“Saltburn” ما را با نوستالژی دهه ۰۰ اغوا می کند. چرا اینقدر روی ما تاثیر می گذارد؟

چه دیده باشید نمک سوزی با این حال یا نه، به احتمال زیاد شما تا به حال در مورد آن شنیده اید.

زن جوان آینده دار عنوان دوم کارگردان Emerald Fennell به عنوان هر دو توصیف شده است برداشتی مدرن آقای ریپلی با استعداد و الف قطعه دوره در دهه ۰۰٫ فکر کنید که MGMT و Block Party موسیقی متن را رهبری می کنند. آن ها حاشیه‌های کناری، و درخشش‌های پشت جلد سخت هری پاتر (هیستری را به خاطر دارید؟).

داستان این فیلم در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، عمدتاً در سالن‌های مجلل یک املاک روستایی انگلیسی اتفاق می‌افتد، الیور کوئیک (بری کیوگان) را دنبال می‌کند که در ابتدا در دانشگاه آکسفورد و سپس در دوستش به اعماق دنیای افراد ثروتمند و ممتاز کشیده می‌شود. خانه خانوادگی فلیکس (یعقوب الوردی).

قدرت نوستالژی در نمک سوزی در فیلم به اندازه فیلمبرداری لینوس سندگرن فریبنده است. از لباس‌های شخصیت‌ها گرفته تا کمبود رسانه‌های اجتماعی، سخت است که حسرت اواسط دهه ۲۰۰۰ را نداشته باشید. فنل نوشت امپراتوری که تنظیم فیلم در این دهه «تأثیر مهمی داشت که زرق و برق را از بین برد و همه را انسان‌سازی کرد»، از فلیکس با پیراهن‌های یقه‌دار و حلقه ابروی‌اش گرفته تا حال‌وهوای کیت ماس ​​تاپ‌شاپ ونتیا (الیسون الیور).

فنل نوشت: «۲۰۰۶ زمان برنزه‌های تقلبی، اکستنشن‌های بد مو، بلک بری‌ها و روسری‌های براق ریز بود. مهم نیست که چقدر سکسی یا ثروتمند بودید، به سختی می رسید.

جیکوب الوردی در نقش فلیکس.
اعتبار: Amazon Content Services LLC

اما چیزهای بیشتری برای آن وجود دارد نمک سوزینوستالژی این مدل فقط عامل چروکیدگی مدل موهای مد روز قبلی، اکسسوری های مد روز و بچه های دوران جنگ سرد است. نوستالژی همچنین وقتی آن را روی صفحه می بینیم می تواند مایه آرامش و فروتنی باشد. روانشناس دکتر ری لانگهام آن را به عنوان “شکلی از درگیری عاطفی، که زمانی که توسط فیلم ها یا عناصر فرهنگی که با تجربیات یا خاطرات فردی طنین انداز می شوند، تحریک شود، بسیار قدرتمند است.”

بیایید جذابیت را از بین ببریم نمک سوزینوستالژی

موسیقی متن Saltburn یک شاهکار دهه ۰۰ است

آلیسون الیور در نقش ونتیا
اعتبار: MGM و Amazon Studios

اول بالا نمک سوزیموسیقی متن فیلم شاهکاری از بازگشت های دهه ۲۰۰۰ است. از مه گیج کننده ضربه MGMT در سال ۲۰۰۷ “زمان برای تظاهر” در حالی که الیور، فلیکس و ونیتیا در زمین تنیس شامپاین می‌چرخانند و سوفی الیس بکستور در سال ۲۰۰۱ در آشپزخونه دیسکوی فوق‌العاده برگزیده‌اش رونق می‌گیرد. “قتل در زمین رقص”نوستالژی از هر انتخاب آهنگ بیرون می زند.

حزب بلوک “این عشق مدرن” در حالی که دوستی فلیکس و الیور در میخانه دانشگاه آنها شکل می گیرد و صحنه را با عاشقانه رنگ آمیزی می کند. سرودهای ایندی sleaze مانند Cold War Kids “مرا آویزان کن تا خشک کنم” و قاتلان “مستر برایتساید” آهنگ‌های دوپامین مستقیم هستند، و سپس سرخوشی یکی از بزرگترین آهنگ‌های پاپ دهه، Girls Aloud’s وجود دارد. “صدای زیر زمین”. و زمانی که فکر می کنیم به اوج فرهنگ چینی بریتانیا رسیده ایم، آهنگ جشن The Cheeky Girls “کریسمس بی‌پروا داشته باشید” نمایشنامه.

نمک سوزیکریستن لین ناظر موسیقی به GQ گفت که او با فنل کار می کرد تا آهنگ هایی را از هنرمندان انتخاب کند که واقعاً زمان را تعریف می کرد. او گفت: “آنها لزوماً هنرمندانی نیستند که اکنون در اطراف هستند. اما آنها در آن زمان معنایی داشتند.”

در حالی که مانند آهنگ هایی که در آن زمان از میخانه ها و سخنرانان شخصی شنیده می شد منطقی بود، بسیاری از آهنگ های فیلم لحظات افتادن سوزن احساس می کنید که آنها برای ترکیبی از اشعار امیدوارکننده، عاشقانه و تولید راپسودیک انتخاب شده اند. آنها با حکاکی تحت اللفظی “زمان برای تظاهر”، نوستالژی ما را برای اوقات ساده تر بازی می کنند، در حالی که مضامین فراگیر عشق، وسواس، و لذت گرایی را تکمیل می کنند. نمک سوزیداستان

همچنین ارزش این را دارد که قدرت بازگشت به عقب بر مخاطبان مورد نظر Fennell را نیز در نظر داشته باشیم. از آنجایی که خودش یک هزاره است، انتخاب‌های کارگردان به سختی در بین ما نیز در آن نسل طنین‌انداز می‌شود، که ذائقه نوجوانان و نوجوانان‌شان توسط عناصر تحریک‌کننده‌تر Noughties شکل گرفته بود.

نمک سوزیکمد لباس دهه ۰۰ شما را بلافاصله به عقب می برد


اعتبار: Amazon Content Services LLC

لوازم اصلی مد شیک پوشان مانند تلمبه باله، شلوار گرمکن شاداب، کمربند میخ سیکستی، بلوزهای سبک دهقانی، گوشواره های حلقه ای نگین دار، ارجاعات جین نورمن و تامی هیلفیگر و شلوار جین با کمر کم بوت کات در نمک سوزیهمانطور که شخصیت ها در اطراف چشمک می زنند هری پاتر و یادگاران مرگ پشت‌های سخت – و همه‌ی آن‌ها فیلم را در سال ۲۰۰۷ محکم می‌کنند.

همانطور که کریستی پوچکو از Mashable در او می نویسد نمک سوزی مرورژنرال Z می تواند بازگرداند مد دهه ۰۰ بدون کنایه، اما فنل به ما یادآوری می‌کند که حتی هیپ‌ترین موارد این دوره چقدر غیرممکن بوده است.»

فلیکس الوردی با جذابیت پیراهن‌های چهارخانه‌ای، لباس‌های چینی و پولوهای رالف لورن که به شدت تحت‌تاثیر برند لباس‌های آماده، جک ویلز قرار گرفته‌اند، حال و هوای «پسر راگبی» آن زمان را به نمایش می‌گذارد. همتای نوستالژی مد زنانه ما باید گروه های مشکل دار Venetia باشند که همانطور که توسط ووگسبک سلبریتی های کانالی مانند کیت ماس، سینا میلر، و کایرا نایتلی، اما شامل قطعاتی است که واقعاً توسط امی واینهاوس پوشیده شده است.

نمک سوزی طراح لباس سوفی کانال از استفاده دیوانه‌وار و وسواس‌آمیز خود از فیس‌بوک در آن سال‌ها برای ردیابی لباس‌های معتبر استفاده می‌کردیم، با توجه به جزئیات. چیزی که روی صفحه می بینیم تصوری با مضمون مبهم از Noughties از سال ۲۰۲۳ نیست، بلکه مجموعه ای دقیق و نگران کننده از لباس ها است که از طریق اسناد پزشکی قانونی خودمان در اینترنت محافظت شده است.

چرا نوستالژی دهه ۰۰ وارد می شود؟ نمک سوزی موضوع؟


اعتبار: چیابلا جیمز

پس چرا وقتی این تکه های کوچک دهه ۰۰ را در هم آمیخته به ما هدیه می دهند، احساس خوبی دارد نمک سوزی? پژوهش دریافته است که نوستالژی باعث ترشح دوپامین می شود، یک انتقال دهنده عصبی در مغز ما که به احساس لذت و انگیزه کمک می کند. این می‌تواند به نحوه اتصال ما به دوره‌های زمانی خاص نیز ترجمه شود، با فیلم فنل که این اثر را در دوران پر سر و صدای «روزهای مدرسه» فیلم تداعی می‌کند – چه مثل قهرمان خود به آکسفورد رفته باشیم یا نه.

“وقتی به روزهای مدرسه نگاه می کنیم، اغلب به تجربیات مشترک یا احساس تعلق به یک جامعه یا دوره خاص فکر می کنیم.” روانشناس دکتر سارا بیشاپ به Mashable توضیح می دهد. “این مانند نخی است که ما را در قالبی از ارتباط اجتماعی می‌بافد، رضایت عمیق را تقویت می‌کند و پیوندهای ما را با دیگران تقویت می‌کند.”


اعتبار: MGM و Amazon Studios

چشم انداز سیاسی و اجتماعی اواسط دهه ۲۰۰۰ نیز بر نوستالژی آن افزوده است نمک سوزیعقبگردهای فرهنگی خاص در بریتانیا، این دهه خاص به عنوان بخشی از دوران جدید کارگری، پیش از ریاضت اقتصادی، قبل از برگزیت و پیش از کووید. از آنجایی که امروزه به بررسی بحران هزینه‌های زندگی ادامه می‌دهیم – در میان سایر مشکلات اقتصادی و اجتماعی که در دو دهه اخیر شکل گرفته است – جای تعجب نیست که بازگشت به سال ۲۰۰۶ برای کارگردانی مانند فنل جذاب باشد.

تام نواک، تحلیلگر رفتاری متخصص در بینش‌های فرهنگی، به Mashable می‌گوید: «این دوره شاد بریتانیای دهه ۲۰۰۰ بود. “خب، حداقل بر اساس بسیاری از تجدیدنظر طلبی های فرهنگی پاپ معاصر. اواخر دهه ۲۰۰۰، عصری بود که اینترنت هنوز کالایی نشده بود و رسانه های اجتماعی تازه متولد شده بودند: فیس بوک این بچه باحال معصوم بود و مای اسپیس به اوج خود می رسید. تأثیر فرهنگی آن

اواخر دهه ۲۰۰۰، عصری بود که اینترنت هنوز کالایی نشده بود و رسانه های اجتماعی تازه متولد شده بودند: فیس بوک این بچه باحال معصوم بود و مای اسپیس در حال رسیدن به اوج نفوذ فرهنگی خود بود.

که در نمک سوزی، فنل قدرت، امتیاز، پول، میل و جنسیت را بررسی می کند، اما دوره ای را که در آن قرار دارد را به طور کامل بررسی نمی کند.

نواک توضیح می‌دهد: «فیلم واقعاً به بررسی آخرین Noughties انگلستان نمی‌پردازد، بلکه صرفاً این دوره را با شکوه بصری پیچیده رمانتیک می‌کند. “ما با دال های سطحی نوستالژی Noughties بمباران شده ایم، در حالی که میراث زن ستیزانه را در نظر می گیریم. Noughties تند و زننده یا فاجعه عراق کارگر جدید عمدتاً وجود ندارد.”


اعتبار: MGM و Amazon Studios

به گفته لنگهام، نوستالژی می تواند “نگاه معنادارتری به زندگی ارائه دهد و همچنین گفته می شود که حس ارتباط اجتماعی ما را تقویت می کند”. به طور خاص، او می‌گوید دهه ۰۰ «زمانی قبل از انفجار رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد، که می‌تواند به‌ویژه قانع‌کننده باشد زیرا نشان‌دهنده زمان ساده‌تر و مرتبط‌تر است».

ایده از نمک سوزی وقوع در عصر رسانه های اجتماعی هم جالب و هم تقریبا خنده دار است – نه تنها از جذابیت خاص دهه ۰۰ آن ربوده می شویم، بلکه روش های خاصی که شخصیت ها (آهم) هویت خود را می سازند، به دلیل ماهیت افشاگر تقریبا غیرممکن است. از رسانه های اجتماعی بنابراین هم در سبک و هم در جوهر، نوستالژی کار می کند نمک سوزیلطف اینجاست

دلتنگی برای زمانی که یادت نیست

بری کیوگان در نقش الیور
اعتبار: Amazon Content Services LLC

در حالی که نمک سوزینوستالژی خاص دهه ممکن است تا حد زیادی محدود به مخاطبان هزاره باشد، شور و شوق دهه ۰۰ امسال به طرق مختلف خود را نشان داده است – به خصوص در TikTok. ژنرال Z چنین روندهایی را هدایت کرده است “سبک برادر بزرگتر” و توصیه می کنند دوربین های دیجیتال برای شب بیرونو حتی راه هایی برای این کار پیدا کرده اند زیبایی شناسی Tumblr 2014 را احیا کنید. به نظر می رسد هیچ چیز در گذشته باقی نمی ماند.

نواک می گوید: “این فقط هزاره ها نیستند که آرزوی این دوره ساده تر و بی دغدغه تر را دارند. ژنرال زرز نیز به سمت آن کشیده شده اند.” بسیاری از جوانان برای الهام بخشیدن به اوایل قرن بیست و یکم روی آورده‌اند و از اعتباری که فرهنگ پاپ اولیه اینترنتی ارائه می‌داد لذت می‌برند.»

او پیشنهاد می‌کند که این می‌تواند انگیزه‌ای برای انتقال «سیگنال‌های ارزش پس از طنز» باشد، جایی که نسل‌های جوان می‌خواهند در مورد دورانی که واقعاً هرگز در زندگی واقعی آن را نمی‌شناختند، آگاه و معتبر جلوه کنند، همچنین می‌تواند به دلیل کمی تاریک‌تر باشد – ناراحتی که در دوره زمانی که اکنون در آن زندگی می کنیم احساس می کنیم.

نواک با اشاره به نگرانی از تهدیدهای جهانی مانند تهدیدات جهانی می گوید: «همه ما غرق در نوستالژی هستیم، زیرا بسیاری از آینده چشم پوشی کرده اند. تغییرات آب و هوایی و بی ثباتی ژئوپلیتیک به عنوان دلایلی برای افراط در نوستالژی فرار.


اعتبار: MGM و Amazon Studios

بنابراین آیا راهی وجود دارد که از نوستالژی، به ویژه در حوزه سرگرمی، بتوان برای پیشبرد روایتی پیشروتر و رو به جلو، نه فقط از طریق پیام‌رسانی سبک، استفاده کرد؟

نواک به درام نتفلیکس اشاره می کند درخشش به عنوان یک مثال عالی نارنجی همان مشکی جدید است سریال سازنده جنجی کهن در مورد خانم های زرق و برق دار کشتی در کالیفرنیای دهه ۸۰٫

او می‌گوید: «این یک چرخش فمینیستی به تماشای کشتی زنان در دهه ۱۹۸۰ می‌دهد، و تفسیرهای گزنده‌ای درباره زن‌ستیزی و نژاد آن دوره ارائه می‌کند، و همچنین تعداد زیادی کتانی بلند و موهای درشت به ما می‌دهد. وی ادامه داد: ویرانگرترین نوستالژی، موتیف‌های آشنا را با عناصر معاصر ترکیب می‌کند که نه تنها گذشته را واسازی می‌کند، بلکه مسیری را برای خروج از حلقه رئالیستی سرمایه‌داری معاصر ما فراهم می‌کند… متأسفانه، ما چیز زیادی از آن را در فرهنگ پاپ معاصر نمی‌بینیم.

ما این کار را نمی کنیم. بنابراین همانطور که ما به ماهیت واقعا فریبنده و قدرتمند آن اذعان داریم نمک سوزینوستالژی او و اینکه چه احساسی در ما ایجاد می‌کند، باید بپرسیم که چگونه می‌توان از آن برای تأثیرگذاری نه تنها بر سبک، بلکه بر روی محتوا نیز استفاده کرد.

نحوه تماشا: نمک سوزی اکنون در Prime Video پخش می شود.


منبع: https://mashable.com/article/saltburn-nostalgia-2000s-fashion-music

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *