از ساخت کابل شارژ تا مونتاژ ویژن پرو؛ با مهم‌ترین شرکت زنجیره تأمین اپل آشنا شوید

از این‌ها گذشته، طبق گزارش مینگ چی کو، اپل پس از دریافت محموله‌های عظیم آیفون سری ۱۴ از سوی لاکس‌شِر، فرآیند عرضه‌ی آن به بازار را با کمی تأخیر آغاز کرد و دلیل این امر، انجام تست‌های گوناگون و اطمینان از کیفیت بالا و عملکرد صحیح آیفون‌های مونتاژشده توسط این کمپانی چینی عنوان شده‌ است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید کمپانی فاکسکان به‌تنهایی مسئولیت تولید بیش از ۵۰ درصد از آیفون‌های اپل را بر عهده داشته است، اما اهالی کوپرتینو برای کاهش ریسک‌های مرتبط با اختلالات زنجیره‌ی تأمین و بی‌ثباتی شرایط اقتصادی و سیاسی، رقابت داخلی فاکسکان با لاکس‌شِر را ایجاد کرد.

با توجه به موقعیت مکانی کارخانه‌های فاکسکان در شهر ژنگژوِ چین و ایجاد محدودیت‌های جدید از سوی دولت محلی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، این شرکت چینی با چالش‌هایی مانند کاهش نیروی کار توسط دولت، افزایش هزینه‌ها و مشکلاتی از این دست مواجه شد و به همین دلیل، برنامه‌ی زمانی تولید گوشی آیفون ۱۴ پرو با اختلال زیادی روبه‌رو شد.

در نتیجه‌ی این مسائل، شرکت تحقیقاتی TrendForce پیش‌بینی خود مبنی بر کاهش ۲۲ درصدی (حدود ۴۷ میلیون دستگاه) در محموله‌های آیفون تولیدشده توسط فاکسکان در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. به لطف زنجیره‌ی تأمین پیچیده و قوی اپل، مشکلات زیادی برای عرضه‌ی آیفون‌های سری ۱۴ گریبان‌گیر کوپرتینویی‌ها نشد.

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، تولید هدست واقعیت مجازی ویژن پرو یا آیفون‌های سری ۱۳ و ۱۴ از سوی لاکس‌شِر، به‌خودی‌خود اتفاق خاصی نیست اما این موضوع می‌تواند نویدبخش تغییرات وسیع زنجیره‌ی تأمین اپل در سال‌های پیشِ رو باشد.

تغییراتی کوچک در زنجیره‌ی تأمین هدست واقعیت ترکیبی اپل

پیش از آن‌که تولید و مونتاژ هدست ویژن پرو به لاکس‌شِر واگذار شود، اهالی کوپرتینو، تولید این محصول را به کمپانی پگاترون سپرده بودند؛ اما در ماه مارس ۲۰۲۳، اپل تصمیم گرفت خط تولید Vision Pro را از پگاترون به لاکس‌شِر منتقل کند. به نظر می‌رسد غول فناوری کوپرتینویی این کار را برای انتقال و بازسازی بخشی از کارخانه‌های پگاترون در خارج از خاک چین انجام داده‌ است.

طی‌شدن مراحل اولیه‌ی تولید ویژن پرو توسط پگاترون، انتقال خط تولید و مونتاژ به لاکس‌شِر

با وجود نقش حیاتی پگاترون در طی‌شدن مراحل اولیه‌ی تولید ویژن پرو، انتقال خط تولید به لاکس‌شِر، اعتماد اپل به توانایی‌ها و تخصص این شرکت برای برآورده‌کردن تقاضای طرفدارانِ این هدست واقعیت ترکیبی را نشان می‌دهد. این حرکت همچنین ممکن است با استراتژی گسترده‌تر اپل برای تنوع بخشیدن به زنجیره تأمین، کاهش وابستگی به سازندگان خاص و افزایش انعطاف‌پذیری در پاسخ به اختلالات پیش‌بینی‌نشده، همسو باشد.

شرکت Luxshare Precision Industry در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و سال‌های اولیه‌ی فعالیتش را به عنوان تأمین‌کننده‌ی قطعات کوچک مانند کابل‌های شارژ و اتصالات گوناگون سپری کرد. این شرکت پس از ۹ سال فعالیت مستمر، وارد زنجیره‌ی تأمین اپل شد و در ابتدا، همان کابل شارژ و اتصالات معمولی ولی مهم را تولید می‌کرد.

در طول دو دهه‌ی گذشته، Luxshare به‌سرعت رشد کرد و این روزها به‌عنوان «فاکسکان کوچک چین» شناخته می‌شود. این شرکت به طور مداوم دانش و تخصص خود را گسترش داد و به تبع آن، از تولید کابل‌ها و کانکتورهای اصلی به مونتاژ دستگاه‌های پیچیده‌تر مانند ایرپاد و آیفون‌ها روی آورد. عملکرد مالی لاکس‌شِر در این سال‌ها بسیار درخشان بود و همین موضوع، همکاری سودآور اپل و این مونتاژکننده‌ی چینی را نمایان می‌کند.

در سال‌های اخیر، لاکس‌شِر با امضای قرارداد و شروع همکاری نزدیک با کمپانی چری، خودروساز بزرگ چین، وارد بازار پرتب‌وتاب خودروهای برقی شده‌ است. این استراتژی، نشان‌دهنده‌ی حرکت‌های دوراندیشانه‌ی لاکس‌شِر برای هماهنگی هرچه‌بیش‌تر با صنعت خودروهای برقی جهان است.

لاکس‌شِر همچنین تولید هدست واقعیت ترکیبی اپل را آغاز کرده و این امر، نشان‌دهنده‌ی عمق همکاری بین این دو شرکت و اعتماد غول فناوری کوپرتینو به تخصص و تجربه‌ی چینی‌ها است.

لاکس‌شِر نیز مانند سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی، با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم کرده است، اما به لطف انعطاف‌پذیری فوق‌العاده و سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، توانسته ضمن گذر از موانع و مشکلات، جایگاه خود را به عنوان بازیگر کلیدی در اکوسیستم زنجیره‌ی تأمین اپل تثبیت کند.

اگرچه تصمیمات اخیر اهالی کوپرتینو، از تلاش این کمپانی برای متنوع‌سازی موقعیت جغرافیایی شرکت‌های زنجیره‌ی تأمینش حکایت می‌کند، درحال‌حاضر، چشم‌انداز لاکس‌شِر روشن به‌نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود این شرکت چینیِ پرتلاش و مصمم، کماکان به رشد خود ادامه دهد.


منبع: https://www.zoomit.ir/brand-story/415156-luxshare-apple-supply-chain/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *