بررسی Sony Xperia 5 V: جمع و جور و قدرتمند با دوربین عالی

Xperia 5 V سونی توسط یکی از نمایندگان به من به عنوان پرچمدار شیک تر آنها توصیف شد که برای افراد جوان و تأثیرگذار طراحی شده است. خوب، در بخش اول، احساس می کنم بازار هدف هستم. قسمت دوم شاید نه چندان قیمت در ۸۱۹ پوند و ظاهراً در حال حاضر فقط در بریتانیا موجود است، Xperia 5 V گزینه میان رده را با جدیدترین سری گوشی های Xperia سونی نشان می دهد که در کنار پرچمدار Xperia 1 V و بسیار مقرون به صرفه تر Xperia 10 V قرار دارد.

Xperia 5 V با چیپست پرچمدار سال گذشته کوالکام، پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ (همان چیزی که اخیراً بررسی شده است) ارائه می شود. Honor Magic V2 RSR Porsche Design) 8 گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی. یک دوربین دوگانه معقول با دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی وجود دارد، در حالی که صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی OLED 2560×1080 بلند و لاغر است. شما همچنین دارای یک اسلات کارت Micro SD و جک هدفون هستید که این روزها در هر گوشی کمیاب است.

طرح

در دست، Xperia 5 V احساس بسیار خوبی دارد. روکش مات آن در لمس صاف است و در دست گرفتن راحت است. از نظر ظاهری، Xperia 5 V یادآور گوشی‌های سونی از سال‌های گذشته است و صفحه‌ای نازک با گوشه‌های گردتر را انتخاب می‌کند. این طراحی ممکن است در مقایسه با پرچم‌داران مدرن‌تر و انتخاب‌های میان‌رده کمی نامرتب باشد، اما من از این موضوع ناراحت نیستم.

پنل ۶٫۱ اینچی این گوشی را به یک گوشی جمع و جور در کنار گلکسی اس ۲۱ اولترا تبدیل کرده است، در حالی که اندازه کمی کوچکتر اکسپریا ۵ ولت نگه داشتن آن را با یک دست کمی دشوار می کند. شکل باکس‌تر و احساس بلندتر شدن نیاز به عادت کردن دارد، اما فقط چند لحظه طول می‌کشد که من بیدار شوم. Xperia 5 V نیز به خوبی ساخته شده است، با کناره های آلومینیومی و شیشه جلویی که گوریلا گلس Victus 2 است. قسمت پشتی نیز از شیشه مات تشکیل شده است که کنتراست خوبی با آلومینیوم براق ایجاد می کند.


بررسی Sony Xperia 5 V: جمع و جور و قدرتمند با دوربین عالی
Xperia 5 V یک گوشی هوشمند به نظر می رسد، به خصوص در رنگ آبی. هر چند گزینه های استاندارد بیشتری در دسترس هستند.

۵ ولت در سه رنگ موجود است، با انتخاب مشکی، پلاتینیوم یا آبی که من اینجا دارم. همیشه دیدن حداقل یک گزینه رنگ منحصربفرد خوب است و مطمئناً Xperia 5 V را زمانی که پشت قاب پنهان نمی شود متمایز می کند. برخلاف اکثر گوشی‌های موجود در بازار این روزها، برآمدگی دوربین قابل‌توجهی نیست.

برخلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر که از نظر قیمت مشابه هستند، Xperia 5 V همچنین دارای برخی ویژگی‌ها و ویژگی‌ها است که آن را به یکی از گزینه‌های جالب‌تر در دسترس تبدیل می‌کند. حسگر اثرانگشت در داخل دکمه پاور در سمت راست گوشی پنهان شده است. برای شروع، در حالی که به جک هدفون و اسلات کارت Micro SD نیز دسترسی دارید. این دو ویژگی ممکن است در سال‌های گذشته از بین رفته باشند، بنابراین دیدن آنها در اینجا برای طرفداران حافظه قابل ارتقا و هدفون‌های سیمی خوشحال کننده است.


USB-C یک تعمیر استاندارد است. اسلات کارت Micro SD نیست.

نمایش دادن

در مورد صفحه نمایش آن، صفحه نمایش کوچکتر ۶٫۱ اینچی Xperia 5 V در این قیمت عجیب است. خوب است که چیزی کمی جمع‌وجورتر و باریک‌تر در دست داشته باشم، اما انتخاب نسبت تصویر ۲۱:۹ باعث می‌شود اکسپریا ۵ ولت کمی بلندتر از چیزی باشد که انتظارش را دارید و بنابراین دسترسی به آن کمی سخت است. بالای گوشی اگر آن را در پایین نگه داشته اید.

در اطراف صفحه نمایش، حاشیه های بسیار بزرگی وجود دارد، به خصوص در اطراف بالا و پایین. دوربین سلفی Xperia 5 V که در بالا قرار دارد می‌توانم درک کنم، اگرچه وجود دوربین در آنجا برخلاف ادغام شدن آن به عنوان یک سوراخ در نمایشگر در عصر حاضر کمی عجیب است. با این وجود، صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی در اینجا کمی جمع و جورتر از آنچه من به آن عادت کرده ام است، و در سمت کوچکتر قرار دارد تا برای مشاهده محتوا احساس راحتی کنید.


توبی جونز در Xperia 5 V در Indiana Jones and The Dial Of Destiny ظاهر خوبی دارد.

خود صفحه نمایش برای همه استفاده های روزانه تا تماشای فیلم و بازی کردن یک صفحه ثابت است. این صفحه نمایش نسبتاً پر جنب و جوش با حداکثر روشنایی ثابت است، در حالی که این واقعیت که یک پنل OLED است به Xperia 5 V نیز کمک می کند تا رنگ های مشکی عمیق و خشخاش را ارائه دهد.

با این حال، در خارج از جعبه، صفحه نمایش کمی سرد با رنگ آبی در سراسر آن به نظر می رسد، به خصوص در پس زمینه ها و برنامه های با رنگ روشن تر. با این حال، این واقعیت که سونی در اینجا در حالت Creator Mode اضافه کرده است، که صدای صفحه را گرم می کند تا خنکی تنظیمات بیرونی آن را متعادل کند، یک لطف صرفه جویی است و باعث می شود تصاویر نمایش داده شده در Xperia 5 V زیبا به نظر برسند. خیلی بهتر.

وجود نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز حرکت را روان نگه می دارد، که به ویژه در ناوبری و کشیدن انگشت روزانه و همچنین در بازی هایی که نرخ تازه سازی بالا بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد، مورد استقبال قرار می گیرد. با توجه به اینکه حتی تلفن‌های مقرون به صرفه هم اکنون نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز را ارائه می‌کنند، ۳۰ هرتز اضافی یک پیشرفت کوچک اما قابل توجه است.

دوربین

وجود دوربین دوگانه در پشت Xperia 5 V یکی از مواردی است که قبل از هر چیز توجه من را به خود جلب کرد. ما اغلب گوشی‌هایی با سه گوشی بیشتر از دو می‌بینیم، بنابراین این سوال مطرح شد که آیا Xperia 5 V در مقایسه با سایر تلفن‌های هم‌رده قیمتی تقریباً کمی کمتر مجهز است.

با این حال، من به خصوص خوشحالم که بگویم اینطور نبود. تخصص سونی در برخی از دوربین‌های با اندازه کامل پیشرو به خوبی به Xperia 5 V با تصاویری که دارای رنگ‌های طبیعی و سطوح جزئیات عالی هستند، به لطف دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، به خوبی منتقل کرده است. با در نظر گرفتن سنسور بزرگتر، این شاید کمی تعجب آور باشد، و تصاویر Xperia 5 V، به خصوص با استفاده از گزینه لنز ۲۴ میلی متری، نسبتا خوب بودند.

البته، بدون لنز تله‌فوتو اختصاصی، شما با زوم دیجیتال گیر کرده‌اید، که با توجه به اینکه مدل نسل قبلی این قابلیت را ارائه می‌کرد، کمی ناامیدکننده است. من متوجه شدم که خیلی آن را از دست داده ام، به خصوص با توجه به اینکه با S21 Ultra معمولی خود به زوم اپتیکال تا ۱۰ برابر و زوم دیجیتال ۱۰۰ برابری عادت دارم. حداکثر زوم دیجیتال ۶ برابری در Xperia 5 V برای کادربندی بهتر تصاویر بدون ویرایش بعدی قابل استفاده است، اما بدیهی است که در اینجا جزئیات را در مقایسه با زوم اپتیکال قربانی می‌کنید.

عملکرد در نور کم نیز معقول است و حالت شب اختصاصی سونی به خوبی با سطوح جزئیات خوب به همه چیز کمک می کند، به خوبی حالت های شب سامسونگ نیست که من روی دو نسل گذشته پرچمداران آنها آزمایش کرده ام، اما هنوز هم خوب است. با این حال کار شایسته ای انجام می دهد دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی نیز به اندازه کافی مناسب است، اگرچه حالت پرتره آن تنها کار معقولی را برای ارائه پس‌زمینه تار و جلوه بوکه که برای آن طراحی شده است، انجام می‌دهد.

مشکل من با تنظیم دوربین در اینجا سخت افزار و عملکرد آن نیست، بلکه نرم افزار است. در حالی که رابط کاربری از پیش تعیین شده “Basic” خود سونی برای ارائه یک رابط تلفن دوربین معمولی طراحی شده است، نسبت به سایر تلفن های اندرویدی با قیمت مشابه، کمتر بصری به نظر می رسد. حالت خودکاری که برای همه عکس‌هایم استفاده کردم، تنظیمات بیشتری را برای امتحان کردن اضافه کرد، اما به شکلی کاملاً نامرتب نشان داده شد و بیش از نیمی از صفحه را اشغال کرد.

کارایی

Xperia 5 V نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و از Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 پشتیبانی می‌کند. در کنار این، ۸ گیگابایت رم نیز وجود دارد که برای بارهای کاری شدید و استفاده عمومی روزانه کافی است. این همان پردازنده‌ای است که در پرچم‌دار بزرگ‌شده Xperia 1 V سونی نیز وجود دارد، که این نوع کوچک‌تر را به نمرات سواری بالایی می‌رساند.

در Geekbench 6، امتیازات آن منعکس کننده قدرت قوی آن است و نتایج فوق العاده ای در بارهای کاری تک هسته ای و چند هسته ای برای CPU دارد. با انتقال به ۳D Mark Wild Life Extreme نیز، این داستان تقریباً مشابه است، با برخی امتیازات عالی نسبت به سایر تلفن‌های Google، OnePlus و Samsung در همان منطقه.

معیار Sony Xperia 5 V Honor Magic V2 RSR Porsche Design
Geekbench 6 Single Core ۲۰۶۹ ۲۰۳۰
Geekbench 6 Multi Core ۵۵۸۵ ۴۹۲۸
۳D Mark Wild Life Extreme ۳۷۲۵ ۳۷۴۸
GFX Aztec Ruins Tier ۵۹ فریم بر ثانیه ۴۶ فریم بر ثانیه
GFX Car Chase ۶۰ فریم بر ثانیه ۵۶ فریم بر ثانیه
PC Mark Work V3.0 ۱۲۴۶۶ ۱۴۰۸۹

با حرکت به سمت برخی بازی‌ها، از Diablo Immortal گرفته تا Injustice 2 و Fortnite، استفاده از Xperia 5 V بسیار راحت بود، اگرچه گرمای شدیدی در پشت دستگاه ایجاد می‌شود. این تا حدی بود که نگه‌داشتن Xperia 5 V حتی برای چند لحظه به‌طور جدی ناخوشایند شد، در حالی که عملکرد در معیارهای طولانی‌تر و تست‌های استرس، از جمله تست استرس شدید ۳D Mark Wild Life به مدت ۲۰ دقیقه کاهش یافت. در آن تست، من به کاهش عملکرد ۳۵٫۶ درصدی از اولین حلقه به آخرین آن اشاره کردم، جایی که امتیاز کل از ۳۶۹۱ به ۲۳۷۷ کاهش یافت. در پایان، Xperia 5 V بیشتر شبیه یک گوشی بسیار مقرون به صرفه تر از آنچه قیمت آن نشان می دهد عمل کرد. . .

با این حال، نصب تعداد زیادی بازی، شکاف قابل توجهی را در زره Xperia 5 V نشان داد – ظرفیت ذخیره سازی کم آن. ۱۲۸ گیگابایتی که در اینجا ارائه می شود در ابتدا بسیار زیاد به نظر می رسد، اما با نصب چند بازی بزرگ و بخشی از کتابخانه موسیقی MP3 و FLAC من، به زودی پر می شود. در واقعیت، شما فقط از ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قابل استفاده خارج از جعبه برخوردار می‌شوید که بیش از ۳۰ گیگابایت توسط فایل‌های سیستم اشغال می‌شود.

با این حال نترسید، زیرا اسلات کارت Micro SD مفیدی وجود دارد که به فضای ذخیره سازی اضافی ۱٫۵ ترابایت اجازه می دهد. برای کسانی که به سادگی بیشتر می خواهند، این یک ضرورت خواهد بود – خوش شانس است که ما دیده ایم کاهش قیمت کارت های Micro SD به سطوح بسیار قابل تحمل تر، به خصوص در این بالاترین سطح ظرفیت.


Xperia 5 V به خصوص با کاغذدیواری DF جذاب است.

با این حال، قدرت‌های اسلات Micro SD محدود است، زیرا برنامه‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید نمی‌توانند روی یکی نصب شوند، در حالی که نسخه‌های پشتیبان‌گیری از برنامه‌های خاص را فقط می‌توان در حافظه داخلی گوشی قرار داد. این کمی شرم آور است، زیرا تا حدودی تأثیر کارت Micro SD با Xperia 5 V را نفی می کند و مشکل را با فضای ذخیره سازی پایه ۱۲۸ گیگابایتی آشکار می کند. همچنین گزینه‌های ذخیره‌سازی دیگری وجود ندارد، که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، به‌خصوص که سامسونگ و سایر برندها گزینه ذخیره‌سازی پایه ۱۲۸ گیگابایتی را با چند نسل اخیر عرضه‌های پرچم‌دار خود ذخیره کرده‌اند.

در یک یادداشت روشن تر، خوشحالم که گزارش دهم وجود جک هدفون بسیار مفید است و هیچ محدودیت واقعی در اینجا وجود ندارد. از صدای سیمی بدون اتلاف و همچنین صدای فضایی Xperia 5 V پشتیبانی می‌شود، که همه چیز را از بازی گرفته تا تماشای Indiana Jones و The Dial of Destiny و گوش دادن به آهنگ‌های سال ۲۰۰۰ من در لیست پخش قوی Spotify تبدیل کرده است. بلندگوهای جلوی گوشی نیز برای یک گوشی محکم هستند، با میانه های واضح و جزئیات مناسب. آنها برای تأثیر واقعی در فیلم‌ها و آهنگ‌های بیس‌تر فاقد قسمت پایینی هستند، اما برای استفاده روزانه قابل استفاده هستند.


بازی Diablo Immortal بسیار سرگرم کننده بود، اگرچه صفحه نمایش کوچکتر دقیقاً به فاکتور غوطه وری کمک نکرد.

رابط کاربری اندروید ۱۴ در اینجا به راحتی قابل پیمایش است و سونی همچنین تعداد معقولی از برنامه‌های خود را از پیش نصب شده در تجربه‌ای شبیه به تجربه اندروید تقریباً وانیلی ارائه می‌کند. برنامه‌های تخصصی برای ایجاد و فیلم‌برداری ویدیو و همچنین یکی برای ضبط موسیقی چند آهنگی وجود دارد. اینها بازتابی از تصمیم سونی برای هدف قرار دادن بازار خلاق و حرفه‌ای با برخی از جدیدترین گوشی‌های هوشمند خود است، و اگرچه قرار نیست افراد زیادی از این ویژگی‌ها استفاده کنند، اما داشتن آن‌ها هنوز هم خوب است.

همچنین باید بر مفید بودن برخی از برنامه ها و ویژگی های مخصوص بازی که Xperia 5 V دارد تأکید کنم. اول از همه، یک ویژگی Game Enhancer وجود دارد که به شما امکان بازخوانی FPS و وات را می دهد. این تا حدودی شبیه به بازخوانی‌های خاص بازی است که در تلویزیون ال‌جی نشان داده می‌شود و به شما ایده می‌دهد که تلفن شما در هنگام بازی چقدر انرژی مصرف می‌کند. ویژگی‌های مفیدتری از جمله حالت Competition Set که از قطع شدن اعلان‌ها در بازی شما جلوگیری می‌کند و امکان گرفتن اسکرین‌شات با استفاده از دکمه شاتر گوشی، در Game Enhancer موجود است. گرفتن اسکرین شات با دکمه اختصاصی آسان بود، و همچنین می توانید قابلیتی را فعال کنید که ۳۰ ثانیه آخر بازی را ضبط می کند، به نام Rewind Time. مانند ضبط یک کلیپ بازی در ایکس باکس یا پلی استیشن فکر کنید – برای ثبت یک قطعه جالب یا قابل توجه از گیم پلی با لمس یک دکمه مفید است.

Xperia 5 V همچنین دارای ویژگی‌های بازی ارزشمندی است، از جمله حالت‌های بازی اختصاصی که در آن می‌توانید نرخ تازه‌سازی صفحه را بدون توجه به نرخ‌های واقعی پشتیبانی شده بازی قفل کنید و همچنین می‌توانید آن را روی ۲۴۰ هرتز تنظیم کنید. انجام این کار فرمی از BFI یا درج فریم سیاه را فعال می کند که بین هر فریم ۱۲۰ هرتزی یک فریم سیاه اضافه می کند. این برای حذف تاری حرکت طراحی شده است و کار مفیدی را انجام می دهد. حالت بازی همچنین دارای لغزنده های خاصی برای سرعت پاسخ لمسی و دقت پاسخ لمسی نیز می باشد.

همچنین می‌توانید HS Power Control را فعال کنید، قابلیتی در Game Enhancer که برای خنک‌تر نگه‌داشتن گوشی و محافظت از باتری در حین انجام بارهای کاری فشرده طراحی شده است. این تنها زمانی کار می کند که گوشی به برق متصل باشد و تنها برای رفع نیازهای باتری، شارژ مکملی را برای باتری فراهم می کند، برخلاف شارژ واقعی باتری.

Xperia 5 V علاوه بر تعداد زیادی از گزینه‌های موجود در Game Enhancer، دارای برنامه پلی‌استیشن داخلی نیز می‌باشد. این برنامه مانند سایر گوشی‌ها عمل می‌کند، جایی که می‌توانید بازی‌ها را از راه دور در کنسول خود دانلود کنید، با دوستان خود چت کنید. ، و عکس های گرفته شده را با دوستان هم به اشتراک بگذارید.

عمر باتری

عمر باتری Xperia 5 V واقعاً عالی است، به خصوص برای گوشی هایی با قیمت آن. در آزمایش باتری PC Mark Work V3.0، Xperia 5 V 23 ساعت و ۲ دقیقه قبل از اتمام کار دوام آورد. اجرای تست حلقه ویدیوی YouTube با روشنایی ۵۰ درصد نیز استقامت Xperia 5 V را نشان داد، با دوام آن حدود ۲۶ ساعت قبل از مرگ. می توان تصور کرد، با کمی هایپرمایلینگ، دو روز از Xperia 5 V استفاده کنید که فوق العاده است.

ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی ارائه شده در اینجا بزرگتر از ظرفیت ناچیز ۳۷۸۵ میلی آمپر ساعتی S23 سامسونگ است و من برای باتری بسیار بزرگتر آن سپاسگزارم. به عنوان مثال، برخلاف S21 Ultra معمولی، نگران از دست دادن شارژ بیش از حد Xperia 5 V در یک روز نبودم.

تنها مشکلی که من با این گوشی خاص در باتری و جلوی شارژ دارم، شارژ سریع ۳۰ واتی است. سال ها پیش، خوب بود، اما برای یک گوشی در سال ۲۰۲۴، فقط کمی ضعیف به نظر می رسد. امروزه شاهد عرضه گوشی هایی با شارژ سریع ۱۲۰ واتی هستیم، بنابراین برای سونی قرار دادن تنها ۳۰ وات بر روی تلفنی با این هزینه کمی سخت است. همانطور که حتی حداقل یک کابل USB-C در جعبه وجود ندارد، اما این یک داستان متفاوت است.

نتیجه

Xperia 5 V سونی یک گزینه جالب در قیمت آن است. این گوشی از بسیاری جهات با مشخصات بسیار کوچکتر و باریک تر و همچنین افزودن ویژگی هایی مانند جک هدفون و اسلات کارت میکرو SD، مخالف اصل است. علاوه بر ارائه این ویژگی‌ها، عمر باتری قابل احترام و عملکرد عالی برای بازی و بارهای کاری فشرده را نیز ارائه می‌کند.

این موارد کوچکی هستند که Xperia 5 V را از کار می‌اندازند، مانند محدودیت شارژ سریع ۳۰ واتی، عدم وجود لنز تله فوتو و گزینه ذخیره‌سازی پیش‌فرض ۱۲۸ گیگابایتی. آنها اکسپریا ۵ ولت را از بهترین گوشی در رده قیمتی خود باز می دارند، اما هنوز هم گزینه مناسبی در سمت چپ است که چیزهای زیادی در مورد آن می پسندد.


منبع: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-sony-xperia-5-v-review-compact-and-powerful-with-a-great-camera?utm_source=feed&utm_medium=rss&utm_campaign=feed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *