رئیس هیات مدیره سروش: برادران قرارگاهی با بازی رسانه‌ای به دنبال حذف ما هستند/ مدیرعامل بازداشت نیست

رئیس هیات مدیره سروش: برادران قرارگاهی با بازی رسانه‌ای به دنبال حذف ما هستند/ مدیرعامل بازداشت نیست

شبکه شرق نوشت: رئیس هیئت مدیره سروش پلاس اعلام می‌کند که مدیرعامل این پیام‌رسان دستگیر نشده و محتوای مجرمانه قبل از دستور مقامات قضایی از روی این پلتفرم و براساس گزارش کاربران پاک شده است.

صبح امروز (سیزدهم آذر) وب سایت خبری «مشرق» اعلام کرد که مدیرعامل پیام‌رسان سروش «به اتهام فراهم کردن بستر انتشار محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی و پس از عدم‌توجه به تذکرات و مکاتبات نهادهای نظارتی و قضایی، بازداشت شده است.» حالا عباس عسگری، رئیس هیئت مدیره پیام‌رسان سروش پلاس در گفتگو خود با «شبکه شرق» این خبر را تکذیب و نوعی عملیات رسانه‌ای علیه این پیام‌رسان می‌داند.

عسگری ضمن تاکید اینکه مدیرعامل سروش پلاس دستگیر نشده است، اعلام می‌کند که خبر منتشر شده تنها یک بازی رسانه‌ای است برای اینکه پلتفرمی مانند سروش از مدار فعالیت خارج شود. با این حال دقایقی پیش مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تایید بازداشت مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های ایرانی به دلیل عدم توجه به احضار قضایی، اعلام کرد: «در حال حاضر و پس از تفهیم اتهام متهم با قرار وثیقه آزاد است.»

عباس عسگری در مورد جزییات این اتفاق به «شبکه شرق» گفت: «صبح امروز مدیرعامل سروش پلاس به دادسرای رسانه فرخوانده شد و پس از ارائه توضیحاتی نیز به سر کار خود بازگشته‌اند، پس آنطور که برخی ادعا می‌کنند خبری از دستگیری ایشان نیست. همچنین محتوایی که برخی به آن اشاره دارند که محتوای مجرمانه بوده، پیش از ورود مقامات قضایی براساس گزارش کاربران از روی پیام‌رسان حذف شده بود.»

او در پاسخ به این سوال که چرا عده‌ای به بارو او باید علیه یک پیام‌رسان بومی دست به عملیات رسانه‌ای بزنند توضیح داد: «این‌ها عملیات رسانه‌ای برادران قرارگاهی است برای اینکه از سروش پلاس انتقام بگیرند، بیشتر از این هم امکان توضیح ندارم. همیشه عده‌ای هستند که می‌خواهند یک پلتفرم را از مدار فعالیت خارج کنند و روح انحصار به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که فعالیت پلتفرم دیگری در این فضا را ببینند.»

کشیده شدن پای مدیران عامل شرکت‌های استارتاپی که اجازه تولید محتوا به کاربران خود را می‌دهند، داستان تازه‌ای نیست. در سال‌های گذشته بارها مدیران آپارات، دیوار و … به خاطر محتوای منتشر شده روی پلتفرمشان توسط کاربران به دادگاه کشیده شده‌اند. با تبدیل شدن این موضوع به یک چالش برای مدیران شرکت‌های فعال در حوزه ICT، از سال‌ها پیش شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات به دنبال تصویب قانونی بودند تا براساس آن مسئولیت انتشار محتوا اول از همه بر دوش تولیدکننده آن محتوا باشد نه پلتفرم، اما تاکنون این قانون به تصویب نرسیده است.

عسگری با انتقاد از نبود قانون در این زمینه این شرایط را یک مشکل جدی برای پلتفرم‌های داخلی می‌داند که مشکلات آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. او در این مورد اعلام می‌کند: «علاو بر اینکه برعکس اکثر کشورهای دنیا، در ایران مسئولیت محتوا با کسی نیست که آن را منتشر کرده، از طرف دیگر ما هم نمی‌دانیم برای انتشار محتوای مجرمانه باید به چه نهاد و ارگانی پاسخگو باشیم، یک روز ناجا ما را می‌خواهد، یک روز وزارت ارشاد، یک روز مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و …. وقتی رگولاتوری در این حوزه مشخص نیست، شرایط برای کار کردن سخت‌تر می‌شود و باعث می‌شود مدیر یک مجموعه به جای انجام کارهایش، هر روز در رفت و آمد به نهادهای مختلف برای ‍پاسخگویی باشد.»

او تاکید می‌کند که نبود یک رگولاتور مشخص در کنار عملیات رسانه‌ای گروهی باعث می‌شود که مسائل و حل آن‌ها برایشان پیچیده‌تر شود.

۲۲۷۲۲۷


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1844585/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *