اپل اولین تراشه های ۲ نانومتری TSMC را دریافت می کند

اپل اولین شرکتی خواهد بود که تراشه های ساخته شده بر اساس فرآیند ۲ نانومتری آینده TSMC را دریافت می کند. دیجی تایمز امروز گفت. طبق منابعی که با این سایت صحبت کردند، اعتقاد بر این است که اپل مشتری اولیه برای استفاده از این فرآیند است.

اپل اولین تراشه های ۲ نانومتری TSMC را دریافت می کند
گزارش از دیجی تایمز هشدار “عناوین فردا”، بنابراین جزئیات بیشتر ممکن است در خبر کامل در دسترس باشد.

انتظار می رود TSMC تولید تراشه های ۲ نانومتری را از نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز کند.۳ نانومتر” و “۲nm” به قوانین معماری و طراحی خاصی اشاره دارد که TSMC برای خانواده ای از تراشه ها استفاده می کند. کاهش اندازه گره مربوط به اندازه ترانزیستور کوچکتر است، بنابراین ترانزیستورهای بیشتری می توانند روی یک پردازنده قرار بگیرند که منجر به افزایش سرعت و کارایی بیشتر می شود. مصرف برق

امسال اپل تراشه های ۳ نانومتری را برای آیفون ها و مک های خود به کار گرفت. هر دو تراشه A17 Pro در آیفون ۱۵ پرو مدل ها و تراشه های سری M3 در مک ها بر روی گره ۳ نانومتری ساخته شده اند که نسبت به گره ۵ نانومتری قبلی ارتقا یافته است. جهش از فناوری ۵ نانومتری به فناوری ۳ نانومتری سرعت قابل توجهی ۲۰ درصد سریعتر GPU، ۱۰ درصد سرعت CPU سریعتر و موتور عصبی ۲ برابر سریعتر را به ارمغان آورد. آیفونو بهبودهای مشابه در مک.

TSMC در حال ساخت دو تاسیسات جدید برای تطبیق تولید تراشه های ۲ نانومتری است و در حال کار بر روی تایید سومین تراشه است. TSMC عموماً در مواقعی که نیاز به افزایش ظرفیت تولید برای رسیدگی به سفارشات قابل توجه تراشه‌ها دارد، کارخانه‌های جدید تولید می‌کند، و TSMC به طور عمده در حال گسترش برای فناوری ۲ نانومتری است. انتقال به ۲ نانومتر باعث می‌شود TSMC از GAAFET (ترانزیستورهای اثر میدانی همه‌جانبه) با نانوصفحات به جای FinFET استفاده کند، بنابراین فرآیند تولید پیچیده‌تر خواهد بود. GAAFET سرعت های سریع تری را با اندازه ترانزیستور کوچکتر و ولتاژ عملیاتی کمتر امکان پذیر می کند.

TSMC میلیاردها دلار برای این تغییر هزینه می‌کند و اپل همچنین باید تغییراتی در طراحی تراشه ایجاد کند تا فناوری جدید را تطبیق دهد. اپل مشتری اصلی TSMC است و معمولاً اولین کسی است که تراشه های جدید TSMC را دریافت می کند. اپل خریداری کرد تمام تراشه های ۳ نانومتری TSMC برای مثال در سال ۲۰۲۳ برای آیفون، آیپد و مک.

در بین گره های ۳ و ۲ نانومتری، TSMC چندین پیشرفت جدید ۳ نانومتری را معرفی خواهد کرد. TSMC قبلاً با تراشه‌های N3E و N3P که فرآیندهای ۳ نانومتری بهبودیافته هستند، وارد بازار شده است، و تراشه‌های دیگری مانند N3X برای محاسبات با کارایی بالا و N3AE برای برنامه‌های خودروسازی در کار هستند.

شایعات حاکی از آن است که TSMC در حال حاضر کار روی آن را آغاز کرده است تراشه های ۱٫۴ نانومتری پیشرفته ترگفته می شود که اپل به دنبال حفظ قابلیت های تولید اولیه TSMC برای هر دو فناوری ۱٫۴ نانومتری و ۱ نانومتری است.

برچسب ها: ۲ نانومتر، TSMC


منبع: https://www.macrumors.com/2024/01/24/apple-tsmc-first-2nm-chips/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *