تغییرات اقلیمی دستاوردهای قبلی در کیفیت هوا را از بین می برد – آتش سوزی ها بیشتر مقصر هستند

با گرم شدن سیاره، جلوگیری از آلودگی سخت تر می شود. گزارش جدید و ابزار آنلاین خطرات در حال افزایش در ایالات متحده را بررسی می کند.

بر اساس یک گزارش جدید، پیش‌بینی می‌شود کیفیت هوا در ایالات متحده در دهه‌های آینده کاهش یابد و در نتیجه تغییرات اقلیمی به جایی که در اواسط دهه ۲۰۰۰ بود بازگردد. این گزارش با یک ابزار آنلاین ارائه می‌شود تا کاربران بتوانند روی ویژگی‌های فردی زوم کنند تا ببینند ساکنان چه نوع کیفیت هوا در آینده ممکن است در آنجا تجربه کنند. این تصویری از یک چشم‌انداز در حال تغییر برای تنظیم‌کننده‌ها ترسیم می‌کند، که باید با تهدیدات در حال تحول سازگار شوند.

“کیفیت هوا واقعاً نشان می دهد که چگونه افراد تغییر آب و هوا را احساس می کنند.”

سیاره ای داغتر زمینه را برای دود آتش سوزی بیشتر فراهم می کند و واکنش های شیمیایی را که منجر به مه دود می شود افزایش می دهد. این بدان معناست که وقتی صحبت از نحوه جلوگیری از آلودگی در آینده می شود، بازی در حال تغییر است. پس از چندین دهه موفقیت در مهار آلودگی ناشی از دودکش ها و لوله های اگزوز، تغییرات آب و هوایی در حال از بین بردن برخی از این دستاوردها است.

جرمی پورتر، نویسنده اصلی گزارش منتشر شده توسط سازمان تحقیقات غیرانتفاعی First Street Foundation، می‌گوید: «کیفیت هوا واقعاً نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوا چگونه توسط افراد احساس می‌شود. «سیل‌های واقعاً بد و آتش‌سوزی‌های جنگلی واقعاً بد نسبتاً نادر هستند. [although] ما آنها را بیشتر و بیشتر می بینیم. اما چیزی شبیه کیفیت پایین هوا، فقط بر خانه‌های پایین خیابان تأثیر نمی‌گذارد، بلکه همه افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» فرست استریت قبلاً تحقیقاتی را منتشر کرده بود و ابزارهای آنلاین برای ارزیابی سیل، آتشو حرارت خطرات برای خواص فردی

یک نمودار مقدار شاخص کیفیت هوا را در ایالات متحده بین سال‌های 2000 تا کنون نشان می‌دهد.  یک خط نشان می دهد که چگونه آلودگی هوا در دهه 2000 با سیاست های نظارتی که آلودگی را بهبود می بخشد کاهش یافت.  در اواسط دهه 2010، خط شروع به صعود به سمت بالا می کند
در حالی که انتشارات انسانی کاهش می یابد، اثرات آب و هوایی مانند غلظت آلودگی ذرات ریز بدتر می شود.
تصویر: خیابان اول، EPA: جرم ساعتی PM2.5 غیر FRM / FEM

آخرین کار این گروه نشان می دهد که حدود ۱۰ درصد از املاک در ایالات متحده (تقریباً ۱۴٫۳ میلیون) در حال حاضر باید با یک هفته یا بیشتر روزهایی که کیفیت هوا به دلیل آلودگی ذرات ریز، که دوده نیز نامیده می شود، “ناسالم” در نظر گرفته می شود، کنار بیایند. تقریباً نیمی از این املاک وضعیت بسیار بدتری دارند، زیرا دو هفته روزهای ناسالم با کیفیت هوا را تجربه می کنند.

برای پی بردن به این موضوع، First Street به داده های شبکه حسگرهای کیفیت هوای آژانس حفاظت از محیط زیست در سراسر کشور نگاه کرد. پورتر و همکارانش سپس توانستند این داده‌ها را با مدل‌های آتش‌سوزی و گرمای موجود در خیابان اول ترکیب کنند تا در مورد آینده پیش‌بینی کنند.

فرست استریت کیفیت هوا را ۳۰ سال آینده مدلسازی کرد که طول یک وام مسکن معمولی است. طبق گفته خیابان اول، کیفیت هوا در سال ۲۰۵۴ می تواند به وضعیت بدی که در سال ۲۰۰۴ داشت، برگردد و “۲۰ سال بهبود کیفیت هوا را از بین ببرد.” انتظار می رود ۱٫۷ میلیون ملک دیگر با ۱۰ روز یا بیشتر با کیفیت هوای ضعیف در سال به دلیل دوده و مه دود مواجه شوند که از امروز ۱۵ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که این روند صعودی منعکس کننده “مجازات اقلیمی” است. مه دود یا ازن سطح زمین، در اصطلاح فنی، از طریق یک واکنش فتوشیمیایی تولید می شود که در آن اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار با یکدیگر در نور خورشید واکنش می دهند. در نتیجه، مه دود در روزهای گرم و آفتابی بدتر می شود. تغییرات آب و هوایی در حال وقوع است امواج گرما طولانی تر و شدیدترو آلودگی بخشی از این مشکل است.

شرایط گرم و خشک نیز زمین را برای سوختن آماده می کند. این گزارش نشان می دهد که آتش عامل اصلی بدتر شدن هوا با تغییرات آب و هوایی است. این وضعیت به ویژه در غرب ایالات متحده بسیار شدید است، جایی که تعداد روزهای با کیفیت هوای ضعیف بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ تا ۴۷۷ درصد افزایش یافته است.

این رقم بر اساس شاخص کیفیت هوا با کد رنگی EPA است و تعداد روزهایی را که مقدار شاخص حداقل «ناسالم برای گروه‌های حساس» در نظر گرفته می‌شود – یک روز نارنجی است. روزهای قرمز «ناسالم»، بنفش «بسیار ناسالم» و رنگ قهوه‌ای مایل به قهوه‌ای «خطرناک» در نظر گرفته می‌شوند. محققان با میانگین بالاترین سطح روزانه دوده در سراسر ایالات متحده دریافتند که میانگین بالاترین مقدار از نارنجی به قرمز از سال ۲۰۰۰ افزایش یافته است.

یک نمودار یک جدول زمانی از 2000 تا 2021 را در محور X نشان می دهد.  در محور Y، شاخص کیفیت هوا از
میانگین حداکثر مقادیر آلودگی ذرات ریز بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱٫
تصویر: خیابان اول، EPA: جرم ساعتی PM2.5 غیر FRM / FEM

این به طور کلی برای سطوح اوج آلودگی ذرات در طی رویدادهای خاص مانند آتش سوزی های جنگلی است. به عنوان مثال، خطرات سلامتی ناشی از دوره‌های کوتاه و ناگهانی آلودگی با خطرات مرتبط با قرار گرفتن مداوم در معرض آلودگی ناشی از زندگی در کنار یک بزرگراه شلوغ متفاوت است. خطرات سلامتی از جمله مشکلات مربوط به بیماری های تنفسی و قلبی عروقی با قرار گرفتن در معرض مزمن افزایش می یابد.

درو شیندل، استاد علوم زمین در دانشگاه می گوید: «مثلاً اگر در بقیه سال آتش سوزی های بیشتری داشته باشید اما آلودگی کمتری داشته باشید، شاهد افزایش این اثرات حاد خواهید بود، اما با کاهش اثرات مزمن جبران می شود. دانشگاه دوک که تغییرات اقلیمی و کیفیت هوا را مطالعه می کند اما در گزارش خیابان اول نقشی نداشته است.

شیندل همچنین خاطرنشان می کند که هنوز فرصتی برای تغییر مسیرهای ارائه شده در گزارش وجود دارد. درست مانند قانون هوای پاک که بین دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ به بهبودهای بزرگی در کیفیت هوا منجر شد، ایالات متحده اکنون این فرصت را دارد که وارد عمل شود. شیندل و پورتر می گویند که پاکسازی آلودگی باید برای سیاست گذاران متفاوت به نظر برسد.

شیندل می‌گوید: «وظیفه شخصی مانند تنظیم‌کننده کیفیت هوا در حال تغییر است، زیرا قبلاً ۱۰۰ درصد توجه شما به انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی بود – بنابراین نگران نیروگاه‌ها، صنعت و وسایل نقلیه موتوری هستید». ما کار خوبی برای کنترل بسیاری از این موارد انجام داده‌ایم. اما کار خوبی برای کنترل گازهای گلخانه‌ای انجام نداده‌ایم.»

به عبارت دیگر، برای کنترل دوده و مه دود، تنظیم‌کننده‌ها باید کاهش سایر آلاینده‌ها – انتشار دی اکسید کربن و متان که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شوند- را در اولویت قرار دهند. آنها همچنین باید به مواردی مانند مدیریت جنگل فکر کنند تا آتش سوزی های جنگلی را بهتر تحت کنترل داشته باشند. همه اینها اثرات محلی آلودگی هوا را به آنچه در جهان گسترده تر می گذرد مرتبط می کند، علاوه بر نگرانی در مورد آنچه که همسایگان شما ممکن است منتشر کنند. سال گذشته، آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا، توده‌ای از دود را به سمت شمال شرقی ایالات متحده فرستاد و باعث شد. شهر نیویورک برای مدت کوتاهی عنوان بدترین کیفیت هوا را در اختیار دارد در جهان.

برای مشاهده داده‌های تاریخی و پیش‌بینی‌های کیفیت هوای آینده در منطقه خود، می‌توانید ابزار آنلاین First Street را در آدرس زیر بررسی کنید. RiskFactor.com. از مدل های بررسی شده First Street برای پیش بینی سیل، آتش سوزی، گرما، و در حال حاضر، خطر کیفیت هوا استفاده می کند. این نشان می‌دهد که وقتی صحبت از کیفیت هوای محلی به میان می‌آید، کدام منابع آلودگی در این نزدیکی هستند و چند روز کیفیت هوای ضعیف در این منطقه در حال حاضر و در آینده می‌توان انتظار داشت، یک ملک در مقایسه با سایرین در ایالات متحده چه رتبه‌ای دارد.


منبع: https://www.theverge.com/2024/2/12/24066572/air-pollution-quality-climate-change-wildfire-smoke-smog

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *