درباره OpenAI و سام آلتمن چه خبر است؟

آخر هفته پر حادثه ای بود در دفتر مرکزی OpenAI در سانفرانسیسکو. در اقدامی غافلگیرکننده روز جمعه، این شرکت هیئت مدیره سام آلتمن، بنیانگذار و مدیرعامل را اخراج کردکه یک بحران نهادی را ایجاد کرد که دیده شده است کارکنان ارشد در اعتراض به این امر استعفا دادند با نزدیک به ۷۰۰ کارمند درجه یک تهدید به انجام همین کار می کنند. اکنون هیئت مدیره حتی پس از آن نیز با درخواست هایی مبنی بر استعفای خود مواجه است مایکروسافت قبلاً برای استخدام گروه آلتمن دست به کار شده بود برای پروژه های هوش مصنوعی خودش در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد وضعیت بدانید تا بتوانید در روز شکرگزاری روز پنج شنبه خود را حفظ کنید.

چگونه شروع شد

پنجشنبه ۱۶ نوامبر

این حماسه برای همیشه پیش با استانداردهای اینترنتی یا به قول رایج پنجشنبه گذشته آغاز شد. به ازای یک توییتی از رئیس سابق شرکت، گرگ براکمناین زمانی بود که محقق و عضو هیئت مدیره OpenAI، Ilya Sutskever، با آلتمن تماس گرفت تا ظهر روز بعد جلسه ای ترتیب دهد. در همان زنجیره توییت (پست شده جمعه شب)، براکمن شرکت را متهم کرد که اولین مدیر عامل موقت، میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI، را از اخراج های آتی در آن زمان نیز مطلع کرده است:

– دیشب سام یه پیامک از ایلیا گرفت که میخواست ظهر جمعه صحبت کنیم. سم به یک Google Meet پیوست و تمام هیئت مدیره، به جز گرگ، آنجا بودند. ایلیا به سام گفت که او اخراج شده است و این خبر خیلی زود منتشر می شود.

– در ساعت ۱۲:۱۹ شب، گرگ پیامکی از ایلیا دریافت کرد که خواستار تماس سریع بود. در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر، ایلیا پیوند Google Meet را ارسال کرد. به گرگ گفته شد که او از هیئت مدیره حذف شده است (اما برای شرکت حیاتی است و نقش خود را حفظ خواهد کرد) و سم اخراج شده است. تقریباً در همان زمان، OpenAI یک پست وبلاگ منتشر کرد.

– تا جایی که ما می دانیم تیم مدیریت کمی بعد از این موضوع مطلع شد، غیر از میرا که شب قبل متوجه شد.

جمعه ۱۷ نوامبر

همه چیز در آن جلسه ظهر جمعه شروع شد. به براکمن اطلاع داده شد که تنزل رتبه خواهد داشت – از هیئت مدیره برکنار شد اما رئیس شرکت باقی ماند و پس از نصب موراتی به او گزارش داد. به سختی ده دقیقه بعد، براکمن ادعا می کند، آلتمن از پایان کار خود با انتشار اطلاعیه عمومی مطلع شد. Sutskever متعاقباً یک ایمیل برای شرکت ارسال کرد که در آن اظهار داشت: “تغییر می تواند ترسناک باشد.” اطلاعات.

بعد از ظهر همان روز، هیئت مدیره OpenAI به همراه مدیر عامل جدید موراتی به یک “بهت زده“نیروی کار در یک جلسه تمام دستان.” در طول آن جلسه، Sutskever به کارمندان گفت که این حرکت ها در نهایت “ما را به احساس نزدیک تر می کند.”

در این مرحله، مایکروسافت، که فقط ۱۰ میلیارد دلار به خزانه OpenAI ریخت در ماه ژانویه به عنوان بخشی از یک قرارداد سرمایه گذاری عظیم و چند ساله با این شرکت بر رویدادهای روز تاثیر گذاشت. مدیرعامل ساتیا نادلا بیانیه زیر را منتشر کرد:

همانطور که در مایکروسافت Ignite این هفته دیدید، ما به سرعت به نوآوری برای این دوره از هوش مصنوعی ادامه می دهیم، با بیش از ۱۰۰ اعلامیه در سراسر پشته فناوری از سیستم های هوش مصنوعی، مدل ها و ابزارهای Azure تا Copilot. مهمتر از همه، ما متعهد هستیم که همه اینها را در حین ساختن آینده به مشتریان خود ارائه دهیم. ما یک توافق بلندمدت با OpenAI با دسترسی کامل به همه چیزهایی که برای ارائه برنامه نوآوری خود نیاز داریم و یک نقشه راه محصول هیجان انگیز داریم. و به شراکت ما و میرا و تیم متعهد بمانیم. با هم، ما به ارائه مزایای معنادار این فناوری به جهان ادامه خواهیم داد.

تا عصر جمعه، همه چیز واقعاً شروع به مارپیچ کرد. براکمن از طریق توییتر اعلام کرد که در اعتراض استعفا داد جاکوب پاچوکی، مدیر تحقیقات و الکساندر مادری، رئیس آمادگی، اعلام کردند که آنها نیز در همبستگی از سمت خود استعفا می دهند.

حالش چطوره؟

شنبه/یکشنبه ۱۸/۱۹ نوامبر

شنبه ۱۸ نوامبر، عقب نشینی آغاز می شود. در اطلاعیه پایان کار آلتمن آمده است که «آقای. خروج آلتمن به دنبال یک فرآیند بررسی مشورتی توسط هیئت مدیره است که به این نتیجه رسید که او در ارتباطات خود با هیئت مدیره به طور مداوم صادق نبوده و مانع از توانایی او در انجام مسئولیت هایش می شود. هیئت مدیره دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد ندارد.”

صبح روز بعد، براد لایت کپ، مدیر اجرایی OpenAI، در ارتباطات داخلی به دست آمده توسط Axios که تصمیم «گرفت [the management team] با غافلگیری” و مدیریت در گفتگو با هیئت مدیره برای درک بهتر دلایل و روند تصمیم آنها بود.

لایت‌کپ نوشت: «ما می‌توانیم به طور قطع بگوییم که تصمیم هیئت مدیره در پاسخ به تخلفات یا هر چیز مرتبط با شیوه‌های مالی، تجاری، ایمنی یا امنیت/حریم خصوصی ما گرفته نشده است. “این یک اختلال در ارتباط بین سام و هیئت مدیره بود… ما همچنان نگرانی‌های شما را در مورد نحوه رسیدگی به این فرآیند به اشتراک می‌گذاریم، برای حل این وضعیت تلاش می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم به‌روزرسانی‌ها را ارائه خواهیم کرد.”

گزارشی از اطلاعات اواسط صبح شنبه فاش کرد که فروش احتمالی سهام OpenAI که توسط Thrive Capital هدایت می شود، به ارزش ۸۶ میلیارد دلار، پس از اخراج آلتمن در خطر است. بر اساس سه منبع ناشناس در شرکت، حتی اگر فروش انجام شود، احتمالاً با ارزش کمتری خواهد بود. قیمت سهام OpenAI از ابتدای سال سه برابر شده است و از سال ۲۰۲۱ چهار برابر شده است، بنابراین کارمندان فعلی و سابق، که به بسیاری از آنها به عنوان مشوق های استخدام پیشنهاد شده بود، در صف پرداختی بزرگ بودند. ممکن است پرداختی دیگر صورت نگیرد.

در بعد از ظهر شنبه، آلتمن در توییتر اعلام کرد او می‌خواهد با کمک براکمن یک استارت‌آپ جدید هوش مصنوعی تشکیل دهد و احتمالاً کاری با آن انجام دهد. تراشه های هوش مصنوعی برای مقابله تسلط انویدیا در این بخش. در این مرحله بسیاری از سرمایه گذاران OpenAI، به درستی نگران این بودند که پولشان در شرف افزایش دود مولد استشروع به فشار بر هیئت مدیره کرد تا آلتمن و براکمن را برگردانید.

گزارش شده است که ساتیا نادلا از مایکروسافت رهبری این اتهام را بر عهده داشته است. بلومبرگ منابع می گویند نادلا بودخشمگیندر مورد تصمیم برای برکناری آلتمن – به خصوص که فقط “چند دقیقه” قبل از اعلام عمومی اطلاعیه داده شده بود – حتی تا جایی پیش رفت که آلتمن و گروهش را برای تلاش‌های هوش مصنوعی خود استخدام کنند.

مایکروسافت همچنین دارای اهرم‌هایی در قالب سرمایه‌گذاری خود است که بیشتر آن در قالب اعتبارات رایانش ابری (که پلتفرم GPT برای کار کردن به آن نیاز دارد) است تا ارز سخت. انکار این اعتبارات به OpenAI عملاً عملیات استارت آپ را مختل می کند.

مدت ۴۸ ساعت تصدی مدیر عامل موقت میرا موراتی در راس OpenAI در روز یکشنبه به پایان رسید، زمانی که هیئت مدیره، یکی از بنیانگذاران Twitch، Emmett Shear را به عنوان مدیر عامل موقت جدید معرفی کرد. مطابق با بلومبرگ گزارشگر اشلی ونسموراتی قصد داشت آلتمن و براکمن را دوباره استخدام کند تا هیئت مدیره را مجبور به عمل کند. در عوض، هیئت مدیره «به سکوت کامل رفتند» و «مدیرعامل خود را امت شیر ​​پیدا کردند». آلتمن یکشنبه را در ستاد OpenAI گذراندارسال تصویری از خود که نشان سبز رنگ “مهمان” را در دست گرفته است.

او نوشت: «اولین و آخرین باری که یکی از این ها را می پوشم.

دوشنبه ۲۰ نوامبر

صبح دوشنبه، نامه ای سرگشاده از بیش از ۵۰۰ کارمند OpenAI به صورت آنلاین منتشر شد. این گروه تهدید به ترک و پیوستن کرد زیرمجموعه جدید مایکروسافت مگر اینکه خود هیئت مدیره استعفا دهد و آلتمن و براکمن (و احتمالاً دو نفر دیگر را نیز) بازگرداند. تعداد امضا کنندگان دارد از آن زمان به نزدیک به ۷۰۰ افزایش یافته است.

با این حال، به نظر نمی رسد که این اتفاق بیفتد صبح زود سوتسکور mea culpa. هیئت مدیره قبلاً ضرب الاجل خود را برای پاسخ به نامه سرگشاده از دست داده است، مایکروسافت قبلاً آلتمن و براکمن را استخدام کرده است و Shear قبلاً به عنوان مدیر عامل موقت معرفی شده است.

Shear در ماه مارس از سمت مدیرعاملی Twitch کنار رفت، جایی که او بیش از ۱۶ سال این شرکت را رهبری کرد و در هفت ماه گذشته به عنوان شریک در Y Combinator کار کرده است. آمازون در سال ۲۰۱۴ اپلیکیشن پخش زنده ویدیو را با قیمتی کمتر از ۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

شیر روز دوشنبه به کارکنان OpenAI گفت: “من این شغل را پذیرفتم زیرا معتقدم که OpenAI یکی از مهم ترین شرکت هایی است که در حال حاضر وجود دارد. وقتی هیئت مدیره وضعیت را به اشتراک گذاشت و از من خواست که این نقش را بر عهده بگیرم، من تصمیم را ساده نگرفتم.”

وی افزود: در نهایت احساس کردم که وظیفه دارم در صورت امکان کمک کنم.

Shear به سرعت به این نکته اشاره کرد که فسخ آلتمن “بسیار بد رفتار شد، که به طور جدی به اعتماد ما آسیب رسانده است.” به این ترتیب او اعلام کرد که این شرکت یک محقق مستقل را برای گزارش در مورد SNAFU روز جمعه استخدام خواهد کرد.

شیر ادامه داد: «هیئت مدیره سم را به دلیل اختلاف نظر خاصی در مورد ایمنی حذف نکرد، استدلال آنها کاملاً با آن متفاوت بود. من به اندازه کافی دیوانه نیستم که بدون پشتیبانی هیئت مدیره برای تجاری سازی مدل های عالی خود این شغل را انجام دهم.

پس از عزیمت او به مایکروسافت در روز دوشنبه، آلتمن پست کرد“تیم رهبری OpenAI، به ویژه میرا برد و جیسون، اما واقعاً همه آنها، از طریق این کار فوق العاده ای انجام داده اند که در کتاب های تاریخ خواهد آمد.”

او نوشت: “به آنها افتخار می کنم.”

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/what-is-going-on-with-openai-and-sam-altman-215725312.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/what-is-going-on-with-openai-and-sam-altman-215725312.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *