تولید خودرو در کشور چقدر ارز مصرف می‌کند؟

پس از توقف واردات خودرو در سال ۱۳۹۸، تنها راه عرضه خودروهای جدید به بازار کشور مونتاژ آن‌ها بود. درنتیجه شاهد افزایش روزافزون تعداد خودروهای مونتاژی در صنایع خودروسازی کشور هستیم. میزان داخلی‌سازی بسیاری از این خودروها ۲۰ درصد و تنها تعداد اندکی از آن‌ها داخلی‌سازی ۵۰ درصدی دارند. به‌عبارتی ۸۰ تا ۵۰ درصد قطعات این خودروها از طریق منابع خارجی تأمین می‌شود. حال این پرسش پیش می‌آید که آیا تولید خودرو در کشور از نظر مصرف ارز به‌صرفه است؟ آیا بهتر نیست به‌جای مونتاژ خودروهای چینی در داخل، آن‌ها را به‌صورت کامل وارد کنیم و ارز کمتری در این مسیر صرف شود؟

همچنین بخوانید: ۸۰ درصد افزایش تولید خودروهای چینی در کشور

ارز برای تولید خودرو مونتاژی بلی، واردات شاید!

روز گذشته «حمید امانی همدانی»، معاون سازمان برنامه و بودجه، در اظهاراتی جدید واردات خودرو را همانند رئیس خود زیر سؤال برد. او در جریان یک نشست خبری گفت: «تخصیص ارز به واردات خودرو در سال آینده براساس شرایط ارزی کشور خواهد بود.» به‌عبارتی واردات خودرو به‌صورت بسیار محدود در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

تولید خودرو در کشور چقدر ارز مصرف می‌کند؟

سخت‌گیری بر موضوع واردات خودرو درحالی صورت می‌گیرد که تولید اتومبیل‌های مونتاژی نیز به ارز قابل‌توجهی نیاز دارد. تولید خودروهای سواری مونتاژی که بخش عمده آن‌ها چینی هستند، طی سال اخیر بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. به‌عبارتی منابع ارزی بسیاری در راه مونتاژ خودروهای چینی مصرف شده‌اند؛ درحالی‌که دولت می‌توانست به‌جای این تعداد خودرو چینی، اتومبیل‌های ژاپنی و کره‌ای وارد کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به میزان ارزبری تولید اتومبیل‌های مونتاژی در کشور پرداخته است. میزان ارز مصرفی برای تولید هر اتومبیل براساس داده‌های وزارت صمت محاسبه شده‌اند. برای آن‌که بدانیم میزان ارزبری هر خودرو مونتاژی چه میزان از قیمت آن را شامل می‌شود، بهای تقریبی خودروها در بازار جهانی را نیز برای مقایسه اضافه کردیم.

مقدار ارز مصرف شده برای تولید خودروهای مونتاژی:

خودرو میزان ارز مصرفی به ازای هر دستگاه قیمت خودرو در بازارهای جهانی
هایما ۷X ۱۹۲۲۸ ۱۸۷۸۰ الی ۲۱۶۷۰ دلار
هایما ۸S ۱۶۸۶۵ ۱۱۱۰۰ الی ۱۷۵۰۰ دلار
لاماری ایما ۱۵۴۷۰ ۲۴۵۰۰ دلار
فردا T5 ۱۵۰۰۷ ۹۷۲۰ الی ۱۸۸۹۰ دلار
ریسپکت پرایم ۱۰۰۰۰ ۹۴۲۰ الی ۱۳۰۵۰ دلار
تیگو ۸ پرو ۹۶۰۴ ۱۷۳۶۰ الی ۲۲۲۳۰ دلار
آریزو ۵ ۵۶۵۱ ۶۹۴۰ الی ۱۱۹۳۰ دلار
جک j4 ۵۵۴۵ ۷۳۵۰ الی ۱۰۶۹۰ دلار
ام وی ام X22 ۳۲۹۳ ۶۹۴۰ الی ۸۷۴۰ دلار

همان‌گونه که در جدول فوق می‌بینید، برخی خودروهای مونتاژی میزان ارزبری بالایی دارند که می‌توان آن را معادل قیمت دلاری خودرو در چین دانست. در سوی دیگر مدیران خودرو و کرمان موتور که خودروسازان خصوصی مشهور کشور به‌شمار می‌آیند، از تأثیرات منحنی تجربه بهره‌مند شده‌اند و میزان ارزبری تولیدات خود را کاهش داده‌اند. البته واضح است در شرایطی که ارز برای مونتاژ خودروهای رنگارنگ چینی در کشور وجود دارد، عدم تخصیص ارز برای واردات خودرو به بهانه‌های مختلف مورد پذیرش افکار عمومی نخواهد بود.


منبع: https://digiato.com/car-news/how-much-currency-does-car-production-use-in-the-country

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *