OpenAI در سال ۲۰۲۳ به پیوند دنیای فناوری تبدیل شد

ما فقط یک سال از ورود آن به صحنه و برنامه ChatGPT OpenAI می گذرد حتی بیشتر از ماه فوریه در همه جا. از سوی دیگر، توانایی ما برای تنظیم هوش مصنوعی مولد و کاهش آسیب‌های بی‌شمار آن در دنیای واقعی، همچنان بسیار عقب‌تر از فناوری‌های پیشرفته است. این امر سال ۲۰۲۴ را به یک سال بالقوه محوری برای هوش مصنوعی مولد به طور خاص و یادگیری ماشینی به طور کلی تبدیل می کند. آیا هوش مصنوعی همچنان مانند معرفی ماوس در سال ۱۹۶۳، انقلابی اساسی در ارتباطات انسان و رایانه است؟، یا آیا در عوض به بن‌بست تکنولوژیکی دیگر مانند تلویزیون‌های سه بعدی می‌رویم؟ بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه OpenAI و ربات چت آن بر لوازم الکترونیکی مصرفی در سال ۲۰۲۳ تأثیر گذاشته اند و در سال جدید کجا ممکن است این صنعت را هدایت کنند.

OpenAI با در نظر گرفتن همه چیز، سال خوبی داشت

“Meteoric” عدالت را در مورد رشد OpenAI در سال جاری رعایت نمی کند. این شرکت ChatGPT را در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد. در عرض پنج روز، برنامه از ۱ میلیون کاربر عبور کرد. تا ژانویه، ۱۰۰ میلیون نفر در ماه برای استفاده از آن وارد سیستم می شدند. فیسبوک چهار و نیم طول کشید سال ها برای رسیدن به آن نوع شماره های نامزدی. ChatGPT از راه اندازی TikTok و Instagram پیشی گرفت و به سریع ترین برنامه در تاریخ اینترنت در سال ۲۰۲۳ تبدیل شد. با رفتن به سال ۲۰۲۴، OpenAI (با میلیاردها حمایت مالی از مایکروسافت) در خط مقدم صنعت مولد هوش مصنوعی قرار می گیرد. این شرکت می تواند در آنجا بماند، در حالی که میلیاردها دلار دیگر به خزانه تحقیق و توسعه رقبا ریخته می شود، باید دید.

موفقیت ناگهانی این شرکت در سال جاری، مدیر عامل شرکت سام آلتمن را نیز در کانون توجه رسانه‌ها قرار داد، و رئیس ۳۸ ساله سابق Y-Combinator بسیاری از ستایش‌هایی را که قبلاً از ایلان ماسک انجام می‌شد، به عمل آورد. برای مدتی آلتمن همه جا بود، بارها و بارها حضور در کمیته های کنگره و حضور در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی سنا. اونم همینطور تور جهانی ۱۶ شهر را انجام داد به اسرائیل، هند، ژاپن، نیجریه، کره جنوبی، سراسر اروپا و به امارات متحده عربی برای کمک به ترویج ChatGPT برای توسعه دهندگان و سیاست گذاران.

حتی پایان کار او توسط هیئت مدیره OpenAI در ماه نوامبر به یک نتیجه مثبت ختم شد. برکناری آلتمن که در روز جمعه از کار برکنار شد، ۷۲ ساعت وحشت را در سیلیکون ولی به راه انداخت و چندین رهبر OpenAI در همبستگی خود استعفا دادند، حدود ۹۵ درصد از کارکنان رده‌بندی تهدید کردند که بدون بازگرداندن او راه خواهند رفت، نصب و برکناری دو مدیر عامل موقت در همین تعداد. روزها و در نهایت مداخله غیرمستقیم مایکروسافت. در پایان، آلتمن همچنان مدیرعامل OpenAI است، اکنون با هیئت مدیره سازگارتر و موافق‌تر، و درک ضمنی در سراسر صنعت که اگر او را سرنگون کنید، سم آلتمن قدرتمندتر از آن چیزی است که می‌توانید تصور کنید.

حفظ سرعت برای رقابت OpenAI یک چالش بود

یکی از عوامل مهم در موفقیت فوری و چشمگیر ChatGPT این است که این اولین هوش مصنوعی در نوع خود به بازار بود. تولیدکننده‌های تصویر مانند DALL-E و Midjourney قبلاً انحرافات محبوبی بودند، و مردم مدت‌هاست به کارهای پیش پا افتاده‌ی یادگیری ماشینی مانند ترجمه زبان عادت کرده بودند، اما OpenAI اولین برنامه‌ای بود که یک برنامه هوش مصنوعی مولد داشت که به طور طبیعی با کاربر خود گفتگو می‌کرد. این نوآوری مزیت ارزشمندی بود زیرا حتی غول‌های فناوری مانند گوگل و آمازون با بودجه‌های هنگفت تحقیق و توسعه خود برای چنین تقاضایی آماده نبودند و در پاسخگویی به محصولات رقیب خود کند بودند.

گوگل بدترین نمونه از این قبیل تقلید کنندگان در سال جاری بود. پس از شروع ChatGPT، گوگل اکثریت قریب به اتفاق کنفرانس توسعه دهندگان I/O خود را در ماه مارس به مجموعه‌ای از مدل‌ها و پلتفرم‌های جدید هوش مصنوعی اختصاص داد. اولین ربات چت Google Bard. بارد پاسخ گوگل به ChatGPT بود، اما برای شروع یک پاسخ قابل اعتماد نیست. حتی قبل از انتشار عمومی، بارد در ماه فوریه اولین تاثیر شرم آور را بر جای گذاشت با اطمینان اطلاعات نادرست را می خواند درباره تلسکوپ فضایی جیمز وب در یک تبلیغ توییتری.

در طول سال، گوگل به طور پیوسته اضافه می شود امکانات، توانایی ها و دسترسی داشته باشید به Bard، در نهایت در ماه دسامبر کل پلتفرم را به مدل بنیادی تازه منتشر شده خود، Gemini، که به عنوان «قادرترین و عمومی‌ترین مدل» گوگل تا به امروز ساخته شده بود، تغییر داد. گوگل البته در آن زمان بود بلافاصله متوجه ارائه نادرست قابلیت های سیستم شدند در طول یک نمایش ویدئویی حتی بدون اینکه یک بار دیگر در یک دروغی که به راحتی قابل انکار است گیر بیفتد، نسخه ی نمایشی Gemini کمک چندانی به منتقدان ساکت و بی سر و صدا از پاسخ خفه کننده و دیوانه وار گوگل به ChatGPT نکرد.

به عنوان اخیر بلومبرگ op-ed اشاره می کند، بله، Gemini در اکثر معیارهای استاندارد عملکرد صنعت، ChatGPT را شکست داد. با این حال، گوگل از مدل هنوز منتشر نشده Gemini Ultra برای کسب امتیازات خود استفاده کرد و این مدل تنها GPT-4 را با حاشیه‌های بسیار کم پشت سر گذاشت. GPT-4 نزدیک به یک سال پیش و بهترین تلاش گوگل عرضه شد به سختی در تکالیف جبر در سطح دبیرستان در صدر قرار گرفت. این نگاه خوبی از سوی شرکتی نیست که دارای بودجه تحقیقاتی است که با تولید ناخالص داخلی کشورهای کوچک رقابت می کند.

بینگ خوب کار می کند، از اینکه پرسیدید متشکرم. مایکروسافت ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI در ژانویه به عنوان بخشی از یک همکاری چند ساله در حال کاهش داد، بنابراین اکنون Bing – و به معنای واقعی کلمه هر چیز دیگری در اکوسیستم MS – با هوش الگوریتمی تقویت شده است. اگر یک شرکت وجود داشته باشد که سال ۲۰۲۳ بهتر از OpenAI داشته باشد، آن مایکروسافت است. که طبق گزارش ها قرار است ۷۵ درصد از کل سود OpenAI را دریافت کند تا زمانی که آن میلیاردها سرمایه گذاری بازیابی شود.

آمازون خود را قرار داد ۴ میلیارد دلار شرط هوش مصنوعی مولد در Anthropic’s Claude LLM، و پیشرفت چشمگیری در استفاده از این فناوری برای استفاده در امپراتوری گسترده خود در سال ۲۰۲۳، از زمان خود عینک هوشمند Echo Frames به الکسا با هوش مصنوعی مولد به NFL بازی های پنجشنبه شب. این شرکت پلتفرم مدل پایه Bedrock خود را معرفی کرد (که متن و تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی را به عنوان یک سرویس ابری ارائه می‌کند)، راه‌اندازی شد. مجموعه ای از دوره های رایگان توسعه AI Ready و یک برنامه شتاب دهنده برای تأمین مالی استارت‌آپ‌های genAI، ابزارهای مولد را برای پر کردن پس زمینه و لیست محصولات و اکنون ارائه می دهد یک AI تولید کننده تصویر مستقل برای رقابت با DALL-E.

"در داخل آمازون، هر یک از تیم‌های ما در حال کار بر روی ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی مولد هستند که تجربه مشتریان خود را دوباره اختراع کرده و بهبود می‌بخشند." مدیرعامل اندی جاسی در جریان تماس سود سه ماهه دوم این شرکت گفت در ماه آگوست. "اما در حالی که ما تعدادی از این برنامه ها را خودمان خواهیم ساخت، اکثر آنها توسط شرکت های دیگر ساخته خواهند شد و ما خوشبین هستیم که بیشترین تعداد از این برنامه ها بر روی [Amazon Web Services]. به یاد داشته باشید، هسته هوش مصنوعی داده است. مردم می خواهند مدل های هوش مصنوعی مولد را به داده ها بیاورند، نه برعکس."

ما هنوز برای عصر هوش مصنوعی آماده نیستیم

حتی زمانی که از آن برای اهداف آشکارا شرورانه مانند استفاده نمی شود کلاهبرداری از سالمندان و تقویت اطلاعات غلط سیاسیثابت شده است که فناوری مولد هوش مصنوعی برای بسیاری از صنایع و مؤسسات از لجستیک و تولید گرفته تا آموزش و مراقبت های بهداشتی مخرب است. این به عنوان جایگزینی برای انسان ها در حرفه های مختلف از تصویربرداری پزشکی، برنامه نویسی کامپیوتر و حسابداری گرفته تا روزنامه نگاری و هنرهای تجسمی دیجیتال معرفی شده است – در بسیاری از موارد، اخراج ها به سرعت انجام شده است.

امسال همچنین شاهد اعتصاب‌های کارگری توسط انجمن نویسندگان آمریکا و انجمن بازیگران سینما بودیم تا از استفاده از آثار و شبیه‌های آنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی آینده جلوگیری کنند. هنرمندان مستقلی که مالکیت معنوی آنها توسط شرکت های نامعتبر برای آموزش مدل بی شرمانه خراشیده شده است (به شما نگاه می کنم، هوش مصنوعی پایداری)، موفقیت بسیار کمتری در حفاظت از آثار خود داشته اند – که باعث شده برخی از سازندگان این کار را انجام دهند اقدامات متقابل شدید و مخرب.

حفظ حریم خصوصی داده ها ثابت کرده است که یک نقطه چسبنده است برای شرکت های هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳٫ یک باگ ChatGPT در ماه مارس پیدا شد ظاهراً عناوین سابقه چت (و احتمالاً داده های پرداخت) را به اشتراک گذاشته بود. سه نفر از کارمندان سامسونگ ناخواسته اسرار شرکت فاش شد زمانی که از ChatGPT برای خلاصه کردن رویدادهای یک جلسه کاری در ماه آوریل استفاده کردند. محققان هوش مصنوعی مایکروسافت به طور تصادفی ۳۸ ترابایت اطلاعات شرکت را آپلود کرد به یک پوشه وب Azure با دسترسی باز در ماه سپتامبر، درست در زمانی که کشف شد گوگل ناخودآگاه مکالمات Bard کاربران را فاش می کرد به نتایج جستجوی کلی آن. اخیراً در نوامبر، محققان امنیتی به این موضوع پی بردند حملات “احمقانه” مانند گفتن به ChatGPT برای تکرار کلمه “شعر” تا بی نهایت سیستم را فریب می دهد تا اطلاعات شناسایی شخصی را فاش کند.

واکنش نهادی به این مسائل رو به رشد، عمدتاً برای شروع سال، ملایم بود مناطق مدرسه، سازمان های دولتی و فورچون ۵۰۰ شرکت محدود کردن استفاده از هوش مصنوعی چت بات توسط کارمندان (و دانش آموزان). این تلاش‌های اولیه به دلیل دشواری در اجرای واقعی آنها، تا حد زیادی بی‌اثر بودند. انتظار می رود تلاش های نظارتی دولت فدرال به مراتب بیشتر باشد.

کاخ سفید بایدن مقررات هوش مصنوعی را محور اصلی دولت خود قرار داده است. در حال توسعه یک “طرح” برای منشور حقوق هوش مصنوعی خود است اکتبر گذشته، میلیون ها دلار سرمایه گذاری کرد مراکز جدید تحقیق و توسعه هوش مصنوعی برای بنیاد ملی علومگرفتن امتیاز توسعه نرده محافظ از شرکت های پیشرو هوش مصنوعی و راه اندازی یک چالش سایبری هوش مصنوعی، از جمله تلاش های دیگر. بلندپروازانه ترین اقدام دولت در اکتبر انجام شد رئیس جمهور یک فرمان اجرایی فراگیر صادر کرد ایجاد حفاظت های گسترده و بهترین شیوه ها در مورد حریم خصوصی کاربر، شفافیت دولت و امنیت عمومی در توسعه آینده هوش مصنوعی توسط پیمانکاران فدرال. مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هر دو در این سال مشغول بوده اند جلسات استماع کنگره در مورد قوانین نظارت فدرال برای صنعت هوش مصنوعی، میزبانی یک جفت اجلاس ایمنی هوش مصنوعی و تهیه پیش نویس قانون (که هنوز رای نیاورده است).

با نگاهی به آینده OpenAI در سال ۲۰۲۴ و بعد از آن

این منجر به از دست دادن OpenAI در سال جدید است. مدیر عامل شرکت سام آلتمن کنترل قوی تری بر شرکت از هر زمان دیگری در دست دارد، همه صداهای مخالف در هیئت مدیره که خواستار احتیاط بودند خاموش شده اند و شرکت آماده گسترش بیشتر فعالیت های خود است در سال ۲۰۲۴ در حالی که این فناوری به پیشرفت جهانی خود ادامه می دهد. من انتظار دارم که شاهد حضور رقبای OpenAI در سال جدید باشم و گوگل، متا و آمازون آزادانه در تحقیقات هوش مصنوعی هزینه کنند تا بتوانند پلتفرم GPT را پشت سر بگذارند و پیشی بگیرند.

و اگرچه کل شور ChatGPT با کاربران فردی شروع شد، Paul Silverglate، نایب رئیس Deloitte LLP، بزرگترین دستاوردها را در سال ۲۰۲۴ از برنامه های سازمانی می بیند. او می‌گوید: «انتظار داشته باشید که هوش مصنوعی مولد را در نرم‌افزار سازمانی ادغام کنید، و به کارکنان دانش بیشتری ابزارهایی را که برای کار با کارایی بیشتر و تصمیم‌گیری بهتر نیاز دارند، می‌دهد.» در نسخه اخیر نوشت.

مطالعه اخیر McKinsey & Company تخمین می‌زند که نسل کنونی سیستم‌های هوش مصنوعی محاوره‌ای به لطف پیشرفت‌های سریع در فناوری پردازش زبان طبیعی با نیمی از فعالیت‌های کاری امروز، «پتانسیل خودکارسازی فعالیت‌های کاری را دارند که ۶۰ تا ۷۰ درصد از زمان کارمندان را جذب می‌کنند»." به طور بالقوه به صورت خودکار به دور از دست انسان "بین ۲۰۳۰ و ۲۰۶۰" این یک دهه زودتر از برآورد قبلی است.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/openai-became-the-nexus-of-the-technology-world-in-2023-143010513.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/openai-became-the-nexus-of-the-technology-world-in-2023-143010513.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *