اپل از تراشه M4 با تمرکز بر قابلیت‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد

پس از شایعات مختلف درباره تراشه آیپد و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن، اکنون غول کوپرتینو در مراسم Let Loose از آیپد پرو جدید مجهز به تراشه M4 رونمایی کرد. اپل به لطف یک موتور عصبی جدید (Neural Engine)، روی قابلیت‌های هوش مصنوعی M4 تمرکز کرده است. ظاهراً این تراشه می‌تواند رقیب جدی برای پردازنده‌های هوش مصنوعی اینتل، AMD و کوالکام باشد.

تراشه M4 برپایه نسل دوم فرایند ۳ نانومتری ساخته شده است و دارای چهار هسته بزرگ (Performance) و شش هسته کوچک بهینه (Efficiency) به همراه یک پردازشگر گرافیکی ۱۰ هسته‌ای است.

مشخصات پردازنده M4 اپل

اپل ادعا می‌کند که CPU این تراشه در مقایسه با پردازنده M2 حدود ۵۰ درصد و پردازشگر گرافیکی (GPU) آن چهار برابر سریع‌تر است. همچنین پهنای باند حافظه آن با سرعت ۱۲۰ گیگابایت‌برثانیه بهبود یافته است. علاوه‌براین تراشه M4 دارای یک موتور نمایشگر جدید است که رنگ دقیق و روشنایی صفحه‌نمایش OLED جدید را در آیپد پرو ۲۰۲۴ امکان‌پذیر می‌کند.

اپل از تراشه M4 با تمرکز بر قابلیت‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد

موتور عصبی M4 قادر است ۳۸ تریلیون عملیات‌درثانیه را پردازش کند به همین دلیل برای کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی عالی است. نکته‌ای که اپل در رویداد اخیر به آن اشاره نکرد، تعداد هسته‌های NPU این تراشه است. تراشه‌های سری M اپل (به استثنای M1 و M2 Ultra) از زمان عرضه M1 دارای همان ۱۶ هسته NPU بوده‌اند.

اعلام تقریباً دو هفته قبل از رویداد ویژه مایکروسافت از تراشه M4 رونمایی کرده است. مایکروسافت مطمئن است که تراشه مبتنی بر Arm سرفیس‌های آن بالاخره می‌تواند لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر M3 اپل را هم در عملکرد CPU و هم در قابلیت‌های هوش مصنوعی شکست خواهد داد.


منبع: https://digiato.com/tech/apple-announces-new-m4-chip

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *