ایمپلنت ستون فقرات به بیماران پارکینسونی اجازه می دهد کیلومترها راه بروند

یک بیمار پارکینسونی به لطف ایمپلنتی که نخاع را هدف قرار می دهد، اکنون می تواند ۶ کیلومتر (۳٫۷ مایل) راه برود. روزنامه گاردین گزارش ها این مرد – “مارک” ۶۲ ساله اهل بوردو فرانسه – به دلیل این بیماری دژنراتیو دچار اختلالات حرکتی شدید شد. او در یک بیانیه مطبوعاتی با اعلام این موفقیت گفت: «من عملاً دیگر نمی‌توانستم راه بروم بدون اینکه مکرر زمین بخورم، چندین بار در روز. “در برخی موقعیت‌ها، مانند ورود به آسانسور، ممکن است بگویید من در آنجا یخ زده‌ام، همانجا را زیر پا می‌گذارم.” پوشیدن ایمپلنت ستون فقرات به او اجازه می‌دهد تا «تقریباً عادی» راه برود، زیرا تیم تحقیقاتی به یک آزمایش بالینی کامل نگاه می‌کنند.

مارک دو سال پیش تحت یک “روش جراحی مغز و اعصاب دقیق” قرار گرفت بیمارستان دانشگاه لوزان (CHUV)، که به تسهیل تحقیق کمک کرد. در این جراحی یک میدان الکترودی در مقابل نخاع و یک تولید کننده تکانه الکتریکی در زیر پوست شکم او قرار داده شد. اگرچه درمان‌های مرسوم پارکینسون اغلب مناطق مغزی را هدف قرار می‌دهد که تحت تأثیر از دست دادن نورون‌های تولیدکننده دوپامین قرار گرفته‌اند، این رویکرد در عوض بر روی ناحیه ستون فقرات مرتبط با فعال کردن عضلات پا برای راه رفتن تمرکز می‌کند.

در این روش از یک نقشه شخصی سازی شده از نخاع مارک استفاده شد که مکان های خاصی را که نشان دهنده حرکات پا بود، شناسایی می کرد. او روی هر پا یک حسگر حرکتی می‌پوشد که به ایمپلنت می‌گوید که می‌خواهد راه برود. سپس روشن می‌شود و تکانه‌های الکتریکی را به نورون‌های نخاعی مورد نظر می‌فرستد و با حرکت او در زمان واقعی سازگار می‌شود.

جراح مغز و اعصاب سوئیسی، استاد و مدیر مشترک NeuroRestore Jocelyne Bloch (L) و استاد سوئیسی علوم اعصاب در موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان (EPFL)، بیمارستان دانشگاه لوزان (CHUV) و دانشگاه لوزان (UNIL) و مدیر مشترک NeuroRestore، Gregoire Courtine (R)، با مارک (C) یک بیمار فرانسوی که از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، راه می‌رود و در حین ارائه یک پروتز عصبی جدید که راه رفتن مایع را در لوزان بازیابی می‌کند، در 3 نوامبر 2023 به یک پروتز عصبی جدید مجهز شده است. عصب‌شناسان از Inserm، CNRS و دانشگاه بوردو در فرانسه، همراه با محققان و جراحان مغز و اعصاب سوئیسی (EPFL/CHUV/UNIL)، یک «پروتز عصبی» طراحی و آزمایش کرده اند که برای اصلاح مشکلات راه رفتن مرتبط با بیماری پارکینسون طراحی شده است.  (عکس از گابریل مونه / خبرگزاری فرانسه) /
گابریل مونه از طریق گتی ایماژ

جوسلین بلوخ، ناظر پروژه، پروفسور و جراح مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه لوزان، در پاسخ به تحریک دقیق نخاع کمری، برای اولین بار شاهد بهبود قابل توجه نقص راه رفتن به دلیل بیماری پارکینسون بودم. وبینار بحث در مورد موفقیت بیمار من واقعاً معتقدم که این نتایج چشم اندازهای واقع بینانه را برای توسعه یک درمان باز می کند.

بیمار می گوید پس از چندین هفته توانبخشی می تواند عملاً به طور عادی با این تحریک راه برود. او اکنون آن را حدود هشت ساعت در روز می پوشد و فقط زمانی که می خوابد یا مدتی دراز می کشد آن را خاموش می کند. وی گفت: صبح تحریک را روشن می کنم و عصر خاموش می کنم. “این به من امکان می دهد بهتر راه بروم و به ثبات برسم. در حال حاضر، من دیگر حتی از پله ها نمی ترسم. هر یکشنبه به دریاچه می روم و حدود ۶ کیلومتر راه می روم. این باورنکردنی است.”

محققان هشدار می دهند که هنوز شکاف بزرگی بین ایجاد رویکرد برای یک فرد در مقابل بهینه سازی آن برای استفاده در مقیاس وسیع وجود دارد. گرگوار کورتین و بلوخ، رهبران مشترک، در حال کار بر روی یک نسخه تجاری از پروتز عصبی در ارتباط با پزشکی رو به جلو. آنها گفتند: “جاه طلبی ما فراهم کردن دسترسی عمومی به این فناوری نوآورانه برای بهبود کیفیت زندگی بیماران پارکینسونی در سراسر جهان است.”

استینگ (سمت چپ) و مایکل جی فاکس با گیتار روی صحنه در مزیت 2021 می‌جنگند.
مایکل جی فاکس (راست) با استینگ.
بنیاد مایکل جی فاکس

در عین حال، تحقیقات بر روی شش بیمار جدید در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت. تیم تحقیقاتی می‌گوید یک “اهدای سخاوتمندانه” یک میلیون دلاری از سوی بنیاد تحقیقات پارکینسون مایکل جی فاکس بودجه کار آینده را تامین می کند. در سال ۲۰۲۱، سازمان بازیگر اعلام کرد که دارد کمک کرد بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار برای تحقیقات پارکینسون.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/spinal-implant-allows-parkinsons-patient-to-walk-for-miles-193637427.html?src=rss منتشر شد


منبع: https://www.engadget.com/spinal-implant-allows-parkinsons-patient-to-walk-for-miles-193637427.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *