OpenAI و مایکروسافت با شکایت حق چاپ از نویسندگان غیرداستانی مواجه شدند

OpenAI بوده است با دعوای دیگه بزن، آن را متهم به استفاده از مالکیت معنوی دیگران بدون مجوز برای آموزش فناوری هوش مصنوعی مولد خود می کند. فقط این بار، دادخواست از مایکروسافت نیز به عنوان متهم نام برده شده است. این شکایت توسط جولیان سانتون به نمایندگی از گروهی از نویسندگان غیرداستانی که گفته بودند بابت استفاده از کتاب‌ها و مجلات دانشگاهی خود در آموزش مدل زبان بزرگ شرکت، خسارتی دریافت نکرده‌اند، ثبت شد.

نویسندگان در دادخواست خود بیان می‌کنند که چگونه سال‌ها را صرف «تصور، تحقیق و نوشتن آثار خود» کرده‌اند. آنها OpenAI و مایکروسافت را به امتناع از پرداخت پول به نویسندگان متهم می کنند در حالی که کسب و کاری به ارزش ده ها میلیارد دلار با گرفتن آثار ترکیبی بشریت بدون مجوز ایجاد می کنند. در این شکایت آمده است که شرکت‌ها ادعا می‌کنند که قوانین کپی رایت وجود ندارد و “از بهره‌برداری از مطالب دارای حق چاپ از منافع مالی زیادی برخوردار شده‌اند.”

Sancton نویسنده پشت آن است دیوانه در انتهای زمین: سفر بلژیکا به قطب جنوب تاریک، که داستان واقعی بقای یک اکسپدیشن قطبی در سال ۱۸۹۷ را روایت می کند که در وسط یک زمستان بدون آفتاب قطب جنوب در اقیانوس گیر کرده است. Sancton پنج سال و ده ها هزار دلار برای تحقیق و نوشتن کتاب صرف کرد. “چنین سرمایه گذاری در زمان و پول برای شاکی Sancton و سایر نویسندگان امکان پذیر است زیرا در ازای تلاش های خلاقانه آنها، قانون حق چاپ به آنها “مجموعه ای از حقوق انحصاری” در آثارشان، از جمله “حق بازتولید اثر دارای حق نسخه برداری” اعطا می کند. ‘[s]”” طبق دادخواست.

مانند فوربس یادداشت ها، OpenAI قبلاً گفته بود که محتوای تولید شده توسط ChatGPT به منزله «کار مشتق شده» نیست و از این رو، هیچ حق چاپی را نقض نمی کند. شکایت Sancton صرفاً آخرین شکایت از این شرکت به دلیل استفاده از آثار دارای حق چاپ برای آموزش فناوری خود است. اوایل امسال، فیلمنامه نویس و نویسنده نیز مایکل کول از OpenAI برای همان چیزی شکایت کرد جورج آر آر مارتین، جان گریشام و جودی پیکولت. کمدین سارا سیلورمن علیه OpenAI و Meta نیز شکایت کرد. Sancton در حال حاضر به دنبال خسارت و معافیت دستوری برای همه متهمان دعوی کلاسی پیشنهادی است.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/openai-and-microsoft-hit-with-copyright-lawsuit-from-non-fiction-authors-101505740.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/openai-and-microsoft-hit-with-copyright-lawsuit-from-non-fiction-authors-101505740.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *