بررسی مانیتور Odyssey Neo G9 سامسونگ؛ فقط برای PC گیمرها

با تمام تفاسیر، اگر کنسول گیمر هستید، مانیتور اودیسه نئو سامسونگ به‌هیچ‌وجه به کارتان نخواهد آمد. اما اگر پی‌سی مجهز به گرافیک‌های سری ۴۰۰۰ انویدیا یا سری ۷۰۰۰ شرکت AMD را در اختیار دارید و حاضرید برای مانیتور گیمینگ حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه کنید، با اودیسه Neo G9 تجربه‌ی عجیب و غریبی در انتظارتان خواهد بود.

برای صحبت در مورد تجربه‌ی کار با مانیتور خمیده سامسونگ،‌ باید ابتدا در مورد پارامترهایی مثل روشنایی نمایشگر، عملکرد رنگی و البته امکانات مختص گیمرها صحبت کنیم.

نورپردازی مانیتور اودیسه سامسونگ، از نوع mini LED است که در ۲۰۴۸ ناحیه، روشنایی پنل را تأمین می‌کنند. باتوجه به تعداد LED-ها و تعداد نواحی نورپردازی بیشتر نسبت به پنل‌های LCD معمولی، پنل‌های مجهز به mini LED، روشنایی بیشتری تولید می‌کنند و از این نظر می‌توانند برای گیمرها انتخاب بهتری باشند.

روشنایی ۱۰۰۰ نیت در حالت HDR و دقت رنگ خیلی خوب، از خصایص آن بزرگوار است

باتوجه به‌اینکه نمایشگر مانیتور اودیسه از استاندارد +HDR10 پشتیبانی می‌کند، سامسونگ می‌گوید که می‌تواند به بیشینه‌ی روشنایی ۲۰۰۰ نیت دست پیدا کند. برای دستیابی به بیشترین روشنایی نمایشگر، گزینه‌ی HDR را در تنظیمات ویندوز فعال کردم و روشنایی را در الگوی ده درصد حدودا ۱۰۰۰ نیت اندازه گرفتم. بااین‌حساب، به‌نظر می‌رسد عدد ۲۰۰۰ نیت برای زمان‌هایی باشد که بخش کوچک‌تری از صفحه روشن است و سایر قسمت‌ها تاریک هستند.

در صورتی که حالت HDR را خاموش کنید، در تنظیمات نمایشگر پروفایل های SDR در دسترس قرار می‌گیرد که طبعا روشنایی پایین‌تری نسبت به پروفایل‌های HDR در اختیار قرار می‌دهند. در شرایطی که روشنایی (در منوی تنظیمات مانیتور) روی حالت ۱۰۰ درصد قرار داشته باشد، بیشترین روشنایی که از مانیتور تحویل می‌گیریم حدود ۳۶۰ نیت به‌دست می‌آید که برای یک مانیتور mini LED عالی نیست، اما قابل قبول است.

نمایشگرهای mini LED از نظر دقت رنگی، نمی‌توانند به پای نمایشگرهای OLED برسند اما طبق اندازه‌گیری‌های ما، مانیتور اودیسه‌ی سامسونگ، برای راضی کردن گیمرها در این بخش چیزی کم نمی‌گذارد. در پروفایل sRGB، دقیق‌ترین رنگ‌ها ارائه می‌شوند و دقت بازتولید رنگ‌ها عالی است، اما رنگ‌ها تا حد قابل مشاهده‌ای به‌سردی تمایل دارند.


منبع: https://www.zoomit.ir/review/415126-samsung-odyssey-neo-g9-monitor-review/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *