Krutrim با حمایت اولا اولین استارتاپ هوش مصنوعی هند است که با بودجه ۵۰ میلیون دلاری وضعیت Unicorn را دریافت می کند.

Krutrim با حمایت اولا اولین استارتاپ هوش مصنوعی هند است که با بودجه ۵۰ میلیون دلاری وضعیت Unicorn را دریافت می کند.

Krutrim، یک استارت آپ هوش مصنوعی که توسط کارآفرین سریالی بهاویش آگاروال، یکی از بنیانگذاران Ola Electric تأسیس شده است، به جایگاه تک شاخ دست یافته است و سرمایه قابل توجه ۵۰ میلیون دلاری را به دست آورده است و Matrix Partners India در میان سرمایه گذاران قرار دارد.

قابل ذکر است که این دستاورد تنها یک ماه پس از معرفی یک مدل زبانی قابل توجه توسط این شرکت به دست آمده است. Krutrim که در زبان سانسکریت به «مصنوعی» ترجمه می‌شود، با افتخار عنوان اولین استارت‌آپ هوش مصنوعی هندی را به ارزش میلیارد دلاری می‌دهد.

در یک پست وبلاگی، این شرکت برنامه‌های خود را برای گسترش فراتر از مدل‌های زبانی و سرمایه‌گذاری در توسعه مراکز داده نشان داد. چشم انداز بلندمدت شامل ایجاد سرورها و ابررایانه هایی است که به نیازهای در حال تکامل اکوسیستم هوش مصنوعی اختصاص داده شده اند.

رقابت برای ساخت مدل‌های زبانی بزرگ به زبان‌های هندی، معروف به Indic LLM، در میان استارت‌آپ‌ها و گروه‌های آکادمیک هندی تشدید شده است. این افزایش فعالیت به دنبال رونمایی از ChatGPT OpenAI بیش از یک سال پیش است.

کشورهای سراسر جهان، از جمله هند، به طور فعال توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی بومی را دنبال می‌کنند و وابستگی به فناوری بازیگران اصلی مانند ایالات متحده و چین را کاهش می‌دهند.

در همین حال، در اروپا، سرمایه گذاری های قابل توجهی به سمت هوش مصنوعی Mistral فرانسه به ارزش ۲ میلیارد دلار از زمان تاسیس آن در سال گذشته هدایت می شود. امارات متحده عربی، که نباید عقب بماند، مدل فالکون خود را که توسط یک موسسه تحقیقاتی دولتی ابوظبی حمایت می شود، تبلیغ می کند.

هند با جمعیتی بالغ بر ۱٫۴ میلیارد نفر، ساخت سیستم های هوش مصنوعی کوچکتر و مقرون به صرفه تر را در نظر گرفته است. سروام، یک استارت آپ مولد هوش مصنوعی، اخیرا OpenHathi، اولین LLM متن باز هندی خود را با استفاده از مدل های منبع باز موجود راه اندازی کرده است.

این اعلامیه از نزدیک به دنبال یک دور موفقیت آمیز سرمایه گذاری بود که ۴۱ میلیون دلار از سرمایه گذارانی مانند Lightspeed Venture Partners، میلیاردر Vinod Khosla و دیگران جمع آوری کرد.

بنیانگذار بهاویش آگاروال، که به دلیل تأسیس استارتاپ هندی سواری Ola مشهور است، بر نیاز اساسی هند برای توسعه مستقل قابلیت های هوش مصنوعی خود تأکید کرد. آگاروال گفت: «هند باید هوش مصنوعی خود را بسازد. ما کاملا متعهد به ساخت اولین مجموعه محاسباتی هوش مصنوعی در کشور هستیم.»

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/ola-backed-krutrim-becomes-indias-first-ai-startup-to-get-unicorn-status-with-50-million-funding-13663722.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *