رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم: تحول دیجیتال، شیوه متفاوت فکر کردن کسب‌وکارها است

در پنل «تحول دیجیتال در خرده‌فروشی آنلاین» که در رویداد «باهم» همکاران سیستم برگزار شد رئیس هیئت‌مدیره همکاران سیستم اعلام کرد. در این پنل به مفهوم تحول دیجیتال در صنعت خرده‌فروشی پرداخته شد و سپس این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که تحولاتی که در این حوزه رخ داده بنابر چه نیازی در بازار بوده است. 

«فرید فولادی»، رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم، ابتدا تعریفی از تحول دیجیتال عرضه داشت. به گفته او، تحول دیجیتال، دیجیتال شدن نیست بلکه متفاوت فکر کردن یک کسب‌وکار است بنا بر آنچه مفهوم دیجیتال در اختیارش قرار می‌دهد. او در ادامه افزود: « این اتفاق صنعت را متحول خواهد کرد. مسیر تحول دیجیتال صنعت خرده‌فروشی را به خوبی با خود همراه می‌کند و در این صنعت به نسبت بقیه به ترندهای جهانی نزذیک‌تر هستیم. دلیل این نزدیک شدن هم اعلام نیاز از سمت جوان‌هایی است که مشتری‌های صنعت خرده فروشی هستند و به صورت مجازی تجربه متفاوتی دارند و از باقی خرده فروش‌ها هم متوقع این تجربه متفاوت هستند.»

همکاران سیستم وارد حوزه هوش مصنوعی شده است

او قصد و تصمیم ابتدایی همکاران سیستم از وارد شدن به این حوزه را یکپارچه کردن تمام فرآیندهای خرده فروشی از ابتدا تا انتها بر اساس ERP دانست که سازمان‌ها بتوانند داده‌های ارزشمندی را از سازمان خود جمع کنند و بنابر آن به فعالیت خود ادامه دهند. به باور او انتظار خرده‌فروشی فرارتر از این بوده و همکاران سیستم اولین کار AI خود را در این حوزه انجام داده است. فولادی افزود:«‌ روزی که فضای ابری را راه‌اندازی کردیم، تصور ما بر این بود آخرین گروهی که افزوده شوند خرده فروشی‌ها خواهند بود اما اولین مغازه‌هایی که به سمت ما آمدند خرده فروشی‌ها بودند. شاید جالب باشد بداتید خرده‌فروشی های بزرگ بستر خود را در فضای ابری ما گذاشتند. زیرا صنعت خرده فروشی بسیاز خوب متوجه شد که پایداری IT پایداری صنعت را برای او به همراه خواهد داشت و باید کار را به کسی بسپارد که حوزه فعالیتش است و خودش به تخصص اصلی برسد. »

رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم: تحول دیجیتال، شیوه متفاوت فکر کردن کسب‌وکارها است

توصیه فولادی به خرده‌فروشی‌ها این بود که تا جایی که می‌توانند داده جمع‌آوری کنند زیرا هرچه جلو بروند به این داده‌ها برای استفاده از قابلیت هایی مثل هوش مصنوعی نیاز پیدا می‌کنند و سازمانی که یک سال داده دارد با سازمانی که پنج سال داده دارد در نهایت قابلیت‌ها متفاوتی از هوش مصنوعی خواهند دید.

تحول دیجیتال؛ یک ضرورت برای خرده‌فروش‌ها

«شاهین فاطمی» بنیان گذارمجموعه درسا، اعلام کرد که بیش از دو دهه است که روی مبحث ERP در صنعت خرده‌فروشی کار می‌کند. او در این‌باره گفت: «قبل از دو دهه، صنعت خرده‌فروشی به حدی سنتی بود که شاید داشتن یک کامپیوتر با یک نرم‌افزار ساده مزیت حساب می‌شد اما در حال حاضر ما در این حوزه با مدیریت اطلاعات مواجه هستیم.»

فاطمی درباره تفکر سیسستماتیک ERP گفت: «آنچه می‌تواند یک شرکت را در یک دهه دیگر متفاوت کند، مدیریت اطلاعات و دانش است. آنچه امروز الزام یک خرده‌فروشی است توانایی حرکت دادن پروسه های یک خرده‌فروشی به هوشمندانه‌ترین شکل است. هنوز در کشور ما خرده‌فروشی‌ها درگیر MIS هستند و دنبال دیتابندی اطلاعات هستند در حالی که دنیا بیش از یک دهه است راجع به DSS (سیستم‌های تصمیم‌ساز) صحبت می‌کند. من فکر می‌کنم آینده خرده‌فروشی‌ها سیستم‌ها تصمیم‌ساز هستند.» در نهایت به باور او آینده ERP می‌تواند آینده خرده‌فروشی را تغییر دهد و در حال حاضر تبدیل به یک باید در این حوزه شده است.»

در ادامه گفتگو «رسول محمدی»،‌ مدیرعامل آرینا، نیز بعد از بررسی صنعت خرده‌فروشی در ایران و مقایسه‌ آن با جهان،‌ از شرکت «وال مارت»‌ و «آمازون» مثال زد. به گفته او، در این صنعت سال‌های سال وال‌مارت به عنوان بزرگترین بازیگر این حوزه به صورت فیزیکی فعالیت داشته است اما به نظر می‌رسد که آمازون در آمار و ارقام تا چند سال دیگر جلوتر برود کما اینکه در حال حاضر از نظر آمار و ارقام بسیار نزدیک شده‌اند و این موضوع زنگ خطری برای فعالان صنعت خرده‌فروشی است که اگر در تحول دیجیتال همراه نشوند و بنابر نیازهای روز مشتری به روز نشوند، به زودی محکوم به شکست خواهند بود.

او در ادامه افزود: «برای مثال شاهد هستیم ارزش‌افزوده‌ای که «رفاه»‌ و «شهروند» و دیگر بزرگان صنعت خرده‌فروشی در ایران در این چند سال رقم زده‌اند، «اسنپ» و «دیجی کالا» در مدت زمان کمتری به آن رسیده‌اند و این نشان‌دهنده این است که خرده‌فروشی‌ها در ایران هم باید تغییرات اساسی از نوعی که وال مارت در کار خود ایجاد کرد را در کارشان ایجاد کنند وگرنه تا سال‌های بعد دچار مشکلات عدیده و جدی در پاسخ‌دهی به نیاز مشتری خواهند شد.»

فولادی نیز ضمن تاکید به لزوم حرکت خرده‌فروشی‌ها به سمت تحول دیجیتال و اهمیت داده در این حوزه، گفت: « مدیران در نهایت خودشان تصمیم می‌گیرند اما مدیری موفق است که بر مبنای داده تصمیم‌گیری کند. باید بعد از جمع‌آوری داده‌ها و تصمیم گیری بنابر آن ها به سمتی پیش برویم که اجازه دهیم داده‌ها برای ما تصمیم گیری کنند. تجربه استفاده از ERP باید برای کاربران هم لذت‌بخش شود و در گام دوم وجوهی از سازمان را برای کارفرما آشکار کند که در حالت عادی برای او روشن نبود.»

هیچ دارایی امروزه برای سازمان‌ها ارزشمندتر از داده نیست و باید درک از تحول دیجیتال در ابتدا خود سازمان‌ها داشته باشند و بزرگ فکر کنند و کوچک عمل کنند. امروزه فرصت نداریم سه سال فکر کنیم تا یه برنامه را اجرایی کنیم. سازمان باید مزه ارزش‌افزوده را بچشد تا برنامه‌های بعدی را دنبال کند. فولادی به عنوان نکته آخر افزود: « هیچ تحولی در سازمان‌ها بدون مدیران ارشد شکل نمی‌گیرد. نمی‌توان برای موضوع تحول دیجیتال در سازمان‌ها نماینده گذاشت بلکه کل مدیران ارشد باید پیگیر این موضوع باشند و ابتدا باید این تحول را در خودشان ایجاد کنند. در یک کلام تحول دیجیتال کار صاحبان صنعت است.»

ترند امروز دنیا D2C است

«رامین سمیع‌زاده»، مدیرعامل جابار، درباره لزوم تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی معتقد است که ترندهای روز دنیا بالاخره به ما هم می‌رسند. ترندهایی که از جنس دستور و بخشنامه نیستند بلکه از سر نیاز شکل گرفته‌اند. تغییر در حال حاضر جدی‌ترین پارامتر دنیا است که سرعت بسیار بالایی هم دارد.

او ادامه داد: « کسب‌وکارهایی امروزه موفق هستند که بتوانند به سرعت خودشان را با این تغییرات همراه کنند و با نگاه آینده‌پژوهانه، تغییرات آینده را هم پیش‌بینی کنند.» به باور او یکی از کلیدواژه‌ها در دنیا امروز واژه «هوشمند» است از گوشی هوشمند تا انسان هوشمند، امروزه دارای این واژه هستند و سازمان‌هایی می‌توانند به خوبی فعالیت کنند که هوشمند فعالیت کنند و برای فعالیت هوشمند شما در ابتدا به سمت تحول دیجتال پیش بروید و این مفعوم اصلا تزیینی نیست و نباید تحول دیجیتال را با دیجیتالی کردن فرآیندهای معمولی و سنتی روزمره اشتباه گرفت.

ترند امروز دنیا d2c است و این تحول دقیقا از تحولات دیجیتال منشعب می‌شود با امکاناتی که در بحث لجستیکی در اختیار فروشنده‌ها قرار گرفته است در قیمت و سرعت رقابت بیشتری ایجاد می‌شود و فروشنده می‌تواند از کارخانه کالا را به مصرف‌کننده نهایی برساند و در این لایه ها داده گم نمی‌شود. او افزود: « فعالان صنعت خرده‌فروشی باید تحول دیجیتال را به عنوان یک ضرورت ببینند نه به عنوان یک تجمل. مفاهیم را باید به خوبی درک کنند زیرا پارادایم‌ها در این حوزه عوض شده است. در این حوزه پلتفرم‌های لجستیکی بسیار کمک‌کننده هستند زیرا زمان گران شده، هوا آلوده است،‌ اتفاقاتی شبیه به کرونا پیش می‌آید و همه این‌ها در به وجود آمدن تغییرات موثر هستند. پس دوباره تاکید می‌کنم تحول دیجیتال یک باید و الزام اجتناب‌ناپذیر است.»

تحول دیجیتال
همکاران سیستم

مقالات و اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

لغو پاسخ

برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.


منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/erp-system-group-digitale-transformation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *