استارت‌آپ فیوژن بریتانیا با استفاده از دستگاه غول پیکر «تفنگ» رکورد فشار را شکست

استارت‌آپ فیوژن بریتانیا با استفاده از دستگاه غول پیکر «تفنگ» رکورد فشار را شکست

یک انگلیسی استارت آپ رکورد فشار جدیدی را با استفاده از قوی‌ترین دستگاه قدرت پالسی جهان به ثبت رسانده است، زیرا به نظر می‌رسد مسیری ارزان‌تر و سریع‌تر برای انرژی همجوشی ایجاد کند.

First Light Fusion پرتابه ای را با سرعت بیش از ۲۰ کیلومتر در ثانیه (۷۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت) به داخل یک قطعه کریستال کوارتز پرتاب کرد که فشاری بیش از حد ایجاد می کرد. ۱٫۸۵ تراپاسکال ها – تقریباً چهار برابر فشار موجود در هسته زمین.

این استارت‌آپ با استفاده از دستگاه Z Machine، یک دستگاه هسته‌ای در آلبوکرکی، ایالات متحده، به این موفقیت دست یافت. با حداکثر توان ۸۰ تریلیون وات – بیشتر از کل شبکه برق جهان – پرتابه ها را به صورت الکترومغناطیسی با سرعتی بالاتر از هر تاسیسات دیگری در جهان پرتاب می کند.

ماشین Z بود طراحی شده برای آزمایش مواد در شرایط دما و فشار شدیداما از سال ۱۹۹۶ این در درجه اول به عنوان یک مرکز تحقیقاتی همجوشی محصور اینرسی (ICF) استفاده شده است.

First Light شکلی از ICF به نام همجوشی پرتابه را دنبال می کند که چیزی شبیه به یک سکه مسی را با سرعتی فوق العاده به سمت هدف حاوی سوخت همجوشی شلیک می کند. این باعث ایجاد دماها و فشارهای شدید مورد نیاز برای همجوشی اتم ها می شود و همان واکنشی را ایجاد می کند که خورشید و ستارگان را نیرو می دهد.

First Light هدف خود را برای تقویت و هدایت اثرات ضربه به گونه ای طراحی کرده است که فشار و گرما را به حداکثر برساند. شکستن رکورد فشار Z Machine ثابت می کند که هدف – معروف به تقویت کننده – کار خود را انجام می دهد.

این انیمیشن نمای نزدیک از برخورد پرتابه به هدف را نشان می دهد:

نیک هاوکر، موسس و مدیر عامل شرکت، توضیح داد: «دسترسی ما به ماشین Z ما را قادر می‌سازد تا فناوری تقویت‌کننده منحصربه‌فرد خود را در فشارهایی که در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم، آزمایش کنیم.

صاحبان ماشین Z، آزمایشگاه های ملی ساندیا، تنها ۱۴ شلیک همجوشی پرتابه در سال را به شرکت هایی که به دنبال انجام آزمایش هستند، اهدا می کنند. First Light سه مورد از آنها را دریافت کرده است.

هاوکر گفت: “آزمایش در فشارهای بالاتر بسیار مهم است، زیرا ما به دنبال افزایش محدودیت های تقویت کننده هایمان هستیم. ما مشتاقانه منتظریم تا در اواخر امسال دوباره رکورد فشار را بشکنیم.”

بر خلاف طرح های فیوژن معمولی – مانند توکامک پیراشکی شکل اکثر شرکت های دیگر در حال پیگیری هستند – راکتورهای First Light از لیزرها یا آهنرباهای پیچیده و گران قیمت استفاده می کنند.

این شرکت گفت: «این یک رویکرد ساده‌تر، ارزان‌تر و کم‌مصرف‌تر برای دستیابی به همجوشی با ریسک فیزیکی کمتر است».

First Light در سال ۲۰۲۱ با موفقیت همجوشی را در سایت خود در آکسفورد نشان داد و ثابت کرد که فناوری آن واقعاً کار می کند. اکنون نیاز به نشان دادن افزایش انرژی دارد که به موجب آن انرژی بیشتری از واکنش تولید می شود.

این استارت‌آپ با تامین بودجه ۹۵ میلیون یورویی، در حال حاضر در حال ساخت نسخه خود از Z Machine است که می‌تواند پرتابه‌هایی را با سرعت ۶۰ کیلومتر در ثانیه شلیک کند – ۶۰ برابر سریع‌تر از میانگین شلیک گلوله.


منبع: https://thenextweb.com/news/uk-fusion-startup-breaks-pressure-record-giant-gun-z-machine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *