اینتل در بخش تولید تراشه با زیان ۷ میلیارد دلاری روبه‌رو شد

اینتل اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳، در واحد تراشه‌سازی خود حدود ۷ میلیارد دلار زیان عملیاتی داشته است. اگرچه این شرکت درمجموع در سال ۲۰۲۳ به درآمد ۱۸٫۹ میلیارد دلاری رسیده، اما این درآمد نیز نسبت به سال قبل از خود کاهش یافته است. انتشار این گزارش منجر به ریزش بیش از ۴ درصدی ارزش سهام اینتل شد.

به گزارش CNBC، اینتل در سال ۲۰۲۲ در بخش تولید تراشه زیان ۵٫۲ میلیارد دلاری داشت، اما این عدد در سال گذشته میلادی به ۷ میلیارد دلار رسید. این شرکت همچنین در سال ۲۰۲۲ از مجموع درآمد ۲۷٫۴۹ میلیارد دلاری خبر داده بود که در سال ۲۰۲۳ با افت ۳۱ درصدی، به ۱۸٫۹ میلیارد دلار رسید.

وضعیت اینتل تا چند سال آینده پایدار می‌شود

به‌دنبال انتشار این گزارش، «پت گلسینگر»، مدیرعامل اینتل، گفت این اعداد آن‌ها را چندان غافلگیر نکرده است. او یادآور شد که اعداد حاضر حاصل اشتباهات اینتل در گذشته و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی در بازار است. گلسینگر پیش‌بینی کرد که اوج این زیان‌ها در سال ۲۰۲۴ رقم بخورد و تراز مالی عملیاتی این شرکت تا حدود سال ۲۰۲۷ به وضعیت پایدار برسد.

اینتل در بخش تولید تراشه با زیان ۷ میلیارد دلاری روبه‌رو شد

به‌دنبال اشتباهات اینتل، این شرکت حدود ۳۰ درصد از ویفرهای تولید تراشه خود را از پیمانکاران دیگر نظیر TSMC تأمین کرده بود. بااین‌حال، تراشه‌ساز آبی اکنون به‌سمت استفاده از ابزارهای EUV رفته است تا نیازهای تولیدی خود را بهتر برطرف کند و دستگاه‌های قدیمی را کنار بگذارد.

این اولین‌بار است که اینتل رقم کل درآمد بخش تولید تراشه خود را اعلام می‌کند. این شرکت همچنین اعلام کرد که واحد جدید محصولات آن‌ها که شامل پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی و سرورهاست، در سال ۲۰۲۳ به درآمد عملیاتی ۱۱٫۳ میلیارد دلار دست پیدا کرده است.

غول تراشه‌ساز آمریکایی اخیراً سرمایه عظیمی از دولت آمریکا دریافت کرده تا در چهار ایالت این کشور کارخانه تولید تراشه بسازد. اینتل سخت در تلاش است تا فاصله خود را با رقبایی همچون TSMC و سامسونگ کم کند.


منبع: https://digiato.com/finance-investment/intel-7bln-dollars-operating-loss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *