ISRO، ماهواره NISAR ناسا که تا پایان ژانویه آماده می شود، مناطق پوشیده از برف زمین را رصد خواهد کرد.

در یک همکاری پیشگامانه بین سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) و سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا)، ماهواره NISAR (رادار دیافراگم مصنوعی NASA-ISRO) آماده پرتاب در ژانویه ۲۰۲۴ است.

هدف این تلاش مشترک اندازه‌گیری همه‌جانبه علائم حیاتی زمین، از سلامت تالاب‌ها تا تغییر شکل زمین ناشی از آتشفشان‌ها و دینامیک یخ‌های خشکی و دریا است.

انتظار می رود ماهواره NISAR نمای بی سابقه ای از حرکت و تغییر شکل در محیط های پوشیده از یخ و برف زمین، که در مجموع به عنوان کرایوسفر شناخته می شود، ارائه دهد.

مشاهدات این ماهواره نقش مهمی در درک فرآیندهای پیچیده تأثیرگذار بر تغییرات تاریخی در صفحات یخی قطب جنوب و گرینلند، و همچنین بر روی یخچال های طبیعی کوهستانی و یخ های دریا در سراسر جهان ایفا خواهد کرد.

الکس گاردنر، متخصص یخبندان در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، بر نیاز به درک واکنش زمین به گرمایش جهانی تاکید کرد و اظهار داشت: “سیاره ما ترموستات را در بالا تنظیم کرده است و یخ زمین با سرعت بخشیدن به حرکت خود و ذوب شدن سریعتر واکنش نشان می دهد.”

پیش بینی می شود که NISAR اندازه گیری های ارزشمندی را برای تقویت این درک ارائه دهد.

NISAR که قرار است توسط ISRO از جنوب هند پرتاب شود، تقریباً تمام سطح زمین و یخ سیاره را دو بار در هر ۱۲ روز رصد خواهد کرد.

بینش این ماهواره در مورد کرایوسفر زمین از دو سیستم راداری، یک باند L و یک باند S بدست خواهد آمد که تجزیه و تحلیل جامعی از سطوح یخ زده ارائه می دهد.

جهت گیری مداری این ماهواره جمع آوری داده ها را از قسمت های دورتر قطب جنوب امکان پذیر می کند و به عدم قطعیت های مهم مربوط به صفحات یخی و پیش بینی های احتمالی افزایش سطح دریا می پردازد.

افزایش پوشش NISAR به ویژه برای مطالعه حرکت یخ از قطب جنوب مرکزی به سمت دریا قابل توجه است.

اندازه‌گیری‌های این ماهواره بررسی دقیق تعاملات بین یخ و اقیانوس را امکان‌پذیر می‌سازد و پویایی محل برخورد این دو جزء حیاتی را روشن می‌کند.

مشاهدات این ماهواره تا یخچال های کوهستانی زمین با تمرکز ویژه بر هیمالیا گسترش خواهد یافت. انتظار می‌رود قابلیت‌های NISAR در تمام شرایط آب و هوایی به نظارت بر ذخیره آب در دریاچه‌های یخچالی کمک کند و بینش‌هایی را در مورد خطر سیل‌های فاجعه‌بار ارائه دهد.

علاوه بر این، NISAR تغییرات در حرکت و وسعت یخ دریا در هر دو نیمکره را ردیابی می کند و اطلاعات ارزشمندی در مورد واکنش زمین به افزایش دما ارائه می دهد.

همکاری بین ناسا و ISRO در NISAR اولین بار است که این دو آژانس در توسعه سخت افزار برای یک مأموریت رصد زمین با یکدیگر همکاری می کنند.

NISAR با قابلیت های پیشگامانه و رویکرد مشارکتی خود آماده است تا به طور قابل توجهی به پیشرفت درک ما از فرآیندهای پویای زمین و تأثیرات تغییرات آب و هوایی کمک کند.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/isro-nasas-nisar-satellite-to-get-ready-by-jan-end-will-monitor-earths-snow-covered-regions-13600482.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *