اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، اولین فرودگر ماه را با مالکیت خصوصی ایالات متحده به نام اودیسه به فضا پرتاب کرد.

اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک با پرتاب یک فرودگر ماه خصوصی به یک نقطه عطف در اکتشافات فضایی دست یافته است که به طور بالقوه یک سابقه تاریخی برای ایالات متحده ایجاد می کند. طبق گزارش‌های منتشر شده از Space.com، فرودگر Odysseus، متعلق به و توسط استارت‌آپ Intuitive Machines، با موفقیت بر فراز یکی از موشک‌های فالکون ۹ اسپیس ایکس در ساعات اولیه صبح پرتاب شد.

در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت، فرودگر ادیسه اولین فرودگر ماه خصوصی در تاریخ خواهد بود که با خیال راحت سطح ماه را لمس می کند. علاوه بر این، این اولین فضاپیمای آمریکایی خواهد بود که پس از مأموریت آپولو ۱۷ در اواخر سال ۱۹۷۲ به این موفقیت دست یافته است – لحظه ای مهم در تاریخ اکتشافات فضایی.

با این حال، موفقیت این ماموریت تضمین نشده است، همانطور که با شکست های اخیر در تلاش های اکتشاف ماه نشان داده شده است. ماه گذشته، استارت‌آپ Astrobotic مستقر در پیتزبورگ تلاش کرد تا کاوشگر ماه خود را با بودجه ناسا فرود بیاورد، اما با یک شکست جدی مواجه شد که منجر به نابودی سفینه در مدار پایین زمین شد.

چالش‌های اکتشاف ماه بیشتر با این واقعیت برجسته می‌شود که از هر پنج کشور، چه خصوصی و چه دولتی، تنها دو کشور سال گذشته با موفقیت به مقصد مورد نظر خود رسیدند. یکی از شکست های قابل توجه شامل یک فرودگر ژاپنی بود که وارونه فرود آمد.

با توجه به تاخیر در ماموریت ماه آرتمیس ناسا، که هدف آن بازگرداندن انسان به ماه برای اولین بار در بیش از ۵۰ سال است، موفقیت ماموریت های خصوصی ماه به طور فزاینده ای قابل توجه شده است. با ۱۱ محموله در کاوشگر Odysseus – شش محموله از ناسا و پنج بار از مشتریان تجاری – این ماموریت اهمیت قابل توجهی دارد.

Intuitive Machines نسبت به چشم انداز این ماموریت ابراز خوش بینی کرده است و ترنت مارتین، معاون سیستم های فضایی شرکت، بر تعهد این تیم به اکتشاف تاکید کرده است. با این حال، واقعیت‌های خشن تلاش‌های فرود روی ماه، بر ضرورت انعطاف‌پذیری و آمادگی برای شکست‌های احتمالی تاکید می‌کند.

پرتاب کاوشگر اودیسه نشان دهنده یک لحظه محوری در اکتشافات فضایی است که توانایی های شرکت های خصوصی را در پیشبرد اکتشافات ماه نشان می دهد و راه را برای تلاش های آینده فراتر از مدار زمین هموار می کند.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/elon-musks-spacex-launches-privately-owned-odysseus-moon-lander-13735522.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *