درمان mRNA مدرنا ریسک مرگ در مبتلایان به سرطان پوست را به نصف رساند

شرکت مدرنا نتایج امیدوارکننده‌ای از واکسن درمانی mRNA سرطان پوست در فاز ۲B کارآزمایی به دست آورده است. هنگامی که این درمان با ایمونوتراپی همراه می‌شود، به‌طور قابل‌توجهی خطرات عود، متاستاز و مرگ را در مقایسه با درمان‌های موجود کاهش می‌دهد. براساس نتایج این کارآزمایی، بیمارانی که داروی مدرنا را به همراه یک داروی ترکیبی دیگر مصرف کردند، حدود ۵۰ درصد با خطر مرگ کمتری روبه‌رو بودند. پیش‌ازاین مدرنا اعلام کرده بود که واکسن درمانی سرطان پوست ملانوما تا سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد.

اگرچه تحقیقات روی درمان‌های مبتنی بر mRNA از سال‌ها پیش درحال انجام است، اما همه‌گیری کرونا و توسعه واکسن‌های این بیماری، تحقیقات را سرعت بخشید. شرکت مدرنا و بیون‌تک از موفقیت این واکسن‌ها استفاده کردند تا بیماری‌های دیگر را درمان کنند. سرطان یکی از این بیماری‌هاست که شرکت مدرنا سعی دارد با فناوری مبتنی بر mRNA آن را کنترل کند.

درمان mRNA مدرنا ریسک مرگ در مبتلایان به سرطان پوست را به نصف رساند

کارآزمایی مدرنا و داروی درمانی سرطان پوست ملانوما

داروی ملانوما که به عنوان mRNA-4157 (V940) شناخته می‌شود، نوعی درمان نئوآنتیژن فردی است. این بدان معناست که این دارو باتوجه به توالی DNA خاص تومورها، برای هر بیمار به‌طور خاص طراحی می‌شود.

آزمایش فعلی از ۱۵۷ بیمار مبتلا به ملانوم مرحله سه و چهار در معرض خطر بالا دعوت کرد تا اثربخشی mRNA-4157 (V940) را آزمایش کند. پس از برداشتن تومورهای آن‌ها از طریق جراحی، بیماران به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول از داروهای mRNA و یک داروی ایمونوتراپی دیگر به نام Keytruda دریافت کردند؛ به گروه دوم فقط Keytruda داده شد.

این کارآزمایی نشان داد که طی مدت طولانی استفاده، خطر عود سرطان یا مرگ در بیمارانی که هر دو دارو را دریافت می‌کردند ۴۹ درصد کاهش یافته بود. همچنین خطر متاستاز در این افراد ۶۲ درصد کاهش داشت. البته عوارض جانبی در دو گروه مشابه بود، گروه اول ۲۵ درصد و گروه دوم ۲۰ درصد عوارض جانبی داشتند. شایع‌ترین اثرات این درمان‌ها خستگی، درد در محل تزریق و لرز بود.


منبع: https://digiato.com/health/mrna-skin-cancer-therapy-halves-risk-of-death-in-clinical-trial

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *