از خام تا بدون سرب: بنزین چگونه ساخته می شود

از خام تا بدون سرب: بنزین چگونه ساخته می شود

اولین آشنایی ما با نفت خام ممکن است تنها یک قرن و نیم پیش اتفاق افتاده باشد، اما طبیعت میلیون ها سال است که مشغول پختن مواد اولیه بوده است. نفت خام به ساده‌ترین عبارت، لجن باقی‌مانده موجودات مرده است که در زیر گرما و فشار به دام می‌افتند. به دلیلی به آن سوخت فسیلی می گویند – زیرا به معنای واقعی کلمه موجوداتی مرده از قرون گذشته است!

عموماً گفته می شود که روغن از دایناسورهای مرده ساخته شده است، اما این واقعیت ندارد. در واقع، سهم شیر نفت خام از موجودات میکروسکوپی مانند جلبک های دریایی و پلانکتون ها تشکیل شده است. هنگامی که این گیاهان و حیوانات کوچک می میرند و خورده نمی شوند، بدن آنها به سمت پایین می رود و در کف دریا جمع می شود. هنگامی که آنها تجزیه می شوند، مولکول های اکسیژن، نیتروژن، فسفر و سایر مواد آلی حذف می شوند و لایه ای از کربن و هیدروژن را پشت سر می گذارند.

اگر آن لایه از لجن شیمیایی در زیر رسوب مدفون شود و در معرض گرما و فشار قرار گیرد، آنگاه آن مواد اولیه به یک مخلوط هیدروکربنی چسبناک به نام نفت یا نفت خام تبدیل می شوند. ماهیت نفت خام تا حد زیادی به عمق دفن شدن ذخایر و میزان گرما و فشار بستگی دارد، زیرا باید در یک نقطه شیرین وجود داشته باشد که در آن فشار به اندازه کافی برای تولید نفت زیاد باشد، اما نه آنقدر زیاد که هیدروکربن ها در آن قرار گیرند. نابود.


منبع: https://www.slashgear.com/1489062/gasoline-how-it-is-made/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *