی می شود. اولین و بزرگترین مانع این است که واحد نیاز به نصب دارد، که قضاوت از روی برداشت های آنلاین می تواند یک فرآیند چند ساعته باشد که کمی مشکل دارد. سپس باید بایوس Steam Deck را با پشتیبانی مناسب از DeckHD فلش کنید، که خوشبختانه می توان این کار را به طور کامل در خود دستگاه تکمیل کرد، اگرچه هر زمان که سیستم عامل Steam Deck را ارتقا دادید باید این فرآیند ۲۰ دقیقه ای را تکرار کنید.

بنابراین، ادامه پشتیبانی DeckHD در SteamOS منوط به این است که تیم DeckHD – یا یک شخص ثالث – به انتشار این اسکریپت های چشمک زن برای سیستم عامل های جدید ادامه دهد. در نهایت، اگر می‌خواهید بازی را با وضوح پنل اصلی انجام دهید، باید به منوی ویژگی‌های هر بازی بروید و رزولوشن را به صورت دستی روی ۱۹۲۰×۱۲۰۰ تنظیم کنید که کمی درد دارد.


مقایسه deckhd در مقابل عرشه بخار اصلی: رنگ


خطوط عمودی deckhd

DeckHD رنگ های ظریفی را نشان می دهد که در صفحه نمایش LCD استاندارد Deck دیده نمی شود – مانند بنفش در این کوه ها (سمت چپ). با این حال، هنگام مشاهده صفحه نمایش از نزدیک (راست) متوجه خطوط عمودی ضعیفی شدم که در صفحه نمایش استاندارد Deck وجود ندارد – برای نشان دادن کلیک کنید. | اعتبار تصویر: ریخته گری دیجیتال

بنابراین DeckHD به حساب می آید – اما در مورد Steam Deck OLED چطور؟ این دستگاه کاملاً جدید Steam Deck است، نه جایگزینی برای صفحه نمایش، و با قیمت ۵۵۰ دلار / ۴۷۹ پوند برای مدل پایه ۵۱۲ گیگابایتی که من آزمایش کردم، مطابقت دارد. با این حال، با آن همراه است برخی از مزایای بزرگ – و من می‌توانم بگویم که به مسائل مربوط به نمایشگر Steam Deck اصلی قانع‌کننده‌تر از DeckHD می‌پردازد.

اولاً، نسبت کنتراست – که در محدوده ۱۲۰۰:۱ در LCD Deck قرار داشت – اکنون عملاً بی نهایت است، زیرا پیکسل های خود تابش نمایشگر به سادگی می توانند خاموش شوند تا رنگ مشکی کامل را نمایش دهند. در یک بازی با محتوای تاریک زیاد مانند Persona 5، تفاوت می تواند نسبتاً قابل توجه باشد. بازتولید رنگ در زوایای دید واضح در پنل OLED تقریباً عالی است و به طور کلی بازتولید رنگ بسیار بهتر است. صفحه نمایش از نظر محتوای SDR به میزان قابل توجهی روشن‌تر است، با حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیت یا بیشتر، اما از HDR پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا ۱۰۰۰ نیت در HDR افزایش یابد، که باعث ایجاد تفاوت متحول کننده در بازی‌هایی مانند Ori و Will of the می‌شود. ویسپس. صفحه نمایش نیز بزرگتر است و ۷٫۴ اینچ در مقایسه با صفحه نمایش ۷٫۰ اینچی Steam Deck LCD است.

یکی از مواردی که Steam Deck OLED در آن بهبود نمی‌یابد رزولوشن واقعی پنل است که در ۱۲۸۰×۸۰۰ باقی می‌ماند. این به این معنی است که شما یک نمایش واضح و مشابه از جزئیات دقیق دریافت می کنید. بدیهی است که رزولوشن‌های بالاتر پیامدهای عملکردی دارند، اما اگر به‌دنبال تصویری واضح‌تر و با پیکسل‌های واضح‌تر هستید، آن را در اینجا پیدا نخواهید کرد.


مقایسه deckhd در مقابل عرشه بخار اصلی: وضوح


مقایسه deckhd در مقابل عرشه بخار اصلی: عملکرد

صفحه‌نمایش با وضوح بالاتر DeckHD، تصویر واضح‌تری را با جزئیات بیشتر ارائه می‌کند. با این حال، این هزینه عملکرد نسبتاً بالایی دارد. | اعتبار تصویر: ریخته گری دیجیتال

با این حال، OLED نرخ تازه‌سازی بهتری دارد و تا ۹۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند، به این معنی که می‌توانید نرخ فریم ۳۰ تا ۴۵ فریم در ثانیه را به‌طور مؤثرتری هدف‌گیری کنید، زیرا کاهش زمان فریم تنبیه کمتری دارد. خود نمایشگر OLED نیز معمولا تاخیر کمتری نسبت به نمونه LCD خود دارد.

و به عنوان امتیاز نهایی، Steam Deck OLED همچنین دارای یک مزیت عملکردی کوچک نسبت به واحد موجود است. حافظه سریعتر و APU کارآمدتر در مجموع حدود ۱۰ درصد مزیت عملکرد نسبت به میانگین در بازی منطبق دارد، که یک امتیاز کوچک خوب است، اگرچه متحول کننده نیست.

بنابراین، اگر Deck OLED با واحد اصلی مقایسه می‌شود، DeckHD و Deck OLED چگونه کنار هم قرار می‌گیرند؟





رنگ‌های سیاه بی‌نقص OLED Steam Deck و هایلایت‌های HDR روشن‌تر می‌توانند در برخی بازی‌ها متحول شوند – و SoC اصلاح‌شده حتی عملکرد کمی بالاتر نیز دارد.

من فکر می کنم سوال بزرگ اینجاست که چقدر برای نمایشگر ۱۹۲۰×۱۲۰۰ در DeckHD ارزش قائل می شوید. یک پنل با رزولوشن بالاتر برخی افراد را به خود جذب می کند، اگرچه پیکسل های بیشتر روی صفحه لزوماً به معنای تجربه بهتر در مورد عناوین بالاتر نیست. برای افرادی که عمدتاً بازی‌های سه‌بعدی دو بعدی یا قدیمی‌تر را بازی می‌کنند، می‌توانم آن را به‌عنوان یک برد ببینم، اما برای اکثر کاربران، برکات متفاوتی را به همراه خواهد داشت.

تقریباً از هر جنبه دیگری، DeckHD به طور کامل از کلاس خارج شده است. Deck OLED صفحه نمایشی با کنتراست بی نهایت، روشنایی بهتر، پشتیبانی عالی HDR، نرخ تازه سازی بالاتر، پنل بزرگتر، بازتولید رنگ بهتر ارائه می دهد و همچنین دارای لبه عملکرد کمی مناسب است. این ایرادات Steam Deck اصلی را به شیوه ای بسیار جامع تر از DeckHD برطرف می کند و به طور کلی نمایشگری با کیفیت بسیار بالاتر است. پنل‌های OLED معمولاً ویژگی‌های نمایشگر بسیار بهتری نسبت به پنل‌های IPS با جنبه‌های منفی کمی دارند.

من فکر می‌کنم DeckHD برای کسانی که به دنبال یک ارتقای واقعاً جامع نسبت به Steam Deck LCD هستند، صفحه‌نمایش عالی نیست… اما یک هدف را دنبال می‌کند. اگر Steam Deck شما دارای صفحه نمایش خراب است و گارانتی ندارد، می توانید خرید کنید یک نمایشگر جایگزین با ابزار به قیمت ۷۰ دلار. اما اگر برای پشتیبانی از وضوح بالاتر در DeckHD ارزش قائل بودید، می‌توانید یک امتیاز دریافت کنید صفحه نمایش DeckHD با ابزار با قیمت ۱۰۰ دلار.


صفحه نمایش خراب با deckhd
نصب نسخه‌های جدید بایوس برای DeckHD هنگامی که Steam Deck ارتقاء می‌یابد چندان سرگرم کننده نیست – و همچنین نصب فیزیکی پانل نیز به هیچ وجه انجام نمی‌شود، اگرچه واحد ما برای ما کاملاً تکمیل شده است. با این حال، جالب است که این حتی در وهله اول امکان پذیر است و DeckHD همچنان باید برای زیرمجموعه ای از کاربران جذاب باشد. | اعتبار تصویر: ریخته گری دیجیتال

اگر صفحه نمایش DeckHD را با صفحه نمایش ضد تابش Steam Deck LCD موجود در iFixit مقایسه کنید، که اگر به پوشش ضد تابش موجود در هر دو دستگاه اهمیت می دهید، احتمالاً نقطه مقایسه عادلانه تری است، قیمت آنها یکسان است – ۱۰۰ دلار. با این قیمت، صفحه نمایش DeckHD قطعا ارزش توصیه را دارد، به خصوص اگر به اندازه کافی خوش دست هستید و از ناراحتی احتمالی که استفاده از یک صفحه نمایش غیر استاندارد می تواند به همراه داشته باشد، اهمیتی نمی دهید.

از طرف دیگر، اگر به دنبال نمایشگری هستید که نمایشگر خوب و غیر استثنایی Steam Deck را از آب بیرون بیاورد، هیچ چیز مانند Steam Deck OLED وجود ندارد. در این شرایط فروش Steam Deck LCD و انتخاب مدل OLED انتخاب معقولی به نظر می رسد.

بنابراین، من فکر می کنم DeckHD جایگاهی در دنیای OLED پس از Steam Deck دارد. اما اگر واقعاً می‌خواهید یک تجربه کاملاً بهتر از Steam Deck داشته باشید، مدل OLED راه خوبی است.


منبع: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-deckhd-review-vs-steamdeck-oled?utm_source=feed&utm_medium=rss&utm_campaign=feed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *