ایالات متحده اولین فرودگر خود را پس از ماموریت آپولو ۱۷ به ماه پرتاب کرد

انتظار می رود هواپیمای بدون سرنشین Peregrine Mission One در ۲۳ فوریه بر سطح ماه فرود آید.

اتحاد راه اندازی متحد (ULA) با موفقیت راه اندازی شد موشک جدید Vulcan Centaur از کیپ کاناورال در روز دوشنبه در ساعت ۲:۱۸ بامداد به وقت شرقی، حامل یک فرودگر ماه ساخت ایالات متحده با محموله های علمی و تحقیقاتی ناسا در کشتی است. فرودگر Peregrine توسط استارتاپ فناوری فضایی خصوصی مستقر در پیتسبورگ Astrobotic ساخته شده است و نشان دهنده بازگشت ایالات متحده به ماه برای اولین بار در بیش از ۵۰ سال است.

پرتاب بدون خدمه Peregrine Mission One اولین بار از یک سری ماموریت است که تحت طرح خدمات باربری ماه تجاری ناسا (CLPS) پرواز می کند، ابتکاری که این آژانس را قادر می سازد به شرکت های خصوصی برای حمل تجهیزات علمی خود به فضا پول پرداخت کند. Astrobotic 108 میلیون دلار پرداخت شد – فقط کسری از ۲۵٫۸ میلیارد دلاری که ناسا برای برنامه پیشرو آپولو هزینه کرد – برای حمل پنج محموله ناسا به ماه که برای تشخیص یخ آب و اندازه گیری سطح تشعشع استفاده می شود. آزمایش های آب به ویژه برای برنامه Artemis ناساکه هدف آن در نهایت ایجاد حضور طولانی مدت انسان در ماه است.

پرتاب به عنوان پرواز افتتاحیه عمل می کند موشک تقویت کننده سنگین لیفت Vulcan Centaur ساخته شده توسط ULA (یک سرمایه گذاری مشترک بین بوئینگ و لاکهید مارتین) که قرار است جایگزین شرکت بوئینگ شود. طرح‌های قدیمی‌تر موشک‌های Altas V و Delta IV. محموله آن، کاوشگر Peregrine Mission One، همچنین اولین فضاپیمای ایالات متحده است که از زمان پرتاب آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ به سمت سطح ماه می رود و در صورت فرود موفقیت آمیز طبق انتظار، اولین ماموریت خصوصی خواهد بود که تا کنون بر سطح ماه فرود می آید. در ۲۳ فوریه

یعنی اگر سرمایه گذاری خصوصی دیگری ابتدا وارد نشود. انتظار می رود که شرکت Intuitive Machines مستقر در هیوستون از SpaceX Falcon 9 برای پرتاب ماموریت IM-1 بدون خدمه خود از کیپ کاناورال با هدف فرود استفاده کند. در ۲۲ فوریه – یک روز قبل از ماموریت ULA، جرقه ای شبیه به یک مسابقه فضایی خصوصی.

سایر محموله‌های کاوشگر Peregrine شامل محموله‌های علمی کمتر، مانند آثار هنری، یک توکن فیزیکی بیت‌کوین با یک بیت کوین از ارز دیجیتال واقعی و یک کپسول زمان ژاپنی حاوی ۱۸۵۸۷۲ پیام از کودکان در سراسر جهان است. پس از جدایی موفقیت‌آمیز فرودگر از مرحله بالایی قنطورس، این موشک اکنون DNA و بقایای انسان سوزانده شده چندین فرد مشهور را حمل خواهد کرد. شامل پیشتازان فضا افسانه ها جین و ماجل رودنبری، دیفورست کلی، نیکل نیکولز و جیمز دوهان – برای دفن فضا در کشتی کپسول پرواز شخصی سلستیس.


منبع: https://www.theverge.com/2024/1/8/24029705/nasa-peregrine-mission-one-moon-lander-vulcan-centaur-rocket-launch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *