بزرگترین کارخانه جذب کربن جهان، فیل سفید بزرگ بعدی بریتانیا است.

در اقدامی که انتقادات گسترده دانشمندان و سیاستمداران را برانگیخته است، دولت بریتانیا طرح هایی را برای نصب فناوری جذب کربن در بزرگترین نیروگاه برق بریتانیا تصویب کرده است.

تحت طرح قدرت ژنراتور Drax به اصطلاح بیوانرژی با فناوری جذب و ذخیره کربن (BECCS) را در دو واحد از چهار واحد زیست توده در نیروگاه Drax در یورکشایر نصب خواهد کرد.

Drax در سال ۲۰۱۹ از سوزاندن زغال سنگ به زیست توده سوزانده شد – عمدتاً گلوله های چوبی.

با وجود تغییر، این نیروگاه سال گذشته توسط اندیشکده اقلیم Ember به عنوان کارخانه کشور شناسایی شد بزرگترین انتشار دهنده CO2.

با این حال، به گفته Drax، نیروگاه آن آب و هوای خنثی است، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای از چوبی که می‌سوزاند با CO2 جذب شده توسط درختان در حال رشد مجدد به جای درختانی که قطع شده‌اند، جبران می‌شود.

این شرکت ادعا می کند که با اضافه کردن BECCS، این نیروگاه به اولین نیروگاه “کربن منفی” جهان و بزرگترین نیروگاه جذب کربن در سطح جهان تبدیل می شود.

شرکت اشاره می کند پژوهش منتشر شده (البته به سفارش شرکت برق) از مشاور مستقل Baringa، نشان می دهد که این نیروگاه سالانه ۸ میلیون تن CO2 را از جو خارج می کند.

این تحقیق نشان می‌دهد که BECCS در نیروگاه Drax مقرون‌به‌صرفه‌ترین، ساده‌ترین و کارآمدترین راه را برای کمک به ویل گاردینر، مدیر عامل درکس گروپ گفت: این کشور به اهداف آب و هوایی دست می یابد و می تواند میلیاردها پوند صرفه جویی کند، میلیون ها تن کربن را از جو حذف کند و از امنیت انرژی بریتانیا حمایت کند.

واحدهای جذب کربن دراکس قرار است در سال ۲۰۳۰ نصب شوند.

چگونه کار خواهد کرد؟

BECCS اساساً مانند قرار دادن یک درب غول پیکر روی یک نیروگاه، گرفتن گازهای گلخانه ای آن و ذخیره آنها در زیر زمین به شکل مایع است.

بر اساس طرح‌های مصوب، پس از سوزاندن گلوله‌ها برای تولید نیرو، گازهای دودکش حاوی دی‌اکسید کربن ساطع شده قبل از ارسال از طریق یک برج جذب برای حذف گازهای گلخانه‌ای سرد و تصفیه می‌شوند.

بزرگترین کارخانه جذب کربن جهان، فیل سفید بزرگ بعدی بریتانیا است.
نیروگاه Drax علیرغم تغییر اخیر از سوزاندن زغال سنگ به چوب، بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای بریتانیا در سال ۲۰۲۳ بود. اعتبار: دراکس

در داخل این برج جذب، گاز خنک شده و تصفیه شده با استفاده از حلال آمین، که ترکیبی از آمونیاک است، در معرض یک واکنش شیمیایی قرار می گیرد.

سپس ماده حاصل دوباره گرم می شود تا جریان خالصی از دی اکسید کربن ایجاد شود که متعاقباً از طریق خطوط لوله تغییر کاربری داده شده برای ذخیره سازی در زیر دریای شمال منتقل می شود.

انتظار می رود کل پروژه در منطقه هزینه شود ۲ میلیارد پوند که بخش بزرگی از آن باید توسط دولت بریتانیا تامین شود.

“توسعه فیل سفید بعدی در بریتانیا”

دراکس ادعا می کند که بازسازی آن را تبدیل به این خواهد کرد بزرگترین تاسیسات جذب کربن در جهان. با این حال، BECCS هرگز در چنین مقیاس وسیعی انجام نشده است و بسیاری از تردیدها در مورد اعتبار آن به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر وجود دارد.

همچنین انتظار می‌رود این ارتقا برای مالیات‌دهندگان هزینه زیادی داشته باشد ۴۳ میلیارد پوند صورتحساب اضافی به گفته امبر، طی ۲۵ سال آینده.

سه نماینده محافظه کار از برنامه ها برای ادامه یارانه ها برای Drax انتقاد کرده اند. پیتر باتملی، نماینده پارلمان گفت: فناوری پیشنهادی اثبات نشده است. وی افزود: “نباید یارانه دیگری برای سوزاندن درختان نیروگاه های ما فراتر از قراردادهای ۲۰۲۷ وجود داشته باشد. دولت باید در عوض بر افزایش پوشش درختان و حمایت از انرژی باد، خورشیدی و هسته ای تمرکز کند.”

تنها دو واحد زیست توده در نیروگاه دراکس هر سال ۸ میلیون تن گلوله چوب را می سوزاند. اعتبار: گروه Drax

اگر این منطق که سوزاندن درختان برای آب و هوا مفید است، خیلی خوب به نظر می رسد که درست نباشد، به این دلیل است که احتمالاً اینطور است.

یک ۲۰۱۸ مطالعه به رهبری جان دیوید استرمن از MIT متوجه شد تا ۱۰۰ سال طول می کشد تا درختان دوباره کاشته شوند تا بتوانند مقدار معادل کربن منتشر شده در گیاهان زیست توده را جذب کنند. در این میان، تمام آن کربن در جو خواهد بود و تغییرات آب و هوایی را تشدید می کند.

مت ویلیامز، مدافع ارشد شورای دفاع از منابع طبیعی، گفت: «مجوز برنامه‌ریزی اگر برای فناوری‌ای باشد که هنوز وجود ندارد، جنگل‌های جهان را ویران می‌کند و احتمالاً برای بریتانیا گران‌تر از آن است که هرگز آن را بپردازد، کاربرد چندانی ندارد.» ، مستقر در ایالات متحده است گروه حمایت از محیط زیست. این می تواند توسعه فیل سفید بزرگ بعدی در بریتانیا باشد.

ریشه مشکل

برای سالها Drax از مشوق‌های بزرگ دولتی بر اساس این ادعا که نیروگاهش یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی تجدیدپذیر بریتانیا است، بهره می‌برد – که در سال ۲۰۲۱ حدود ۹ درصد بود که برابر با ۴ درصد از کل تولید انرژی کشور بود.

به گفته شورای دفاع از منابع طبیعی، حمایت گسترده از انرژی زیست توده از سال ۲۰۰۹ سرچشمه می گیرد. زمانی که اتحادیه اروپا سوزاندن چوب را به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر تعریف کرد به عنوان بخشی از آن دستورالعمل انرژی های تجدیدپذیر.

هیتر هیلاکر، وکیل کارکنان مرکز حقوق محیط زیست غیرانتفاعی جنوبی (SELC) توضیح می دهد: «زمانی که این سیاست های اتحادیه اروپا برای اولین بار مطرح شد، به نظر می رسید که یک سوء تفاهم واقعی در مورد اثرات کربن ناشی از زیست توده وجود داشته باشد. “این راه حل جادویی نیست که ما برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی به دنبال آن بوده ایم.”

نیروگاه Drax با جنگل زدایی جنگل های قدیمی در آمریکای شمالی مرتبط است. اعتبار: Skitterphoto/Pixabay

سپس این واقعیت وجود دارد که سؤالات بسیار بزرگی در مورد پایداری گلوله های چوبی که Drax در کارخانه خود می سوزاند وجود دارد. یک بی بی سی تحقیق و بررسی در سال ۲۰۲۲ متوجه شد که مقداری از چوب دراکس از جنگل‌های بالغ در کانادا می‌آید که نسل‌ها طول می‌کشد تا دوباره رشد کنند.

دلیل واقعی اینکه Drax برای BECCS اصرار می‌کند این است که می‌دانند بدون وعده جذب کربن در آینده اجازه نخواهند داشت بدون وقفه درختان سوزان را ادامه دهند و دولت بریتانیا دروغ گفته است. کیتی براون از گروه کمپین بریتانیایی Biofuelwatch.

برداشت ما

طرح‌های جذب کربن دراکس بیشتر شبیه گرگی در لباس گوسفند است تا راه‌حلی واقعی برای بحران آب و هوا.

۸ میلیون تن صرفه جویی در کربن که دراکس به آن اشاره می کند بر یک فرض کلیدی استوار است: اینکه کربن آزاد شده هنگام سوزاندن گلوله های چوب با رشد جدید دوباره بازیابی می شود.

با این حال، چندین تحقیق مستقل و مقالات تحقیقاتی خلاف این را نشان می دهد. به نظر ما، این یک حسابداری هوشمندانه کربن از جانب Drax است.

با وجود انبوهی از فن‌آوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر اثبات‌شده در حال حاضر، با هزینه‌ی کمتر، احمقانه به نظر می‌رسد – حداقل بگوییم – پمپ کردن پول مالیات دهندگان به فناوری‌هایی که به طور بالقوه می‌توانند تغییرات آب و هوایی را حتی بدتر کنند.

اینکه آیا پروژه Drax BECCS از حمایت دولت نیاز دارد یا خیر، اکنون به دولت محافظه کار بستگی دارد – که دقیقاً چنین کاری نداشته است. سابقه خوب تصمیم گیری صحیح زیست محیطی


منبع: https://thenextweb.com/news/carbon-capture-plant-drax-controversy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *