تلسکوپ بالونی GUSTO ناسا بخشی از کهکشان راه شیری را نقشه برداری خواهد کرد

GUSTO برای اولین بار که به عنوان بخشی از برنامه کاوشگر تأمین مالی می شود، حداقل ۵۵ روز را در بالای قطب جنوب شناور می کند.

ناسا در حال آماده شدن برای شروع یک آزمایشی به نام GUSTO – مخفف رصدخانه طیف‌سنجی کهکشانی / فرا کهکشانی ULDB تراهرتز – برای جمع‌آوری داده‌هایی که برای ایجاد نقشه‌ای سه بعدی از بخشی از کهکشان راه شیری استفاده می‌شود.

آزمایش GUSTO شامل تلسکوپی است که در ارتفاع ۱۲۰۰۰۰ فوتی بر فراز قطب جنوب بر روی یک بالون در ارتفاع بالا به مدت حداقل ۵۵ روز شناور می شود و امواج رادیویی با فرکانس بالا را که در محیط بین ستاره ای کیهانی نفوذ می کند، جذب می کند – اصطلاحی که به گازها، غبار، تشعشعات اشاره دارد. و مواد دیگری که فضای بین ستاره ها را تشکیل می دهند. ناسا دارای یک راهنمای سرگرم کننده بالن های علمی آن که توضیح می دهد بالون های فشار صفر و فوق فشاری که برای ماموریت هایی مانند این استفاده می کند.

تصویری از تلسکوپ GUSTO.
تلسکوپ GUSTO
تصویر: خوزه سیلوا / تیم GUSTO

GUSTO به دنبال سیگنال‌های کربن، اکسیژن و نیتروژن در محیط بین‌ستاره‌ای می‌گردد و به دنبال نکاتی در مورد چگونگی شکل‌گیری ستارگان و سیارات می‌گردد – به‌ویژه، چه چیزی باعث می‌شود ذرات فضایی برای تشکیل ابرهای مولکولی که قبل از شکل‌گیری ستاره‌ها هستند، گرد هم آیند. به گفته ناسا، این بالون از ایستگاه مک مردو در قطب جنوب «نه زودتر از ۲۱ دسامبر» پرتاب خواهد شد.

سرپرست تحقیقاتی پروژه GUSTO، کریس واکر از دانشگاه آریزونا، می‌گوید که GUSTO به طور منحصربه‌فردی برای کار انتخاب فرکانس‌های تراهرتزی که ذرات ارسال می‌کنند، مناسب است. او در بیانیه ناسا گفت: «ما اساساً این سیستم رادیویی را داریم که ساخته‌ایم که می‌توانیم دستگیره را بچرخانیم و فرکانس آن خطوط را تنظیم کنیم. “اگر چیزی بشنویم، می دانیم که آنها هستند. می دانیم که آن اتم ها و مولکول ها هستند.”

ناسا می گوید این ماموریت همچنین “ساختار سه بعدی ابر ماژلانی بزرگ” را که یک کهکشان کوتوله در نزدیکی راه شیری است که با چشم غیر مسلح از بخش هایی از نیمکره جنوبی زمین قابل مشاهده است، آشکار خواهد کرد. این تلسکوپ در پاد سیکلون اتمسفر قطب جنوب پرواز می کند که در طول ماموریت آن را به صورت دایره ای در اطراف قطب هدایت می کند.

GUSTO تنها ابزار علمی مبتنی بر بالون نیست که ناسا از آن استفاده می کند. این آژانس بیش از ۳۰ سال است که از بالون ها برای ارسال محموله هایی که گاهی اوقات هزاران پوند وزن دارند، استفاده می کند. الیزابت لاندو، نماینده ناسا می گوید، این مأموریت خاص اولین برنامه از برنامه کاوشگران ناسا است. آستانه در یک ایمیل کاوشگران برای «فرصت‌های پرواز مکرر برای تحقیقات علمی در سطح جهانی از فضا با استفاده از رویکردهای مدیریتی نوآورانه، کارآمد و کارآمد در حوزه‌های علم هلیوفیزیک و اخترفیزیک» وجود دارند. به گفته ناسا.

سایر همکاران GUSTO که ناسا فهرست کرده است دانشگاه آریزونا، آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینزو موسسه تحقیقات فضایی هلندهمچنین با، JPLو رصدخانه اخترفیزیکی اسمیتسونیان.


منبع: https://www.theverge.com/2023/12/18/24006983/nasa-gusto-balloon-telescope-mission-milky-way-map

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *