ادیسه اولین بار از سال ۱۹۷۲ در ایالات متحده به ماه فرود آمد

فرودگر Odysseus متعلق به Intuitive Machines اولین فضاپیمای خصوصی است که به سطح ماه می رسد.

Intuitive Machines با تبدیل شدن به اولین شرکت خصوصی هوافضا که یک فضاپیما را بر روی سطح ماه فرود می آورد، به تازگی تاریخ ساز شده است. به دنبال راه اندازی آن پنجشنبه گذشته سوار بر موشک فالکون ۹ اسپیس ایکسفرودگر روباتیک Nova-C “Odysseus” ساخته شده توسط Intuitive Machines اکنون به زمین نشسته است – همچنین این اولین فضاپیمای ایالات متحده است که از زمان ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ با موفقیت روی ماه فرود آمد.

بود انتظار می رود حدود ساعت ۶:۲۴ عصر به وقت شرقی فرود بیاید و اکنون کنترل ماموریت تایید کرد که روی ماه است و در حال انتقال است.

فرودگر Nova-C Odysseus که توسط ناسا به عنوان یک استوانه شش ضلعی روی شش پایه توصیف شده است، چندین محموله علمی و تحقیقاتی را برای برنامه خدمات بار تجاری ماه (CLPS) آژانس حمل می کند که هدف آن جمع آوری داده های مهم در مورد سطح ماه است. قطب جنوب قمری را هدف گرفت، منطقه ای که به دلیل وقوع چنین پدیده ای مورد توجه علمی خاص است پنهان شدن یخ آب در دهانه های دائمی سایه دار چنین داده هایی می تواند قبل از ارائه برنامه آرتمیس ناسا مفید باشد بازگشت مردم به ماه در سال ۲۰۲۵.

دارای یک آرایه بازتاب دهنده لیزری برای کمک به فضاپیماهای دیگر در فرودهای دقیق و یک چراغ ناوبری رادیویی برای ارائه داده های موقعیت جغرافیایی به فرودگرها، مریخ نوردها و در نهایت فضانوردان است.

عبور ادیسه از سمت نزدیک ماه پس از ورود به مدار ماه در 21 فوریه.
تصویر: ماشین های شهودی

اودیسه در طول سفر خود به ماه چندین عکس از جمله برخی از آنها گرفت “سلفی” با زمین یک روز پس از راه اندازی آن یک تصویر توسط دوربین ناوبری نسبی زمین فرودگر گرفته شده است ماه را نشان می دهد از حدود ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر (حدود ۶۲۱۳۷ مایل) که بعداً یک عکس از نزدیک دهانه بلکوویچ K.

انتظار می رود Odysseus به مدت ۱۴ روز زمینی کار کند و پس از آن Intuitive Machines پیش بینی می کند که شب قمری ورودی – دوره ای از سرمای طولانی مدت که فرودگر برای تحمل آن طراحی نشده است – آن را مجبور به خاموش شدن خواهد کرد. محموله های اضافی از دیگر مشتریان خصوصی روی فرودگر شامل سیستم دوربین CubeSat “EagleCam” است که توسط دانشجویان دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle در Daytona Beach، فلوریدا ساخته شده است. یک پروژه هنری توسط جف کونز حاوی ۱۲۵ مجسمه مینیاتوری ماه.

این اولین فضاپیمای خصوصی است که پس از فرودگر Astrobotic Peregrine که توسط United Launch Alliance در ماه گذشته پرتاب شد، به هدف خود دست یافت. نتوانست به ماه برسد.

دیگر تلاش‌های اخیر شامل استارت‌آپ‌های ژاپنی است ماموریت Hakuto-R آوریل گذشتهکه مدت کوتاهی قبل از اینکه به زمین بیفتد تماس خود را از دست داد و فرودگر اسرائیلی Beresheet که در سال ۲۰۱۹ سقوط کرد. ژاپن فرودگر هوشمند برای بررسی ماه (SLIM) با مشکل مواجه شد پس از پایین آمدن از مسیر اشتباه در ماه گذشته، در حالی که پاییز گذشته، هواپیمای لونا ۲۵ روسیه به ماه سقوط کرد درست قبل از هند چاندرایان-۳ فرود موفقیت آمیزی انجام داد

به‌روزرسانی در ۲۲ فوریه، ساعت ۶:۵۴ عصر به وقت شرقی: به روز شد تا توجه داشته باشید که ادیسه به سطح ماه رسیده است.


منبع: https://www.theverge.com/2024/2/22/24080498/odysseus-lunar-lander-nasa-moon-intuitive-machines

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *