دستگاه جدید انرژی حرارتی اقیانوس در حال ساخت در جزایر قناری

هفت اروپایی سازمان‌ها برای ساختن نمونه اولیه دستگاه انرژی اقیانوسی که می‌تواند جزایر گرمسیری را تامین کند، متحد شده‌اند انرژی تقریبا بی حد و حصر، سازگار و تجدید پذیر.

این فناوری Ocean Th نام داردتبدیل انرژی ermal (OTEC). با مهار اختلاف دمای بین آب های سطحی گرم شده توسط خورشید و اعماق سرد اقیانوس، برق تولید می کند.

سیستم‌های OTEC گرما را از آب‌های سطحی گرم برای تبخیر سیال با نقطه جوش پایین مانند آمونیاک منتقل می‌کنند و بخار ایجاد می‌کنند که توربین را برای تولید برق به حرکت در می‌آورد. همانطور که بخار در تماس با آب سرد دریا که از اعماق اقیانوس پمپ می شود سرد و متراکم می شود، چرخه انرژی کامل می شود.

این فناوری برای اولین بار در سال ۱۸۸۱ توسعه یافت، اما به دلیل هزینه و موانع فنی هرگز به جریان اصلی تبدیل نشد. اما با کاهش تغییرات آب و هوایی، گروهی از کارآفرینان، مهندسان و دانشگاهیان از سراسر اروپا در حال حذف ایده قدیمی هستند و به آن روح تازه ای می دهند.

ضد طوفان

گروه PLOTEC با بودجه اتحادیه اروپا – که شامل دانشگاه پلیموث، انگلستان است استارت آپ OTEC جهانی و توسعه دهنده انرژی دریایی پرتغالی WavEC – در حال حاضر در حال ساخت نمونه اولیه دستگاه انرژی اقیانوس در جزایر قناری هستند. این سازه از سه بخش اصلی تشکیل شده است: بدنه استوانه ای، لوله بالابر آب سرد و نقطه اتصال گیمبال.

لوله رایزر آب سرد در اتریش توسط سازنده پلاستیک AGRU تولید می شود و بدنه استوانه ای، بزرگترین عنصر این تاسیسات، در کارخانه کشتی سازی Hidramar، در گران کاناریا، در دست ساخت است و برای تحویل در ژوئن برنامه ریزی شده است.

این سیستم در یک سایت آزمایش انرژی دریایی در سه کیلومتری سواحل گرن کاناریا مستقر خواهد شد. در طول ۱۲ ماه، دانشمندان چگونگی مقاومت این سازه را در دریاهای مواج با امواجی تا ارتفاع ۲۰ متر زیر نظر خواهند داشت.

سام جانستون، سرپرست ارشد، گفت: «این نمونه اولیه فرصت مناسبی را برای ما فراهم می‌کند تا محلول‌های بدنه و گیمبال استوانه‌ای خود را در امواج معادل ۲۰ متر آزمایش کنیم و روش اتصال و قطع اتصال دریایی خود را تقویت کنیم و به ما امکان می‌دهد عمر و در دسترس بودن دارایی را حتی در مناطق مستعد طوفان به حداکثر برسانیم.» مهندس در Global OTEC.

در حالی که این نمونه اولیه برق تولید نمی کند، تیم PLOTEC امیدوار است ثابت کند که استقرار سکوهای OTEC در دریاهای گرمسیری امکان پذیر است.

قدرت بخشیدن به کشورهای جزیره ای

برای اینکه تبدیل انرژی حرارتی اقیانوس کار کند نیاز به اختلاف دمایی بین آب سرد و گرم حدود ۲۰ درجه سانتیگراد دارد. این فقط در مناطق گرمسیری یافت می شود.

کشورهای جزیره به شدت به سوخت های فسیلی وارداتی برای تامین نیازهای انرژی خود متکی هستند. تیم PLOTEC معتقد است که OTEC یک جایگزین امیدوارکننده ارائه می دهد.

در تئوری، OTEC حداقل پتانسیل تولید را دارد ۲۰۰۰ گیگاوات در سطح جهانی، رقابت با ظرفیت ترکیبی تمام نیروگاه های زغال سنگ جهان.

منبع تغذیه با بار پایه (به این معنی که به طور قابل اطمینان ۲۴/۷ برق تولید می کند) همچنین به این معنی است که می توان از آن در کنار خورشید و باد استفاده کرد – روشن نگه داشتن چراغ ها زمانی که خورشید نمی تابد یا باد نمی وزد.

جدا از پروژه PLOTEC، OTEC جهانی است در حال توسعه سیستم حرارتی اقیانوسی مدولار خود است که معتقد است هزینه های این فناوری را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. در حالی که استارت آپ به رویکرد خود اطمینان دارد، وارد عرصه ای می شود که تا حد زیادی اثبات نشده است.

با این حال، با شتاب گرفتن تغییرات اقلیمی – و کشورهای جزیره ای که از آسیب پذیرترین کشورها در برابر تأثیرات آن هستند – تلاش برای مهار گرمای اقیانوس در مقیاس تجاری مطمئناً حداقل ارزش یک ضربه را دارد.


منبع: https://thenextweb.com/news/new-ocean-thermal-energy-device-under-construction-in-canary-islands

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *