این مطالعه نشان می دهد که هوش مصنوعی گوگل به زودی می تواند به اندازه ایرلند برق مصرف کند

در میان بحث بر سر خطرات گسترده هوش مصنوعی توسعه، یک نگرانی مهم ممکن است نادیده گرفته شده باشد: مقدار عظیم انرژی مورد نیاز برای آموزش این مدل های زبانی بزرگ.

یک جدید مطالعه این هفته منتشر شد نشان می دهد که صنعت هوش مصنوعی می تواند تا سال ۲۰۲۷ به اندازه کشوری مانند آرژانتین، هلند یا سوئد انرژی مصرف کند. علاوه بر این، تحقیقات تخمین می‌زند که اگر گوگل به تنهایی کل تجارت جستجوی خود را به هوش مصنوعی تغییر داد و در نهایت از ۲۹٫۳ تراوات ساعت در سال استفاده کرد – معادل مصرف برق ایرلند.

این مقاله توسط Alex de Vries در دانشکده تجارت و اقتصاد VU آمستردام منتشر شد.

در سال ۲۰۲۱، کل مصرف برق گوگل ۱۸٫۳ تراوات ساعت بود که هوش مصنوعی ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را تشکیل می داد. با این حال، غول فناوری به سرعت بخش‌های هوش مصنوعی کسب‌وکار خود را افزایش می‌دهد، به ویژه با راه‌اندازی ربات چت Bard خود، و همچنین ادغام هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود.

با این حال، سناریوی تعیین شده توسط این مطالعه، پذیرش هوش مصنوعی در مقیاس کامل را با استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار فعلی فرض می‌کند، که بعید است به سرعت اتفاق بیفتد. یکی از موانع اصلی برای چنین پذیرش گسترده ای، عرضه محدود واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) است که به اندازه کافی قدرتمند برای پردازش همه آن داده ها باشد.

در حالی که این مطالعه کاملاً فرضی است، تأثیر اغلب بیان‌نشده افزایش فناوری‌های هوش مصنوعی را روشن می‌کند. مراکز داده در حال حاضر بین ۱ تا ۱٫۳ درصد از کل برق جهان را استفاده می کنند و افزودن هوش مصنوعی به برنامه های کاربردی موجود مانند موتورهای جستجو می تواند به سرعت این سهم را افزایش دهد.

برای توسعه دهندگان توصیه می شود که نه تنها بر روی بهینه سازی هوش مصنوعی تمرکز کنند، بلکه در وهله اول لزوم استفاده از هوش مصنوعی را نیز به طور انتقادی در نظر بگیرند، زیرا بعید است که همه برنامه ها از هوش مصنوعی سود ببرند یا اینکه منافع همیشه بیشتر از هزینه ها باشد. دی وریس توصیه کرد.


منبع: https://thenextweb.com/news/googles-ai-could-consume-as-much-electricity-as-ireland

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *