باید یک نقشه جامع و هدفمند برای نیازهای فناورانه و خلق آن داشته باشیم

باید یک نقشه جامع و هدفمند برای نیازهای فناورانه و خلق آن داشته باشیم

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های قانونی برای پشتیبانی واحدهای فناور بهره‌مند شویم، گفت: باید یک نقشه جامع و هدفمند نسبت به نیازهای فناورانه کشور و خلق آن داشته باشیم. بخش عمده توسعه فناوری موجود با پذیرش شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری محقق می‌شود ولی باید این امر نظام‌مند شود تا با اتصال به این نقشه، جریان اقتصادی محقق شود.

به گزارش ایسنا، سجاد محمدعلی نژاد در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پربرکت حضرت فاطمه زهرا(س) و تسلیت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، ماموریت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را خلق فناوری و توسعه نوآوری، توسعه جریان اقتصادی دانش‌بنیان، بازآفرینی و بازآرایی نقش فناورانه و نوآورانه کنشگران جامعه، ترویج و گسترش تفکر فناورانه و نوآورانه در میان اعضای جامعه و مدیریت و راهبری زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های توسعه فناوری و نوآوری برشمرد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، رؤسای پارک‌های علم و فناوری را فرماندهان جریان اقتصادی دانش‌بنیان دانست و افزود: در جامعه فناوری کشور، نگاه آن است که ما به یک زیست بوم نباید محدود شویم. امروزه باید روح حاکم نوآوری و فناوری بر تمامی عناصر برای اثرگذاری و جریان‌سازی حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید یک نقشه جامع و هدفمند نسبت به نیازهای فناورانه کشور و خلق آن داشته باشیم. بخش عمده توسعه فناوری موجود با پذیرش شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری محقق می‌شود ولی باید این امر نظام‌مند شود تا با اتصال به این نقشه، جریان اقتصادی محقق شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، درخصوص توسعه جریان اقتصادی دانش‌بنیان، به تسهیل‌گری نشست‌های مسأله محور، مالکیت فکری، رویداد توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها (تانا)، بازارپژوهی فناوری پیشرفته و آینده، توسعه پردیس‌ها، زنجیره ارزش راهبردی، سکوی جریان اقتصادی نوین(جان) و کنسرسیوم‌ها اشاره کرد.

محمدعلی نژاد، تکمیل زنجیره ارزش راهبردی استان در پارک‌های علم و فناوری با حمایت استانداری‌های سراسر کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه نیازمند به بررسی ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در هر استان به منظور برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌مندی جوامع محلی از عواید طرح سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه پایدار منطقه‌ای، ضرورت تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش و زنجیره تأمین با مزیت رقابتی پایدار، تهیه بانک اطلاعاتی و لیست جامع زنجیره/ صنعت اولویت‌دار پیشنهادی استان‌های کشور وفق ظرفیت نخبگانی منطقه جغرافیایی و سند آمایش سرزمین و همچنین راه‌اندازی دبیرخانه‌های ملی کارگروه «طرح توسعه زنجیره ارزش راهبردی استان» در پارک‌های علم و فناوری هستیم.

وی با اشاره به اتصال سامانه «توانیران» به سامانه «جان» اظهار کرد: نتایج این اتصال جلوگیری از واردات کالا بر اساس رصد پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان/ واحدهای فناور، جایگزینی کالای وارداتی با تولیدات داخلی و رصد و استخراج شرکت‌های دانش‌بنیان/ واحدهای فناور با توانمندی‌های تولید محصول در داخل کشور است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بازآفرینی و بازآرایی نقش فناورانه و نوآورانه کنشگران جامعه، گروه‌بندی پارک‌های علم و فناوری و توافق‌نامه با صنایع بزرگ و راهبردی را مؤثر دانست.

وی در خصوص ترویج و گسترش تفکر فناورانه و نوآورانه در میان اعضای جامعه، انجمن‌های علمی، تور فناوری، کانون دانایی، نظریه‌پردازی و هم‌اندیشی فرهنگ و توسعه فناوری، طرح ملی ترویج کارآفرینی، مراکز کارآفرینی و نوآوری، طرح ملی دستیار فناوری، هیات‌های‌اندیشه‌ورزی و سکوی خاستگاه آموزشی صنایع و مشاغل(خاص) را مهم ارزیابی کرد.

محمدعلی نژاد به مدیریت و راهبری زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های توسعه فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: در این راستا افزایش حمایت‌های مالی فناوران، بیمه افراد کلیدی، یارانه تجاری‌سازی فناوری و تسهیل پذیرش و استقرار واحدهای نوپا در پارک‌های علم و فناوری دارای اهمیت است.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های قانونی برای پشتیبانی واحدهای فناور بهره‌مند شویم.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402101309487/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D9%88-%D9%87%D8%AF%D9%81%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D8%AE%D9%84%D9%82-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *