Rewind 2023: از چت ربات تا دیپ فیک، هوش مصنوعی فناوری تعیین کننده بود. در سال ۲۰۲۴ چگونه شکل خواهد گرفت؟

Rewind 2023: از چت ربات تا دیپ فیک، هوش مصنوعی فناوری تعیین کننده بود.  در سال ۲۰۲۴ چگونه شکل خواهد گرفت؟

در سالی که با چالش‌های سیاسی و عدم قطعیت‌های اقتصادی مشخص شد، یک نیروی فن‌آوری به عنوان نقطه کانونی ظاهر شد و توجه را به خود جلب کرد و شگفتی و نگرانی را برانگیخت: هوش مصنوعی (AI).

در حالی که هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ ورود قابل توجهی به صحنه جهانی داشت، در سال ۲۰۲۳ واقعاً به جریان اصلی تبدیل شد و مرزهای واقعیت را جابجا کرد و بحث های اساسی در مورد آینده آن را برانگیخت.

ظهور ژنراتورهای هوش مصنوعی و چت بات ها

ChatGPT، ربات چت هوش مصنوعی که در اواخر سال ۲۰۲۲ راه اندازی شد، واقعاً در سال ۲۰۲۳ منفجر شد. شوخ طبعی، شوخ طبعی و توانایی آن در ایجاد قالب های خلاقانه مختلف، آن را در کانون توجه قرار داد و “AI” را به یک اصطلاح خانگی تبدیل کرد. رقبایی مانند بارد و بینگ چت بات مایکروسافت وارد میدان شدند و رقابتی جهانی را برای توسعه قدرتمندترین زبان هوش مصنوعی به راه انداختند.

اما استعدادهای هوش مصنوعی به کلمات محدود نمی شد. ابزارهایی مانند DALL-E 2 و Midjourney خطوط بین واقعیت و خلق دیجیتال را محو کردند و تصاویر واقعی واقعی را از توضیحات متن صرف به تصویر کشیدند. در حالی که این تصاویر دنیا را خیره می‌کرد، اما نگرانی‌هایی را در مورد اصالت همه چیزهایی که می‌بینیم و پتانسیل دیپ‌فیک‌ها برای ویران کردن ایجاد می‌کردند.

هر دو، ربات‌های هوش مصنوعی مبتنی بر متن مانند ChatGPT و تولیدکننده‌های تصویر مانند DALL-E 2 به ما نگاهی اجمالی به معنای استفاده در زمان هوش مصنوعی دادند. چگونه می توان دو اعتصاب کارگری را که اثری پاک نشدنی در جهان بر جای گذاشت فراموش کرد؟

این دو اعتصاب، یکی توسط SAG-AFTRA و دیگری توسط انجمن نویسندگان، انجمن نویسندگان آمریکا – نه تنها این دو اعتراض بزرگترین صنعت سرگرمی جهان را متوقف کرد – بلکه به ما نشان داد که آینده چگونه است. افرادی که در صنایع خلاق هستند، زیرا شرکت‌ها بیشتر و بیشتر بر سود تمرکز می‌کنند، بیش از اصالت.

هوش مصنوعی در دنیای واقعی: سوق دادن بشریت به روز قیامت

برخی از برجسته ترین کارشناسان هوش مصنوعی، مهندسان و دانشمندان برجسته، هشدارهای احتیاطی صادر کردند و از پیشرفت لجام گسیخته فناوری که به طور بالقوه از هوش انسانی پیشی گرفته و وجود انسان را تهدید می کند ابراز نگرانی کردند.

به طور همزمان، دانشمندان دیگر این نگرانی ها را اغراق آمیز رد کردند و توجه را به خطرات فوری تر مانند اطلاعات نادرست و دروغ های عمیق تغییر دادند.

فراتر از هیاهو، هیستری و هر چیزی در این بین، هوش مصنوعی در کاربردهای عملی پیشرفت چشمگیری داشت. مایکروسافت Bing Chat و Copilot پیشرفت‌هایی را در دستیارهای هوش مصنوعی به نمایش گذاشتند که به‌طور یکپارچه با ابزارهای جستجو و بهره‌وری ادغام می‌شوند.

در مراقبت‌های بهداشتی، مدل‌های هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل اسکن‌های پزشکی و پاسخ‌گویی به سوالات پیچیده پزشکی از عملکرد انسان پیشی گرفتند و راه را برای پزشکی شخصی‌سازی‌شده و تشخیص‌های بهبودیافته هموار کردند.
حتی امنیت سایبری نیز با ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی که در خنثی کردن حملات باج‌افزار پیچیده ماهر شدند، سود برد.

نگرانی در مورد سوگیری، اطلاعات نادرست، مدل‌های هوش مصنوعی توهم‌آمیز، و سوء استفاده احتمالی از این مدل‌های قدرتمند منجر به درخواست‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی مسئولانه و مقررات سخت‌گیرانه‌تر شد. سال با بحران های دوگانه هوش مصنوعی به پایان رسید: تقریباً فروپاشی OpenAI، خالق ChatGPT، به دلیل آشفتگی پیرامون مدیر عامل آن، سم آلتمن، و تلاش سخت اتحادیه اروپا برای ایجاد اولین پادمان های حقوقی عمده هوش مصنوعی در جهان.

همه چیز با شکست در مورد دیپ فیک شروع شد. اگر سوگیری در هوش مصنوعی و اطلاعات نادرست یک نگرانی اصلی بود، دیپ‌فیک‌ها این مشکل را چند برابر می‌کردند.

در حالی که چندین عکس تولید شده توسط هوش مصنوعی، مانند عکسی که با پاپ فرانسیس به عنوان یک مد روز برای سرگرمی ساخته شده بود، تصاویر و ویدیوهای دیپ فیک به طور کلی دردسرهای زیادی را ایجاد کردند. سال با عکس‌های جعلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حال فرار از پلیس و دستگیری آغاز شد.

سپس، جهان به سمت ایجاد تصاویر عمیق جعلی از زنان، با لباس‌های ناچیز یا در موقعیت‌های بسیار سازش‌آمیز رفت. پورن انتقام جویانه ابعاد جدیدی پیدا کرد.

در حالی که تصاویر و ویدیوهای جعلی همیشه مشکل ساز بوده اند، به خصوص در کشوری مانند هند، دیپ فیک های راشمیکا ماندانا، کاترینا کایف، آلیا بات و کاجول همه چیز را به سطح کاملاً جدیدی رساندند. حتی صنعتگرانی مانند راتان تاتا و نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، که از دیپ‌فیک‌هایشان در کلاهبرداری‌های مالی گسترده و کمپین‌های سیاسی مورد استفاده قرار گرفت، در امان نبودند.

دیپ‌فیک‌ها کار تمایز بین فیلم‌های جنگی معتبر و دستکاری شده را، به‌ویژه در مناطق جنگی مانند اوکراین و غزه، و آشکارتر در درگیری اسرائیل و حماس، پیچیده‌تر کردند.

جنبه تجاری هوش مصنوعی: چیزی فراتر از دستگاه های پول ساز

پول زیادی در هوش مصنوعی وجود دارد. به هر حال، به دلیل هوش مصنوعی بود که NVIDIA از یک شرکت تولید کننده GPU به یک شرکت سازنده تراشه هوش مصنوعی تبدیل شد و گیمرها را در این فرآیند رها کرد. به دلیل هوش مصنوعی، NVIDIA در ماه مه بیش از ۱ تریلیون دلار ارزش داشت.

و اگرچه ارزش گذاری از آن زمان کاهش یافته است، طبق تحلیل The Motley Fool، NVIDIA امسال رشد خیره کننده ۲۳۰ درصدی را در ارزش ثبت کرده است و شانس بسیار خوبی برای رسیدن به مرز ۱۰۰۰ دلار در هر سهم در سال ۲۰۲۴ دارد.

با این حال، همه چیز گلگون نبود. با نزدیک شدن به پایان سال، بحران ها در زمینه هوش مصنوعی به طور مستقیم بر خالق ChatGPT، استارتاپ OpenAI در سانفرانسیسکو تأثیر گذاشت.

این شرکت به دلیل درگیری داخلی پیرامون مدیر عامل کاریزماتیک خود، سم آلتمن و هیئت مدیره OpenAI، با خطر قریب‌الوقوع مواجه شد. اگرچه آن وضعیت بسیار دوستانه به پایان رسید و به شکست توئیتری دیگری تبدیل نشد، اما نشان داد که چقدر آسان است که برجسته ترین شرکت هوش مصنوعی جهان و در واقع کل صنعت را به هم بزند.

قوانین، یا بهتر است بگوییم تلاش برای قانونگذاری هوش مصنوعی نیز شاهد پیشرفت هایی بود. در اتحادیه اروپا، رهبران سیاسی کشورهای مختلف اتحادیه اروپا روزها مذاکرات فشرده را برای پرده برداری از یک توافق پیشگامانه – اولین تضمین حقوقی مهم جهان برای هوش مصنوعی – به طول انجامید.

اگرچه قانون جدید هوش مصنوعی قرار است در سال ۲۰۲۵ اجرایی شود، سایر نهادهای قانونگذار، از جمله هند و ایالات متحده، از اجرای اقدامات خود فاصله دارند.

آینده هوش مصنوعی، پیش بینی شده است

همانطور که سال ۲۰۲۳ نقش تحول آفرین هوش مصنوعی را تثبیت کرد، توجه به سال ۲۰۲۴ معطوف شد. ادغام با سایر فناوری ها مانند اینترنت اشیا، بلاک چین و وب ۴٫۰ احتمالاً اکوسیستم های جدید قدرتمندی را ایجاد می کند.

همچنین بر اخلاق و مسئولیت تأکید شده است که هدف آن رسیدگی به سوگیری، تضمین شفافیت و جلوگیری از سوء استفاده به نفع همه است.

همانطور که به جلو می رویم، دموکراتیزه کردن هوش مصنوعی برای دسترسی به ابزارهای قدرتمند برای مشاغل و افراد کوچکتر، نوآوری و برنامه های کاربردی گسترده تری را تقویت می کند.

سال ۲۰۲۳ درس های مهمی در مورد نیاز به توسعه مسئولانه و ملاحظات اخلاقی در هوش مصنوعی آموخت. در سال ۲۰۲۴، تمرکز بر زندگی با هوش مصنوعی، توسعه معنادار آن و اطمینان از استفاده خیرخواهانه از آن خواهد بود.
سفر هوش مصنوعی تازه شروع شده است و درس های آموخته شده در سال ۲۰۲۳ ما را در مسیر هیجان انگیز و در عین حال چالش برانگیز پیش رو راهنمایی می کند.

یک چیز واضح است: آینده متعلق به کسانی است که می توانند از قدرت هوش مصنوعی مسئولانه و عاقلانه استفاده کنند. سال ۲۰۲۳ جایگاه هوش مصنوعی را به عنوان یک نیروی دگرگون کننده مستحکم کرده است، اما همچنین یادآور نیاز به توسعه مسئولانه و حفاظ های اخلاقی است.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/rewind-2023-from-chatbots-to-deepfakes-ai-was-the-defining-tech-how-will-it-shape-up-in-2024-13515942.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *