خطر انقراض برای حیوانات مهاجر بدتر می شود

بزرگترین موجودی از گونه های مهاجر تا به امروز همراه با هشدارهای جدی و ذره ای از امید است.

بیش از یک از هر پنج گونه مهاجر که به طور رسمی نیاز به حمایت بین المللی دارند، اکنون در خطر انقراض قرار دارند. که با توجه به جامع ترین است گزارش از جمعیت آنها هنوز منتشر شده است که کنفرانس حفاظت از حیات وحش سازمان ملل این هفته در سمرقند، ازبکستان آغاز می شود.

فعالیت های انسانی این گونه ها را به لبه پرتگاه سوق می دهد. اما این بدان معناست که گام های مشخصی وجود دارد که مردم می توانند برای محافظت از آینده خود بردارند. اولین نمونه در نوع خود از گونه‌های مهاجر جهان، همه چیز غم‌انگیز و غم‌انگیز نیست – داستان‌های موفقیت‌آمیزی در آن وجود دارد. این فقط نشان می دهد که هنوز برای عمل کردن دیر نیست. فقط باید سریع باشد، زیرا ساعت برای بسیاری از میلیاردها حیوانی که هر سال مهاجرت می کنند، تیک تیک می کند.

حیوانات مهاجر در طول سفر به سایر گونه ها از جمله مردم کمک می کنند

حیوانات مهاجر در طول سفر به سایر گونه ها از جمله مردم کمک می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است در گرده افشانی گیاهان، پخش دانه ها یا خلاص شدن از شر آفات نقش داشته باشند. برخی دیگر حتی با جدا کردن کربن گرمایش سیاره به ما کمک می کنند تا با تغییرات آب و هوایی مبارزه کنیم.

به دلیل بسیاری از این دلایل – و به دلیل جالب بودن، فقط به عکس های زیر نگاه کنید – ۱۱۸۹ گونه رسماً به عنوان نیاز به حمایت بین المللی تحت کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر حیوانات وحشی (CMS) به رسمیت شناخته شده اند. بر اساس گزارش جدید دانشمندان حفاظت از محیط زیست در مرکز نظارت بر حفاظت جهانی برنامه محیط زیست سازمان ملل، ۴۴ درصد از این گونه ها شاهد کاهش جمعیت خود هستند. حدود ۲۲ درصد در معرض خطر انقراض قرار دارند و وضعیت ماهی ها بسیار بدتر از سایرین است.

به نظر می رسد یک کوسه به دوربین نگاه می کند.
کوسه ابریشمی.
عکس توسط: Luca Picciau / REDA&CO / Universal Images Group از طریق Getty Images

۹۷ درصد از گونه های ماهی در فهرست CMS در معرض خطر انقراض هستند. این شامل کوسه ابریشمی است که در گروهی از آب های گرمسیری در سراسر جهان پرسه می زند. این است یکی از گونه های بسیار صید شده کوسه در جهان – یا خود را درگیر در خطوط ماهیگیری می بیند یا برای گوشت و باله های آن شکار می شود.

از سال ۱۹۸۸، ۷۰ گونه ثبت شده در فهرست CMS به دسته ای نزدیک به انقراض در “فهرست قرمز” بدنام گونه های در معرض تهدید که توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) نگهداری می شود، نقل مکان کرده اند.

یکی از این موجودات بدشانس کرکس مصری است که IUCN اعلام کرده استدر معرض خطر” از قضا، این پرندگان در طول تاریخ نشانه سلامتی و نمادی از بهار – فصل تولید مثل آنها – در اطراف دریای مدیترانه بوده اند. آنها به سرعت در حال از دست دادن جایگاه خود برای توسعه شهری و کشاورزی در سراسر اروپا، آفریقا و آسیا هستند.

از سال ۱۹۹۹، تعداد آنها در حال کاهش است هر سال ۳۵ درصد تنها در هند داروهایی که به دام داده می شود و در نهایت توسط لاشخورها خورده می شود می تواند عامل مرگ آنها باشد.

پرنده ای از میان دود بر فراز محل دفن زباله پرواز می کند
یک کرکس مهاجر مصری در ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ بر فراز محل دفن زباله پیرانا در حومه احمدآباد شناور است.
عکس سام پانتاکی / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

دو بزرگترین تهدید برای همه گونه های مهاجر، از دست دادن زیستگاه و بهره برداری بیش از حد است. گسترش شهر، زمین‌های کشاورزی و حتی حصارها و دیوارها در امتداد مرزها می‌تواند خانه‌های این حیوانات را قطع کند یا مانع از سفرهایی شود که آنها برای پرورش، یافتن غذا یا سرپناه در برابر سرما نیاز دارند. «استثمار بیش از حد» روشی مودبانه است که می‌گوید مردم هنگام شکار یا ماهیگیری یا به‌طور ناخواسته حیواناتی را که ممکن است در وهله اول به دنبال آن نباشند (مثل کوسه‌های درهم) به دام می‌اندازند یا می‌کشند.

آلودگی از جمله آلودگی های شیمیایی، پلاستیکی، صوتی و نوری می تواند باعث آسیب شود و مسیرهای مهاجرت را مختل کند. لاک پشت سبز قدرتمند را در نظر بگیرید که می تواند صدها مایل (تا هزاران کیلومتر) را طی کند تا در همان ساحل شنی جایی که از تخم بیرون آمده تخم بگذارد. جوجه های جوان راه بازگشت به دریا را پیدا می کنند با کمک ماه و نور ستاره انعکاس از آب چراغ های مصنوعی از جاده ها و چراغ های خیابان های اطراف می توانند به جای آن آنها را فریب دهید به مرگ آنها

تغییرات آب و هوایی موانع بیشتری را برای لاک پشت های دریایی و دیگر گونه های مهاجر ایجاد می کند. آنها در حال از دست دادن سواحل به دلیل بالا آمدن سطح دریا و فرسایش هستند، و دیواره های دریایی که مردم برای محافظت از خود در برابر این تهدیدات ایجاد می کنند، می تواند لاک پشت ها را از مناطق پرورش آنها قطع کند.

دماهای گرمتر حتی بر نسبت ماده به نر در میان لاک پشت‌های دریایی سبز تأثیر می‌گذارد، زیرا دمای شن و ماسه بر جنسیت جوجه‌آوری تأثیر می‌گذارد. هرچه ماسه گرمتر باشد، احتمال اینکه یک جوجه‌دار ماده باشد بیشتر می‌شود و بنابراین اخیراً تعداد ماده‌های ماده بیشتر شده است. ماده ها ۹۹ درصد را تشکیل داده است لاک پشت های سبز جوان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ روی یک جمعیت متولد شده در امتداد دیواره مرجانی بزرگ استرالیا.

نمای نزدیک از صورت یک لاک پشت دریایی در زیر آب.
یک لاک پشت دریایی سبز رنگ بر روی بدنه آن قرار دارد جنگ ستارگانیک کشتی غرق شده در سواحل نورد در آروبا در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳٫
عکس توسط JOSEPH PREZIOSO / AFP از طریق Getty Images

راه حل این مشکلات دور از دسترس نیست. چراغ‌های خیابانی با قابلیت تنظیم نور و سنسور حرکت و چراغ‌های LED گرم‌تر می‌توانند اثرات آلودگی نوری را محدود کنید در مورد حیات وحش انرژی پاک از شر آلودگی های ناشی از تغییرات آب و هوایی خلاص می شود.

این گزارش همچنین می‌گوید که باید کار بیشتری برای شناسایی گونه‌های مهاجر در معرض تهدید و کدام مکان‌ها برای حفاظت از آنها انجام شود. این فهرست ۳۹۹ گونه دیگر را فهرست می‌کند که “در معرض خطر یا در معرض انقراض قرار دارند” اما هنوز در لیست CMS گونه‌هایی که نیاز به حفاظت بین‌المللی دارند، نیستند. همچنین ۱۰۰۰۰ «منطقه کلیدی تنوع زیستی» را که گونه‌های مهاجر به آن تکیه می‌کنند، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از آنها فاقد نام‌های حفاظتی برای حفاظت هستند.

تلاش های حفاظتی آنتلوپ سایگا را از نزدیک به انقراض بازگرداند، در این گزارش اشاره شده است. این گونه ماقبل تاریخ از عصر یخبندان جان سالم به در برد، زندگی بیشتر از ماموت پشمی. با این حال، تعداد آن در سال ۲۰۰۶ پس از شکار غیرقانونی و بیماری به کمتر از ۵۰۰۰۰ نفر در قزاقستان کاهش یافت. نابود شد گله های آنها تلاش‌ها برای احیای زیستگاه‌های استپی و تالاب در قزاقستان و همکاری با جوامع محلی برای توقف شکار غیرقانونی باعث شد تا جمعیت آنها در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۳ میلیون نفر در قزاقستان بازگردد. سایگا دیگر در معرض خطر جدی تلقی نمی‌شود، یک پیروزی نادر اما امیدوارکننده.

گوساله ای با دهان باز در زمینی از علف ایستاده است.
یک گوساله سایگای تازه متولد شده پس از طلوع خورشید در استپ در مرز مناطق Akmola و Kostanay قزاقستان در ۱۴ مه ۲۰۲۲ در مزرعه ای ایستاده است.
عکس از عبدالعزیز مدیاروف / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

نهنگ گوژپشت یک بازگشت قابل توجه دیگر داشته است. غلات آنها – به شکل روغن نهنگ – در دوران اوج شکار نهنگ در دهه های ۱۷۰۰ و ۱۸۰۰، لامپ ها و شمع ها را روشن می کرد. از زمانی که حفاظت‌ها برقرار شد و مردم منابع سوخت دیگری پیدا کردند، تعداد آنها به ۹۳ درصد جمعیت آنها قبل از صید نهنگ در غرب اقیانوس اطلس جنوبی افزایش یافته است. در حال حاضر توسط IUCN به عنوان “گونه ای با کمترین نگرانی” شناخته می شود.

نهنگ ها در بازیابی خود حتی به کاهش گرمایش جهانی کمک می کنند. گوژپشت ها، همراه با ۱۱ گونه نهنگ دیگر، در مجموع ذخیره ۲ میلیون تن کربن یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ در بدن عظیم آنها تخمین زده است. با این حال، در حالی که ممکن است چنین باشد معادل برای جلوگیری از انتشار سالانه پنج نیروگاه گازی، مردم می‌توانند با روی آوردن به انرژی پاک از آلودگی و آسیب‌های زیست‌محیطی بسیار بیشتر جلوگیری کنند. مقابله با تغییرات آب و هوایی یکی دیگر از توصیه های کلیدی این گزارش بود.

دو نهنگ گوژپشت در آب - یکی کوچک در کنار یک بزرگ - از بالا دیده می شود.  یک قایق در کنار نهنگ ها شناور است.
یک نهنگ گوژپشت مادر و یک گوساله در کنار یک قایق که توسط دانشمندان آزمایشگاه جوبارته برای نظارت بر آنها در ساحل ویتوریا، ایالت اسپریتو سانتو، برزیل در ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ استفاده می‌شود، دیده می‌شوند.
عکس توسط CARL DE SOUZA / AFP از طریق Getty Images

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، در این باره گفت: «با توجه به وضعیت نامطمئن بسیاری از این حیوانات، ما نمی توانیم تأخیر را تحمل کنیم، و باید برای تحقق بخشیدن به توصیه ها با یکدیگر همکاری کنیم. بیانیه مطبوعاتی.


منبع: https://www.theverge.com/2024/2/13/24071713/migration-animals-extinction-united-nation-report

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *