داستان اولین خودروی اسپرت تویوتا و میراث ماندگار آن

داستان اولین خودروی اسپرت تویوتا و میراث ماندگار آن

سایبان شیشه ای کشویی – که به عنوان یک ویژگی تولید عملی نیست، عمدتاً به دلیل سنگین بودن – به سقفی به سبک تارگا با یک پانل قابل جابجایی تبدیل شده است که می تواند در صندوق عقب ذخیره شود. ۸۰۰ چند ماه قبل از ۹۱۱ تارگای پورشه عرضه شد و رسماً آن را به اولین خودروی تولیدی با چنین چیزی تبدیل کرد.

این سیستم تعلیق جلو و فنرهای پشتی با استخوان دوبل Publica را به همراه طراحی بدنه، کف و شاسی حفظ کرده است. با این حال، برای ساخت بدنه یکپارچه از فولادی با وزن سبک تر و نازک تر استفاده شد. پانل های بدنه و سقف تارگا با استفاده از آلومینیوم تقریباً نازک به اندازه کاغذ با مقاومت تقریباً صفر در برابر زنگ زدگی ساخته شده اند. موتور دو سیلندر تخت ۶۹۰ سی سی هوا خنک شده از Publica به حجم ۷۹۰ سی سی کاهش یافت. کاربراتورهای دوقلو اضافه شدند و تراکم به ۴۵ اسب بخار با حداکثر سرعت حدود ۹۶ مایل در ساعت افزایش یافت. تمام تلاش برای روشن نگه داشتن آن انجام شد. در نهایت وزن آن تنها ۱۲۸۰ پوند بود.

با قیمت تنها ۱۶۵۳ دلار، به خوبی به نسل جوان فروخت اما در سال ۱۹۶۵ تنها ۱۲۳۵ دستگاه جابه‌جا شد و فروش آن در سال ۱۹۶۹ با تنها ۲۱۵ دستگاه به پایان رسید. اما به لطف قابلیت اطمینان و مسافت پیموده شده در بنزین، در مسابقات استقامت عالی بود و برنده شد. مسابقه قهرمانی باشگاهی تمام ژاپن در سال ۱۹۶۵، مسابقه استقامتی ۵۰۰ کیلومتری سوزوکا در سال ۶۶، و در مسابقه ۲۴ ساعته فوجی در سال ۱۹۶۷ سوم شد (پس از یک جفت تویوتا ۲۰۰۰GT).

شاید هرگز نسب موفقی که امروز می شناسیم وجود نداشته باشد – چه باشد کمیاب و نمادین ۲۰۰۰GT، سوپرا، سلیکاMR2 و دیگران — بدون Sports 800. حتی می توان آن را پدرخوانده امپراتوری خودروهای اسپرت تویوتا نامید.

[Featured image by TTTNIS via Wikimedia Commons| Scaled | CC BY-SA 1.0]


منبع: https://www.slashgear.com/1476366/toyota-first-sports-car-legacy/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *