Ys X: Nordics یک اکشن RPG است که باید منتظر آن باشید

روزهایی را به خاطر می آورید که در مورد یک بازی جدید شگفت انگیز می شنیدید که فقط در ژاپن موجود است؟ و چه زمانی ما مشتاقانه منتظر اخبار منتشر شده در آمریکای شمالی و اروپا باشیم؟ من سعی می کنم این نوع هیجان را در این قطعه در مورد Ys X: Nordics – آخرین ورودی در فرنچایز طولانی مدت فالکام Ys، هدایت کنم. به زبان ساده، این یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های بازی است که در سال ۲۰۲۳ داشته‌ام، تقریباً مطمئناً به سمت غرب می‌رود و من احساس می‌کنم مجبورم در مورد آن به شما بگویم.

اگر با سری Ys آشنایی ندارید، این یک سری اکشن RPG طولانی است که در سال ۱۹۸۷ روی کامپیوترهای سری NEC PC-88 شروع به کار کرد. هر ورودی سری شما را به جای آدول کریستین ماجراجوی معروف قرار می دهد، در حالی که راه خود را از طریق چالش ها کوتاه می کنید، در حالی که داستان های زیادی را که در هر بازی گفته می شود دنبال می کنید. سه بازی اول با ورود به سیستم هایی مانند Turbo Grafx 16، Super NES و حتی Sega Master System، زود به غرب راه یافتند. نسخه Turbo Grafx به دلیل ارائه سینمایی اش به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفت و در سال ۱۹۸۹ به عنوان یک ویترین بسیار اولیه برای فناوری CD عمل کرد.

با این حال، پس از Ys 3، سریال اساساً از سواحل غربی ناپدید شد. داستان در ژاپن ادامه یافت، البته به آرامی – دو بازی منحصر به فرد به نام Ys 4 وجود داشت – Mask of the Sun در Super Famicom و The Dawn of Ys در PC Engine که من از طرفداران بزرگ آنها هستم. با این حال، در اوایل دهه ۲۰۰۰، فالکام Ys 6 – The Ark of Napishtim را معرفی کرد که پورت‌هایی را برای پلی‌استیشن ۲ و در نهایت PSP دریافت کرد. در این مرحله بود که سریال با هر ورودی جدید که بومی سازی دریافت می کرد به غرب بازگشت. بین Ys و Trails in the Sky، Falcom سرانجام به سطح جدیدی از موفقیت در سراسر جهان دست یافت.


جان لینمن در این بررسی Digital Foundry هیجان و اشتیاق خود را برای Ys X: Nordics به اشتراک می گذارد.

سرانجام، در اواخر سپتامبر ۲۰۲۳، فالکام آخرین نسخه از این سری را معرفی کرد – Ys X: Nordics بر روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن و سوییچ. من آن را در روز راه اندازی برداشتم و در نهایت در لیست بازی سال من قرار گرفت (ویدیو باید کمی پایین تر در این صفحه تعبیه شود). من تمام بازی را روی PS5 بازی کردم، اما در تعطیلات، این فرصت را داشتم که بخشی از بازی را روی سوییچ بازی کنم.

از نظر فناوری زیربنایی، Ys X هیچ مرزی را در پیش نمی‌گیرد – این یک بازی زیبا است، اما Falcom یک استودیوی کوچک است که در نهایت پتانسیل آنها را از نظر دستاوردهای بصری محدود می‌کند. با این حال، این بازی از موتور جدید خود استفاده می کند که به نظر من پیشرفت های خوبی را به همراه دارد. با Ys 8 و ۹، می توانید احساس کنید که این فناوری بر روی پایه ای ساخته شده است که پلتفرم هایی مانند PS Vita را هدف قرار می دهد. نقشه ها اغلب کوچک به تکه هایی با موانع بارگذاری بین هر بخش تقسیم می شدند. حرکت کاراکتر تا حدودی سفت و روشن بود، به خصوص در Ys 9، بسیار صاف بود.

با این حال، با Ys X، اندازه و وسعت هر بخش با بارگیری صفحه نمایش که عمدتاً بین فضای داخلی و خارجی وجود دارد، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. نقشه ها در اطراف پیچیده تر و دقیق تر هستند. انیمیشن در سراسر صفحه بسیار بهبود یافته است با احساس حرکت بسیار کمتر از دو ورودی قبلی. استفاده از رنگ نیز با آسمان آبی خیره کننده که شما را در ماجراجویی می برد بسیار قوی است.

علاوه بر این، کات سین های اصلی اکنون آثار انیمیشنی با کیفیت خوبی دریافت می کنند که باز هم در دو بازی گذشته تا حدودی کم بود. اساساً، در حالی که هنوز بسیار شبیه چیزی است که در نینتندو سوییچ انتظار دارید، اما در اطراف آن جذاب‌تر و جلا یافته‌تر است و در عین حال فقط در دستان احساس بهتری دارد. حرکت آدول در سراسر جهان، حمله به دشمنان و استفاده از قدرت های مختلف مانا همگی رضایت بخش است.

از نقطه نظر عملکرد و کیفیت بصری، نسخه PS5 – جای تعجب ندارد – بهترین از این دسته است. با کیفیت ۴K اصلی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شود و در عین حال تمام زمان‌های بارگذاری را حذف می‌کند – توسعه‌دهنده حتی صفحه‌های بارگیری را که در نسخه‌های دیگر می‌بینید حذف کرده است، که عالی است. این نسخه ای است که من از طریق آن بازی کردم و نسخه ای است که من توصیه می کنم. با این حال، نسخه سوییچ جذابیت خاص خود را دارد و من می خواستم آن را در حال حرکت بررسی کنم. همانطور که اشاره شد، دو بازی آخر روی سوییچ خیلی خوب اجرا نشدند و برداشت های اولیه از Ys X نشان می دهد که ممکن است در اینجا نیز چنین باشد، اما خوشبختانه، همه چیز هموار شد و پس از ساعت ها بازی، متوجه شدم که تا حد زیادی قابل قبول است. اما شگفت انگیز نیست

اولاً، کیفیت تصویر در سوئیچ ضربه می زند – این بازی خروجی ۹۰۰p را در حالت docked و حدود ۶۰۰p را در حالت قابل حمل ارائه می دهد. با این حال، رزولوشن برای سوییچ مورد انتظار است و به اندازه کافی خوب به نظر می رسد. متأسفانه، علاوه بر آن، برش های بصری نیز با وجود طراحی های تا حدی ساده که من را کمی شگفت زده کرد، ضروری بود. این ترکیب خوب از بلوم و حجم سنجی مورد استفاده در PS5 وجود دارد که به نظر می رسد در سوییچ ناپدید شده و منجر به صحنه هایی می شود که گاهی اوقات تیره تر از آنچه باید به نظر می رسند.

PS5 در مقابل سوییچ. افت وضوح و عملکرد قابل انتظار است، اما سایه‌ها، نور، بافت‌ها، رندر کردن آب و کیفیت فیلتر بافت، افت و خیزهای بیشتری وجود دارد.

سایه‌ها نیز وضوح بسیار پایین‌تری دارند و از هم گسیختگی بصری و نویز زیادی به خصوص در سایه‌های خود دارند. کیفیت بافت در نقاط آسیب جزئی می گیرد و در نتیجه وضوح پایین تر، فیلتر بافت نیز تاری بیشتری را در زوایای مایل نشان می دهد. من همچنین متوجه تفاوت هایی در رندر آب بین این دو شدم. به‌علاوه، مواردی مانند pop-in اغلب در سوئیچ بسیار بدتر هستند و اشیاء نزدیک اغلب در هوا ظاهر می‌شوند. با این حال، با وجود این تغییرات، هویت بصری کلی تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است و بازی همچنان در سوییچ خوب به نظر می رسد.

هنگامی که در مورد عملکرد صحبت می کنیم، باید در نظر داشته باشیم که Ys 8 در سوئیچ مشکلات جدی در نرخ فریم را نشان می دهد که آن را به روشی کمتر از حد بهینه تبدیل کرده است. در مقایسه با Ys X در بیشتر مواقع به نرخ فریم ۳۰ فریم در ثانیه پایدارتر می رسد، اما برخی از اثرات، به ویژه انواع آلفا، می توانند باعث کاهش شدید عملکرد شوند. این بار تقریباً مسئله اصلی است – جلوه های آلفای سنگین شفاف. چه در صحنه های برش و چه در نبرد، سخت افزار موبایل سوییچ به وضوح با آن ها بازی نمی کند و با ظاهر شدن آن ها نرخ فریم به شدت کاهش می یابد.

با این حال، با وجود این، من قطعاً احساس می‌کنم که نسخه سوییچ X در کل نسبت به دو بازی گذشته سازگارتر و بهتر است. با هیچ کششی کامل نیست اما به طور قابل توجهی بهتر است. عجیب است که یک نسخه PS4 وجود دارد و حتی یک نسخه نمایشی نیز وجود دارد! نکته جالب اینجاست که در PS4 Pro، حالت‌هایی وجود دارد – می‌توانید با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، آنلاک را با هدف ۶۰ فریم در ثانیه انجام دهید. بازی از زمان آزمایش اولیه، هدف ۳۰ فریم در ثانیه را به خوبی حفظ می کند، اما حالت قفل آن در مناطقی با تعداد زیادی دشمن یا NPC در اطراف بسیار ناپایدار است، بنابراین من می توانم گزینه را درک کنم. از نظر بصری، بین سوییچ و PS5 قرار می گیرد و در حدود ۱۰۸۰p اجرا می شود. در نهایت، با توجه به هدف بصری، من کمی از عملکرد ناپایدار شگفت زده شدم – این نشان می دهد که بازی بیشتر توسط CPU محدود شده است تا GPU. سوئیچ را می‌توانم درک کنم، اما پرو باید بهتر عمل کند، فکر می‌کنم. حداقل بازی به خوبی روی PS5 بسته شده است که مطمئناً بهترین راه است.


جان لینمن در این بررسی Digital Foundry هیجان و اشتیاق خود را برای Ys X: Nordics به اشتراک می گذارد.

فراتر از فناوری، می‌خواستم ساختار و طراحی بازی را نیز مورد بحث قرار دهم. اساساً، سیستم چند کاراکتری از بازی‌های Ys که با Ys 7 شروع می‌شوند خارج شده است، در عوض با سیستم Cross Action جایگزین شده است. در طول بازی، شما در درجه اول ادول یا کرجا را کنترل می کنید، همانطور که گاهی اوقات از او یاد می شود. می توانید با یک دکمه بین این دو جابجا شوید، اما هدف اصلی حملات ترکیبی است. با ترکیب حملات معمولی، مهارت‌ها و حملات ترکیبی، می‌توانید ترکیب‌های بسیار عالی را ایجاد کنید که به‌خوبی به‌دست می‌آیند.

شما همچنین در طول بازی به قدرت‌های Mana دسترسی پیدا می‌کنید که به شما توانایی‌هایی مانند رشته Mana، که مانند یک قلاب درگیر کار می‌کند، Mana Ride می‌دهد، جایی که شما روی هاوربردی معروف به Grimble Board و Mana Burst می‌پرید. به شما اجازه می دهد تا حملات خاصی را احضار کنید که گاهی اوقات در حل پازل استفاده می شود.

جهان به مجموعه ای از جزایر تقسیم شده است که شما از طریق ساندراها کاوش می کنید – یک کشتی بزرگ نیروی دریایی که در طول بازی فرماندهی آن را بر عهده دارید. همانطور که پیشرفت می کنید، به آرامی نقشه را در حین بازدید از مکان های جدید کشف خواهید کرد. به نوعی، بیشتر من را به یاد چیزی شبیه به سفینه هوایی آسمان آرکادیا می‌اندازد و شبیه نقشه‌های قدیمی مدرسه‌ای است که من آن را دوست داشتم. همچنین کشتی به کشتی جنگی و حتی مکانیک های سوار شدن به کشتی در آنجا وجود دارد.

من همچنین از روایت داستان در این داستان بسیار لذت بردم – این داستان شخصی تر به نظر می رسد و دارای برخی پیچ و تاب ها و چرخش های شگفت انگیز در طول مسیر است، به خصوص در نزدیکی پایان. اگر با زبان ژاپنی به طور منطقی موافق هستید، اما نیاز دارید هر از چند گاهی کلمات را جستجو کنید، همانطور که قطعاً برای من صادق است، Ys X دارای یک سیستم گزارش قوی است که همه دیالوگ ها را فهرست بندی می کند. اساساً می‌توانید خطوطی را که ممکن است از دست داده باشید، از جمله پخش مجدد کلیپ‌های صوتی مرتبط، مرور کنید. من این را بسیار مفید یافتم. حتی زمانی که بازی بومی سازی کامل شود، من انتظار دارم که همچنان مفید باشد. و صحبت از موضوعات مرتبط با صدا، همچنین موسیقی متنی وجود دارد که به شیوه معمولی فالکام، کیفیت عالی با ترکیبی زیبا از آهنگ‌های رانندگی و ملودی‌های آرام‌تر دارد.

خوب، قبول دارم که این قطعه کاملاً آن چیزی نیست که شما از خروجی استاندارد Digital Foundry انتظار دارید و برخی ممکن است بگویند که حتی سبک بازی ای نیست که ما تمایل داریم روی آن تمرکز کنیم – اما چه می توانم بگویم؟ Ys X: Nordics در سال ۲۰۲۳ تأثیر واقعی بر من گذاشت و من واقعاً می خواستم در مورد آن صحبت کنم – شاید به همان روشی که روزنامه نگاران بازی های اواخر دهه ۸۰ / اوایل دهه ۹۰ می خواستند برخی از بهترین بازی های ژاپن را – حتی سال ها – قبل از آنها بشارت دهند. وارد غرب شد. من امیدوارم که Ys X خیلی زودتر از آن برسد، و وقتی رسید، مراقب آن باشید.


منبع: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-ys-x-nordics-is-an-action-rpg-to-look-forward-to?utm_source=feed&utm_medium=rss&utm_campaign=feed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *