بررسی عملکرد انواع پاور فاطر در برابر سایر رقبا

پاور یا منبع تغذیه از حیاتی‌ترین قطعات موجود در کیس‌ کامپیوتر است. وظیفه این قطعه مهم در سیستم شما، تأمین انرژی تک تک قطعات مانند مادربرد، پردازنده، کارت گرافیک و… است. انتخاب پاور خوب می‌تواند تأثیر قابل‌‌توجهی در کارکرد ایمن و مطمئن رایانه شخصی شما در شرایط سخت و پردازش‌های سنگین داشته باشد. برندهای تولیدکننده زیادی در حوزه تولید پاور فعالیت دارند و حالا فاطر به‌عنوان برندی داخلی، پاورهای خود را در رده‌‌‌های مختلف، از اداری گرفته تا حرفه‌ای، روانه بازار کرده تا در برابر رقبایش قد علم کند. در این مطلب دیجیاتو نگاهی به ویژگی‌‌های انواع پاور برند فاطر داریم و در کنار آن، جزئیات بیشتری از عملکرد آن‌ها را با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

پیش‌‌تر محصولات مختلفی از برند فاطر را به مخاطبان دیجیاتو معرفی کردیم. این بار نوبت به پاورهای فاطر رسیده که ظاهراً این شرکت اطمینان زیادی از عملکرد کم‌نقص آن‌ها دارد. فاطر کارشناسان دیجیاتو را نیز به دفتر خود دعوت کرد تا نگاهی نزدیک‌تر به روند کارکرد پاورهای این شرکت در مقایسه با سایر رقبا داشته باشیم.

درباره برند فاطر

شرکت «فاطر داده‌‌پردازی راحیل» که پیش از این با نام «فیوچر» در بازار ایران فعالیت می‌کرد، یکی از برندهای ایرانی در زمینه تولید انواع قطعات کامپیوتری به‌‌شمار می‌‌رود. فاطر با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت، حوالی سال ۱۳۹۹ وارد این حوزه شد. این شرکت داخلی محصولات مختلفی از جمله انواع کیس، مانیتور، ماوس و کیبورد و موارد مشابه دیگر را تولید می‌‌کند. «اولین مادربرد ایرانی» نیز به‌نام این شرکت ثبت شده و پیش‌تر نگاه دقیقی به مشخصات سری مادربردهای مقرون به‌‌صرفه فاطر داشتیم. پاور یکی دیگر از محصولات مهم  فاطر است که در رده‌‌های قیمتی مختلفی از حدود ۱.۵ تا ۹ میلیون تومان قابل‌ خریداریست.

نگاهی به ویژگی‌‌های مختلف پاورهای فاطر

بررسی عملکرد انواع پاور فاطر در برابر سایر رقبا

فاطر پاورهایش را در مدل‌‌های ماژولار و غیر ماژولار به‌دست کاربران می‌رساند. مدل‌های ماژولار از کابل‌‌‌های جداگانه برای تغذیه هر بخش برخوردارند، اما مدل‌‌های غیر ماژولار کابل واحدی دارند که امکان دارد از برخی از آن‌‌ها استفاده نکنید. مدل‌‌‌های ماژولار معمولاً برچسب قیمتی گران‌تری را با خود یدک می‌‌‌‌کشند و بیشتر در سیستم‌های رده‌‌بالا به‌کار گرفته می‌‌شوند در حالی که مدل‌های غیر ماژولار انتخابی اقتصادی محسوب می‌شوند. مزیت اصلی پاورهای ماژولار، کمک به‌‌‌خلوت‌تر شدن محیط داخلی کیس و مدیریت راحت‌تر کابل‌ها در کنار خنک‌‌‌سازی ساده‌تر است؛ اما اگر این موضوع کم‌تر از مسئله بودجه برایتان اهمیت دارد، مدل‌های غیر ماژولار انتخاب منطقی‌‌تری محسوب می‌‌‌‌شوند.

توان منبع تغذیه یکی از اصلی‌‌‌ترین مسائلیست که باید توجه ویژه‌‌ای به آن داشته باشید، در غیر این‌‌صورت امکان دارد سیستمی که اسمبل کرده‌اید نتواند عملکرد مناسبی از خود به‌‌‌نمایش بگذارد. لیست پاورهای فاطر شامل مدل‌‌هایی با توان حداقل ۳۰۰ تا حداکثر ۱۶۵۰ وات می‌شود. اگر سیستم اداری برای کارهای روزمره و ساده که کارت گرافیک مجزای چندان قدرتمندی ندارد را در اختیار داشته باشید، پاورهای ارزان‌تر فاطر برای شما کفایت می‌کند؛ اما در صورتی‌که سبک کاربری حرفه‌ای مانند گیمینگ، ادیت عکس و ویدیو یا رندرگیری داشته دارید، باید بسته به‌مصرف قطعات رایانه شخصی خود یکی از مدل‌‌های پیشرفته‌‌تر پاورهای این شرکت را انتخاب کنید. برای انتخاب پاور مناسب می‌بایست مجموع توان قطعات داخلی کیس کامپیوتری که در اختیار دارید را با یکدیگر جمع کنید که برای این کار، ابزارهای مختلفی در دنیای اینترنت وجود دارند.

پاورهای فاطر از استانداردهای روز بازار جهانی نیز برخوردار شده‌اند تا بتوانند با سایر محصولات از بازیگران مطرح این حوزه مانند کولر مستر، ایسوس، کورسیر، گیگابایت و… رقابت کنند. یکی از مهم‌‌ترین گواهی‌های اعطا شده به پاورهای فاطر، استاندارد ۸۰ پلاس است. این استاندارد از حالت پایه تا تیتانیوم تغییر می‌کند و درواقع راندمان پاور را در سطوح مختلف لود نشان می‌دهد. هرچه راندمان پاور بالاتر باشد، توان مورد نیاز را با مصرف برق کمتری تولید خواهد کرد و عملکرد پایدارتری خواهد داشت.

تمام پاور‌های شرکت فاطر از این استاندارد برخوردارند و صرفاً در برخی مدل‌های گران‌تر، راندمان بالاتر هم می‌‌رود و به‌‌حدود ۹۰ درصد می‌رسد. بنابراین با به‌کارگیری این پاورها در کیس خود نیازی به‌نگرانی پیرامون مصرف بیش‌‌از حد برق نخواهید داشت. این شرکت پاورهای خود را در سه سری مختلف با نام‌های VS و RM و TX عرضه می‌کند. مدل VS از نسخه معمولی استاندارد ۸۰ پلاس بهره می‌‌‌برد، در‌‌حالی که مدل‌های RM و TX به‌ترتیب با استانداردهای ۸۰ پلاس برنز و طلایی راندمان بیشتری را ارائه می‌دهند.

تمام پاورهای فاطر از طراحی تک‌‌ریلی ۱۲+ ولت برخوردارند، اما این طراحی چه برتری نسبت به نمونه‌‌‌های مشابه دو ریلی دارد؟ از نظر فنی توان پاور بین ریل‌‌ها تقسیم می‌‌‌‌شود و هرچه تعداد ریل‌‌‌ها بیشتر باشد، توان نهایی هر شاخه کم‌تر خواهد بود. این موضوع زمانی مشکل‌‌زاست که قطعات پرمصرفی مانند کارت گرافیک با پاورهای چند ریلی تغذیه شوند و درنهایت توان مورد نیاز آن‌ها تأمین نگردد. در مقابل اما پاورهای فاطر با طراحی تک‌ریلی این محدودیت را ندارند و مدل‌های ساده تا پرچمدار این برند از این ویژگی بهره‌ می‌برند.

فاطر از قطعات باکیفیتی نیز در مدل‌‌های مختلف پاور خود استفاده کرده است. به‌‌عنوان مثال این شرکت از خازن‌‌های ساخت ژاپن در پاورهای خود بهره گرفته که از کیفیت بالایی برخوردارند و می‌توان تا مدت‌ها روی آن‌ها حساب کرد. همچنین به‌‌گفته فاطر این پاورها با استانداردهای صنعتی طراحی شده‌اند تا بتوانند در برابر نوسان ولتا‌ژ و اتصال کوتاه مقاومت کنند.

بررسی عملکرد پاور فاطر در تست‌‌‌های تخصصی

همان‌‌طور که در ابتدا گفتیم، فاطر از دیجیاتو دعوت به‌عمل آورد تا با حضور در دفتر این شرکت، عملکرد انواع منبع تغذیه فاطر را با ابزارهای تخصصی ارزیابی کند. در راستای این کار، فاطر برای اولین بار دستگاهی مخصوص تست انواع پاور با نام TechRed TR-9912 را تهیه کرده که به‌گفته آنها نمونه مشابه آن در ایران وجود ندارد. دستگاه مذکور عملکرد پاور در تست‌‌‌های مختلف را بررسی می‌‌‌کند و امکان ارزیابی ویژگی‌های مختلف آن را فراهم می‌سازد.

اولین تستی که روی پاورهای فاطر و رقبا انجام دادیم، تست توان خروجی در لود لحظه‌ای کامل بود. در این تست و طبق نتایج دستگاه، پاور ۵۰۰ وات فاطر در زیر لود لحظه‌ای سنگین توانست حداکثر توان خود را ارائه دهد اما نمونه مشابه ایرانی در شرایط مشابه به نتیجه‌ای بهتر از ۷۰ درصد حداکثر توان خود نرسید. در واقع می‌توان با اطمینان گفت که در تمام پاورهای شرکت فاطر، توان واقعی و توان اسمی کاملا برابر است اما در مورد دیگر برندهای موجود در بازار ایران، چنین چیزی را نمی‌توان با قطعیت بیان کرد.

نتیجه تست پاور فاطر
نتیجه تست پاور یکی از تولیدکنندگان داخلی

تست دیگری که در دفتر فاطر انجام شد مربوط به استانداردهای چهارده‌گانه پاور در اتحادیه اروپا بود که بر اساس آن و در کمال تعجب، تنها محصولات فاطر توانستند از تمام این چهارده تست سربلند بیرون بیاید. کارشناسان فنی فاطر دلیل این موضوع را تفاوت بین محصولات بازار خاورمیانه و ایران با محصولات دیگر نقاط جهان عنوان کرده‌اند. به‌گفته آنها، شرکت‌های سازنده بسته به نیاز و سختگیری‌های بازار هدف، محصولات خود را با ویژگی‌های متفاوت در بازارهای مختلف عرضه می‌کنند. البته این موضوع در نهایت تأثیری در تجربه کاربری شما نخواهد داشت و تمام محصولات بازار ایران در ۹۹.۹۹٪ مواقع سال‌ها بدون مشکل کار می‌کنند. با این حال در شرایط بسیار خاص مانند نوسان شدید برق، این وضعیت می‌تواند مشکل‌ساز باشد. شرکت فاطر همچنین اینفوگرافی زیر را در مورد عملکرد پاور ۵۰۰ وات خود در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی منتشر کرده است:

تثبیت‌کننده در پاور وظیفه پایدار نگه داشتن ولتاژ دریافتی را دارد که معمولاً در اکثر پاورها، بازه نوسان ولتاژ استاندارد از ۸۰ تا ۲۴۰ ولت است و اگر ولتاژ خارج از این بازه باشد، پاور جریان را قطع خواهد کرد تا آسیبی به قطعات وارد نشود. فاطر ظاهراً پا را فراتر گذاشته و این بازه را به ۶۰ تا ۲۴۰ ولت افزایش داده که سبب می‌شود در نوسان‌های شدیدتر نیز رایانه شخصی شما با مشکلی در کارکرد خود روبه‌رو نشود.

تست قطع جریان برق پاور فاطر
تست قطع جریان برق پاور برند دیگر

یکی از دیگر ویژگی‌های مهم منبع تغذیه، قطع سریع جریان خروجی پس از قطع برق یا نوسان شدید است. طبق تست‌هایی که در دفتر شرکت فاطر انجام شد، پاورهای این برند عملکرد بسیار دقیق‌تری را هنگام قطع برق داشتند و به‌محض قطع جریان برق، خروجی خود را به صفر می‌رساندند. دیگر محصولات از برندهای مطرح بازار در شرایط مشابه، نوسان اندکی را قبل از قطع کامل جریان خروجی تجربه می‌کنند. این موضوع می‌تواند تا حدی روی طول عمر قطعات مختلف کامپیوتر تأثیر بگذارد.

آخرین تست انجام شده روی پاورهای اقتصادی فاطر، مصرف برق در حالت استندبای بود. طبق این تست، مصرف برق پاور فاطر در حالت استندبای تقریبا نصف پاورهای مشابه در بازار بود و حتی در حالت روشن و زیر بار نیز مصرف برق کمتری داشت. این موضوع در مقیاس بزرگ می‌تواند نقش قابل توجهی در مصرف برق ادارات و سازمان‌ها داشته باشد.

جمع‌بندی بررسی انواع پاور فاطر

فاطر توانسته با تولید پاورهایی مطابق با استاندارد جهانی و ارائه آن‌ها با قیمتی مناسب، در حدواندازه رقبای پرآوازه خود ظاهر شود. این شرکت مدل‌های مختلفی از پاورهای خود را با گارانتی اختصاصی ۳، ۵ یا ۷ ساله نیز روانه بازار کرده تا خیالتان از بابت کارکرد کم‌نقص این قطعه در طولانی‌مدت راحت باشد. درنهایت اگر قصد خرید پاور برای کیس کامپیوتر خود را دارید، می‌توانید نگاهی به سبد محصولات فاطر در این قسمت نیز بیندازید.


منبع: https://digiato.com/dgreview/fater-psu-computer-power-supply-introduction

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *