راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ

در دنیای پرسرعت بازی‌‌ها، هر فریم، هر جزئیات و هر لحظه اهمیت دارد. یک تجربه بازی بی‌وقفه و جذاب، آرزوی هر گیمری است و انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند.

اما این پایان‌کار نیست، شما می‌توانید مقاله مرتبط با تلویزیون مخصوص گیم را نیز از ویجیاتو بخوانید.

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ

بازی‌ها به طور مداوم مرزهای گرافیک و گیم‌پلی را گسترش داده‌اند، بنابراین مانیتورها دیگر فقط یک نمایشگر نیستند؛ بلکه دروازه‌ای به دنیاهای جدید و هیجان‌انگیز بازی‌ها هستند.

در این راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ از ویجیاتو، به دنیای جذاب مانیتورهای گیمینگ خواهیم پرداخت و جدیدترین فناوری‌ها و ویژگی‌هایی را کاوش می‌کنیم که ادعا می‌کنند، تجربه گیمینگ شما را به سطح جدیدی ارتقاء می‌دهند. 


در هنگام خرید مانیتور گیمینگ به چه نکاتی دقت کنیم؟

انتخاب صحیح مانیتور گیمینگ برای یک تجربه بازی جذاب بسیار حیاتی است. با وجود تعداد زیادی از گزینه‌ها، مهم است که عوامل کلیدی را در هنگام خرید و انتخاب در نظر بگیرید. در ادامه به صورت خلاصه به المان‌های حائز اهمیت در انتخاب مانیتور گیمینگ می‌پردازیم اما پیشنهاد می‌کنم، برای اطلاعات بیشتر مقاله «هرآنچه که باید پیش از خرید مانیتور گیمینگ بدانید» را مطالعه کنید.

رزولوشن (Resolution) مناسب مانیتور گیمینگ چقدر است؟

اولین و مهم‌ترین عاملی که برای انتخاب مانیتور مناسب گیم در نظر می‌گیریم، رزولوشن (Resolution) است. رزولوشن اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسل‌های موجود در هر صفحه نمایش استفاده می‌شود.

درواقع رزولوشن معیاری برای سنجش وضوح و کیفیت تصویر است. وضوح بالاتر به معنای تعداد پیکسل بالاتر است که به نوبه خود به معنای جزئیات بصری بهتر و وضوح تصویر بالاتر است. برای بازی‌ها، مانیتور گیمینگ با رزولوشن حداقل ۱۰۸۰p توصیه می‌شود.

نرخ تازه سازی تصویر (Refresh rate) مناسب مانیتور گیمینگ چقدر است؟

رفرش ریت یا نرخ تازه سازی (Refresh rate) یک مانیتور که با فرکانس (هرتز/Hz) اندازه گیری می‌شود، تعداد به روز‌رسانی‌های مانیتور در یک ثانیه است. نرخ تازه‌سازی بالاتر به معنای حرکت نرم‌تر و روان‌تر است، که به ویژه برای بازی‌های سریع اهمیت دارد.

۶۰ هرتز، میزان استاندارد برای اکثر مانیتورها است و نرخ‌های بالاتر حرکت و پاسخگویی سریع‌تر و بهتری را فراهم می‌کند، به خصوص در بازی‌های رقابتی و سریع. برای مانیتور گیمینگ حداقل نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز توصیه می‌شود.

پنل مناسب مانیتور گیمنگ کدام است؟

اگر تا به امروز اقدام به خرید مانیتور کرده‌ باشید اسم دسته بندی‌های یا پنل‌های مختلف را شنیده‌اید. در حال حاضر مانیتورها، غالبا با پنل‌های TN (کوتاه شده‌ی Twisted Nematic)، IPS (کوتاه شده‌ی n-Plane Switching) و البته VA (کوتاه شده‌ی Vertical Alignment) تولید می‌شوند.

پنل‌های IPS کیفیت بصری همه جانبه بهتری را ارائه می‌دهند. این به معنای تولید رنگ زنده‌تر، دقیق‌تر و همچنین زاویه دید بهتر است. این دسته از مانیتورها به دلیل دقت رنگ بالاتر، انتخاب اول هنرمندان و همه‌ی کسانی است که با نور و رنگ سروکار دارند.

در مقابل پنل‌های TN دقت رنگ و زاویه دید به نسبت ضعیف‌تری دارند اما مزیت این پنل‌ها پشتیبانی از زمان واکنش (Response Time) سریع‌تر از پنل‌های IPS است، با این تفاسیر پنل‌های TN همچنان به علت مقرون به صرفه بودن تولید عمده‌ای دارند. پنل‌های VA نیز تکنولوژی مشابه اما جدیدتر از پنل‌های TN دارند. این دسته از نمایشگرها سرعت پاسخگویی بالاتری نسبت به IPS دارند.

زمان واکنش (Response Time) مناسب مانیتور گیمینگ چقدر است؟

منظور از زمان واکنش یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا مانیتور از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر پیدا کند. این واکنش غالبا به صورت تغییر رنگ سیاه به سفید و مجددا به سیاه در چند میلی ثانیه اندازه گیری می‌شود. اساساً هرچه زمان پاسخ کمتر باشد، حرکات دوربین هموارتر می‌شود.

از طرف دیگر، زمان پاسخ زیاد منجر به تاری حرکت می‌شود زیرا پیکسل‌ها در حین حرکت سریع دوربین زمان کافی برای جابجایی بین رنگ‌ها را ندارند. در حال حاضر، پنل‌های TN و VA از زمان پاسخ یک میلی ثانیه پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که پنل‌های IPS با زمان پاسخگویی زیر ۳ میلی ثانیه بسیار محدود و گران قیمت هستند.

اندازه و نسبت تصویر مانیتور گیمینگ

اندازه صفحه نمایش مانیتورها آن چنان اهمیتی ندارد و اینکه کدام اندازه را انتخاب کنید کاملاً به خود شما بستگی دارد. با این حال، اگر قصد تهیه مانیتور ۱۰۸۰p را دارید، بهتر است بزرگتر از ۲۴ اینچ نباشد زیرا تراکم پیکسل پایین‌تر تجربه گیمینگ نامناسبی به شما خواهد داد. در مورد نسبت تصویر هم، نسبت تصویر ۱۶:۹ استاندارد است، در حالی که نسبت ۲۱:۹ (اولترا واید) دید وسیع‌تری را ارائه می‌دهد اما ممکن است توسط تمام بازی‌ها پشتیبانی نشود.

از چه برندی مانیتور گیمینگ تهیه کنیم؟

امروزه مانیتورها از برندهای گوناگون و با ویژگی‌های متنوعی در بازار در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد. با این حال با وجود نقش حیاتی این دسته از تجهیزات در تجربه‌ی بصری کار با کامپیوتر، توصیه می‌شود از نمایشگر خود را از برندهای شناخته شده، با عمر و استحکام بالا و پشتیبانی مناسب، خرید کنید.

می‌توانید از برندهای شناخته شده‌ی ال‌جی (LG)، سامسونگ (SAMSUNG)، بنکیو (BenQ)، ایسوس (ASUS)، ام‌اس‌آی (MSI)، ایسر (Acer)، گیگابایت (Gigabyte)، کولر کستر (Cooler Master) و… انتخاب کنید. 

تکنولوژی G-Sync و FreeSync در مانیتور گیمینگ چیست؟

فناوری‌های G-Sync و FreeSync به ترتیب توسط انویدیا (NVIDIA) و ای‌ام‌دی (AMD) برای رفع مشکل پارگی تصویر(Screen Tearing) هستند تا تجربه گیمینگ پیوسته‌تر را تجربه کنید. پارگی تصویر زمانی رخ می‌دهد که تعداد فریم‌های تولید شده توسط کارت گرافیک شما با مانیتورتان همگام نباشد.

پس هنگام خرید بایستی به سازگار بودن کارت گرافیک و مانیتور خود در این فناوری به شدت دقت کنید. تکنولوژی FreeSync متعلق به کمپانی AMD و هیچ هزینه اضافی به قیمت پایه مانیتور اضافه نمی‌کند و فقط با کارت‌های گرافیک AMD سازگار است.

در حالی که تکنولوژی G-SYNC انویدیا بابت امتیاز استفاده این تکنولوژی از شرکت‌های ثالث چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار بر قیمت پایه مانیتور می‌افزاید. این تکنولوژی نیز فقط با کارت‌های NVIDIA کار می‌کنند.

اتصالات مانیتور گیمینگ

این روزها یک مانیتور مناسب بازی مدرن از اتصالات ورودی و خروجی مختلف پشتیبانی می‌کند. پورت HDMI استاندارد برای اتصال انواع دستگاه‌ها است و پورت DisplayPort پهنای باند بالاتری برای نرخ تازه‌سازی بالاتر و وضوح بهتر ارائه می‌دهد.

پورت‌های USB برای اتصال ادوات جانبی مثل موس، کیبورد و … لازم است. خوشبختانه برخی از مانیتورهای جدید به پورت USB-C هم مجهز شدند.


مانیتور گیمینگ هواوی مدل MateView SE FHD

شرکت هوآوی (Huawei) به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح فعال در عرصه‌ی تکنولوژی شناخته می‌شود و محصولات این شرکت از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. مانیتور ۲۴ اینچی هواوی مدل MateView SE با پنل IPS در کنار مزایای همیشگی خود یعنی ارائه زاویه دید ۱۷۸ درجه‌، رنگ‌ها را با عمق بهتری به تصویر می‌کشد.

رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل که اصطلاحا به آن Full HD هم گفته می‌شود، تصاویری با وضوح و کیفیت بالا را نمایش می‌دهد. این مانیتور دارای صفحه‌ای صاف، بدون انحنا و همین‌طور مات است که در استفاده طولانی مدت، نور و رنگ تصاویر چشم‌ها را اذیت نمی‌کنند.

مانیتور گیمینگ هواوی مدل MateView SE FHD، با ویژگی‌هایی همچون حالت ایمنی چشم و تکنولوژی Flicker-Free، تجربه کاربری بهتری را در استفاده طولانی مدت برای شما فراهم می‌کند. زمان پاسخ ۳ تا ۶ میلی‌ثانیه با نرخ تازه‌سازی ۷۵ هرتز برای اکثر کاربردهای عمومی مناسب است.

گیمرهایی که به دنبال گیم‌پلی‌هایی با تاخیر کمتر و نرخ تازه‌سازی بالاتر هستند، ممکن است مانیتورهایی با زمان پاسخ کمتر و نرخ تازه‌سازی بالاتر را ترجیح دهند. این مانیتور از فناوری‌های Adaptive-Sync پشتیبانی می‌کند. فناوری‌ Adaptive-Sync تراکم بین تصاویر را کاهش داده و تیرگی و حرکت‌های نامطلوب در بازی‌ها را به حداقل می‌رساند.

مخصوصا اگر کارت گرافیک AMD دارید، این ویژگی برایتان ارزشمند خواهد بود و تجربه گیمینگ روان‌تری را برای شما فراهم خواهد کرد. نمایشگر MateView SE دارای پورت‌های متنوعی از جمله HDMI و DisplayPort است که امکان اتصال به انواع دستگاه‌ها را فراهم می‌کند.

مشخصات مانیتور گیمینگ هواوی مدل MateView SE FHD

مدل Huawei MateView SE FHD
صفحه نمایش ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، مات
نوع پنل پنل IPS
نرخ بروزرسانی ۷۵ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۳ تا ۶ میلی‌ثانیه
پورت‌ها HDMI و DisplayPort
قیمت حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ BenQ مدل GW2270  

برند بنکیو (BenQ) از جمله کمپانی‌های نام آشنا در ساخت و عرضه نمایشگر به شمار می‌رود. این کمپانی با ارائه محصولات اقتصادی و خوش قیمت، جزو برندهای مورد علاقه‌ی اکثر گیمرها است.

مانیتور ۲۲ اینچی بنکیو مدل GW۲۲۷۰ با پنل VA همراه با زاویه‌ دید ۱۷۸ درجه‌ای و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل که اصطلاحا به آن Full HD هم گفته می‌شود، تصاویری با وضوح و کیفیت بالا را به نمایش می‌دهد. از ویژگی‌های دیگر این صفحه‌نمایش می‌توان به حداکثر روشنایی ۲۵۰ نیت و گستره رنگی ۷۲٪ NTSC اشاره کرد.

مانیتور گیمینگ BenQ مدل GW2270 همچنین دارای، حداقل زمان پاسخ‌گویی ۵ میلی‌ثانیه که از افت ناگهانی تصاویر در صحنه‌های سریع جلوگیری می‌کند و نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز را دارد. این میزان تازه سازی و زمان پاسخ‌گویی برای گیم‌پلی‌های حرفه‌ای یا سریع مناسب نیست.

این مانیتور، با تنوع در درگاه‌ها و اتصالات به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی انواع دستگاه‌ها را متصل کرده و تجربه‌ چندرسانه‌ای خود را گسترش دهید. با یک ترکیب هوشمندانه از پورت‌ها، این مانیتور قابلیت‌های اتصالی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. پورت‌های این محصول عبارتند از دو درگاه HDMI و یک درگاه D-Sub است.

مشخصات مانیتور گیمینگ BenQ مدل GW2270  

مدل BenQ GW2270
صفحه نمایش ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، مات
نوع پنل پنل VA
نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۵ میلی‌ثانیه
پورت‌ها D-Sub و HDMI
قیمت ۵ تا ۷ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ MSI مدل PRO MP221

ام‌اس‌آی (MSI) بدون شک یکی از برندهای بسیار محبوب در ساخت مانیتورهای گیمینگ است. این کمپانی به دلیل استفاده از طراحی شکیل و کیفیت بسیار بالا به سرعت جای خود را در دل گیمرها باز کرد.

مانیتور گیمینگ MSI مدل PRO MP221مانیتور گیمینگ MSI مدل PRO MP221

مانیتور گیمینگ ۲۱.۵ ام‌اس‌آی مدل PRO MP221 با پنل TN همراه با زاویه‌ دید ۱۷۰ درجه‌ و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا Full HD تصاویری با وضوح و کیفیت بالا را نمایش می‌دهد. از ویژگی‌های دیگر این صفحه‌نمایش می‌توان به حداکثر روشنایی ۲۵۰ نیت و صفحه نمایش مات آن باعث دید راحت در روشنایی می‌شود، اشاره کرد.

این مانیتور همچنین دارای، حداقل زمان پاسخ‌گویی ۵ میلی‌ثانیه که از افت ناگهانی تصاویر در صحنه‌های سریع جلوگیری می‌کند و نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز را دارد. این میزان تازه سازی و زمان پاسخ‌گویی برای گیم‌پلی‌های حرفه‌ای یا سریع مناسب نیست.

این مانیتور، با تنوع در درگاه‌ها و اتصالات به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی انواع دستگاه‌ها را متصل کرده و تجربه‌ چندرسانه‌ای خود را گسترش دهید. با یک ترکیب هوشمندانه از پورت‌ها، این مانیتور قابلیت‌های اتصالی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. پورت‌های این محصول عبارتند از دو درگاه HDMI و یک درگاه D-Sub است.

مشخصات مانیتور گیمینگ MSI مدل PRO MP221

مدل MSI PRO MP221
صفحه نمایش رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل TN
نرخ بروزرسانی تصویر ۶۰ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۵ میلی‌ ثانیه
پورت‌ها HDMI و D-Sub
ویژگی‌های خاص
قیمت ۵ تا ۷ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ Dell مدل S2419HGF

مانیتور S2419HGF یکی از مانیتور‌های محبوب شرکت دل در بین کاربران می‌باشد. نمایشگر دل مدل S2419HGF یک مانیتور ۲۴ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ که اصطلاحا به آن Full HD هم گفته می‌شود و تصاویر را با وضوح و کیفیت بالا به تصویر می‌کشد.

مانیتور گیمینگ Dell مدل S2419HGFمانیتور گیمینگ Dell مدل S2419HGF

پنل TN این مانیتور در کنار زاویه دید ۱۶۰ درجه‌ای زمان پاسخ بالایی را ارائه می‌کند. این مانیتور دارای زمان پاسخ‌دهی بسیار سریع ۱ میلی‌ثانیه‌ است که از افت ناگهانی تصاویر در صحنه‌های سریع جلوگیری می‌کند.

نرخ تازه‌سازی در این دستگاه ۱۴۴ هرتز است که در بازی‌های سرعتی، تصاویر پیوسته و روان‌ خواهند بود. ترکیب نرخ تازه‌سازی بالا و زمان پاسخگویی کم برای گیم‌پلی‌های سرعتی و رقابتی بسیار ترکیب ایده‌آلی است که نمایشگر دل مدل S2419HGF آن را به ارمغان می‌آورد.

مانیتور گیمینگ Dell مدل S2419HGF دارای روشنایی ۳۵۰ نیت و گستره رنگی ۷۲٪ NTSC است. این مانیتور، با تنوع در درگاه‌ها و اتصالات به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی انواع دستگاه‌ها را متصل کرده و تجربه‌ چندرسانه‌ای خود را گسترش دهید.

با یک ترکیب هوشمندانه از پورت‌ها، این مانیتور قابلیت‌های اتصالی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. پورت‌های این مانیتور شامل دو درگاه HDMI 1.4، دیسپلی پورت، سه USB 3.0 (دو Downstream و یک Upstream) و جک هدفون است. این مانیتور از فناوری‌های Adaptive-Sync پشتیبانی می‌کند.

فناوری‌ Adaptive-Sync تراکم بین تصاویر را کاهش داده و تیرگی و حرکت‌های نامطلوب در بازی‌ها را به حداقل می‌رساند. مخصوصا اگر کارت گرافیک AMD دارید، این ویژگی برایتان ارزشمند خواهد بود و تجربه گیمینگ روان‌تری را برای شما فراهم خواهد کرد.

طراحی مانیتور شامل حاشیه‌های نسبتاً نازک است، که انتخاب عالی‌ای برای قراردادن چند مانیتوری در کنار هم است. پایه امکانات تنظیم ارتفاع را فراهم می‌کند تا شما بتوانید زاویه دید مناسب خود را پیدا کنید.

ویژگی ComfortView این مانیتور نور آبی را کاهش می‌دهد، که می‌تواند خستگی چشم را در طولانی مدت‌ کاهش دهد. مانیتور S2419HGF ترکیبی از نرخ تازه‌سازی سریع، زمان پاسخ کم و تکنولوژی هماهنگ‌سازی را ارائه می‌دهد تا تجربه گیمینگ راضی‌کننده‌ای ایجاد کند. 

مشخصات مانیتور گیمینگ Dell مدل S2419HGF

مدل Dell S2419HGF FHD
صفحه نمایش رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل TN
نرخ بروزرسانی تصویر ۱۴۴ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۱  میلی‌ ثانیه
پورت‌ها دو درگاه HDMI 1.4، دیسپلی پورت،
سه USB 3.0 (دو Downstream و یک Upstream) و جک هدفون
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از فناوری‌ Adaptive-Sync
قیمت ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ سامسونگ مدل LS32BM500

سامسونگ (Samsung) از جمله کمپانی‌هایی است که در همه‌ی زمینه‌های تکنولوژی فعال و طرفداران بسیار زیادی دارد. مانیتور گیمینگ سامسونگ مدل LS32BM500 یک مانیتور ۳۲ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ که اصطلاحا به آن Full HD هم گفته می‌شود، تصاویر را با وضوح و کیفیت بالا به تصویر می‌کشد.

مانیتور گیمینگ سامسونگ مدل LS32BM500مانیتور گیمینگ سامسونگ مدل LS32BM500

این مانیتور دارای پنل VA است که به خاطر زمان پاسخ بالا شناخته می‌شود؛ همچنین زاویه دید ۱۷۸ درجه را نیز ارائه می‌کند. با روشنایی معمولی ۲۵۰ نیت و نسبت کنتراست استاتیک ۳۰۰۰:۱، این مانیتور تعادل خوبی از روشنایی و کنتراست را به نمایش می‌گذارد.

مانیتور سامسونگ مدل LS32BM500 FHD از حداکثر ۱ میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند که باعث بازنمایی دقیق رنگ‌ها می‌شود. این نمایشگر از فناوری HDR10 پشتیبانی می‌کند که به شما امکان مشاهده محتوای با دینامیک بالا همراه با کنتراست و بازنمایی رنگ بهبود یافته را می‌دهد.

زمان پاسخ ۴ میلی‌ثانیه با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز برای اکثر کاربردهای عمومی مناسب ولی گزینه‌ی ایده آلی برای گیمینگ نیست. گیمرهایی که به دنبال گیم‌پلی‌هایی با تاخیر کمتر و نرخ تازه‌سازی بالاتر هستند، ممکن است مانیتورهایی با زمان پاسخ کمتر و نرخ تازه‌سازی بالاتر را ترجیح دهند.

این مانیتور ویژگی‌هایی مانند حالت Eye Saver، تکنولوژی Flicker-Free و حالت Game را برای افزایش راحتی دید و تجربه گیمینگ بهتر ارائه می‌دهد. این مانیتور، با تنوع در درگاه‌ها و اتصالات به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی انواع دستگاه‌ها را متصل کرده و تجربه‌ چندرسانه‌ای خود را گسترش دهید.

با یک ترکیب هوشمندانه از پورت‌ها، این مانیتور قابلیت‌های اتصالی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. پورت‌های این مانیتور شامل دو درگاه HDMI 1.4، دو درگاه Type A نسخه USB 2.0 از نوع Downstream است.

مشخصات مانیتور گیمینگ سامسونگ مدل LS32BM500

مدل سامسونگ ۳۲ اینچ مدل LS32BM500
صفحه نمایش رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل VA
نرخ بروزرسانی تصویر ۶۰ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۴ میلی ثانیه
پورت‌ها دو درگاه HDMI 1.4، دو درگاه Type A نسخه USB 2.0 از نوع Downstream
قیمت ۱۲ الی ۱۳ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VG279Q

ایسوس (ASUS) همواره به عنوان یکی از برندها، با ارزش خرید بالا در ایران شناخته می‌شود. این کمپانی با وجود عرضه‌ی مانیتور با مدل‌های حرفه‌ای، گزینه‌های خوبی در رده قیمت پایین تا متوسط نیز ارائه می‌دهد که می‌تواند انتخاب مناسبی برای گیمرها باشد.

مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VG279Qمانیتور گیمینگ ایسوس مدل VG279Q

مانیتور ۲۷ اینچی ASUS VG279Q با طراحی زیبا، رنگ مشکی و فوق‌العاده جذاب خود به راحتی می‌تواند در نگاه اول نظر مثبت خریداران را به خود جلب کند. پنل IPS این مانیتور در کنار مزایای همیشگی خود یعنی ارائه زاویه دید ۱۷۸ درجه‌ای، رنگ‌ها را با عمق بهتری به تصویر می‌کشد.

رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل که اصطلاحا به آن Full HD گفته می‌شود هم، تصاویر را با وضوح و کیفیت بالا به تصویر می‌کشد. این مانیتور دارای زمان پاسخ‌دهی بسیار سریع یک میلی‌ثانیه‌ است که از افت ناگهانی تصاویر در صحنه‌های سریع جلوگیری می‌کند.

نرخ تازه‌سازی در این دستگاه ۱۴۴ هرتز است که در بازی‌های سرعتی با حرکت زیاد، تصاویر پرتوانی را ارائه می‌دهد. صفحه نمایش مانیتور گیمینگ ایسوس به فناوری‌های Adaptive-Sync و همین‌طور Extreme Low Motion Blur مجهز شده است.

فناوری‌های Adaptive-Sync تراکم بین تصاویر را کاهش داده و تیرگی و حرکت‌های نامطلوب در بازی‌ها را به حداقل می‌رساند. فناوری (ELMB) هم باعث کاهش تیرگی تصاویر در صحنه‌های سریع می‌شود و تجربه‌ی گیمینگ را بهبود می‌بخشد.

به‌کارگیری این دو فناوری به‌طور همزمان منجر به خلق تصویری بی‌نقص و روان در هنگام استفاده از این دستگاه شده است. طراحی بدون حاشیه و یا کم‌حاشیه از دیگر ویژگی‌های این مانیتور گیمینگ ایسوس است که تمرکز کاربر را در حین بازی افزایش داده و می‌توان از آن به‌صورت چند مانیتوری هم بهره برد.

این مانیتور ایسوس، تنوع در درگاه‌ها و اتصالات را به شما می‌دهد تا به‌راحتی انواع دستگاه‌ها را متصل کرده و تجربه‌ چندرسانه‌ای خود را گسترش دهید. با یک ترکیب هوشمندانه از پورت‌ها، این مانیتور قابلیت‌های اتصالی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. پورت‌های این محصول عبارتند از HDMI و DisplayPort است.

مشخصات مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VG279Q

مدل ASUS VG279Q
صفحه نمایش رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل IPS
نرخ بروزرسانی تصویر ۱۴۴ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۱ میلی ثانیه
پورت‌ها دیسپلی پورت و HDMI
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از AMD FreeSync و Extreme Low Motion Blur
قیمت ۱۳ الی ۱۵ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ گیگابایت مدل G27F

گیگابایت (Gigabyte) یکی از کمپانی‌هایی بوده که همواره به ساخت مادربرد، لپ تاپ‌ و کارت‌های گرافیک با کیفیت مشهور است. مانیتور گیمینگ ۲۷ اینچی گیگابایت مدل G27F دارای  رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل که اصطلاحا به آن Full HD گفته می‌شود هم، تصاویر را با وضوح و کیفیت بالا به تصویر می‌کشد.

مانیتور گیمینگ گیگابایت مدل G27Fمانیتور گیمینگ گیگابایت مدل G27F

نرخ بروزرسانی تصویر در این محصول ۱۴۴ هرتز است که این مانیتور گیمینگ ۲K را به یک محصول بسیار ارزنده تبدیل کرده است. این مانیتور دارای صفحه نمایش IPS LCD با نسبت کنتراست ۱۰۰۰:۱ و زاویه دید ۱۷۸ درجه است. یکی از ویژگی‌های ویژه مانیتور Gigabyte G27F دقت رنگ آن است.

این مانیتور دارای ۹۵% DCI-P3 و ۱۲۵% sRGB است که آن را به انتخاب عالی برای تولید کنندگان محتوا، طراحان گرافیک و ویرایشگران ویدئویی تبدیل می‌کند. این میزان پوشش رنگی تضمین می‌کند که کارهای شما با رنگ‌های واقعی و زنده نمایش داده شوند.

این مانیتور از فناوری Adaptive-Sync پشتیبانی می‌کند که قطع شدن تصویر و لرزش در حین بازی را از بین می‌برد. میزان زمان پاسخ‌دهی این محصول ۱ میلی ثانیه است که دلیلی دیگر برای ارزشمند بودن این مانیتور گیمینگ ۲K محسوب می‌شود.

مانیتور Gigabyte G27F با پورت‌های HDMI 1.4 پورت USB، دیسپلی پورت و HDMI تجهیز شده است. این گزینه‌های اتصال به شما امکان متصل کردن مانیتور گیمینگ گیگابایت را به دستگاه‌های مختلف مانند کنسول‌های گیمینگ، لپتاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی می‌دهند.

مشخصات مانیتور گیمینگ گیگابایت مدل G27F

مدل Gigabyte G27F
صفحه نمایش رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل IPS
نرخ بروزرسانی تصویر ۱۴۴ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۱ میلی ثانیه
پورت‌ها HDMI ،USB و دیسپلی پورت
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از AMD Free Sync
قیمت ۱۳ الی ۱۵ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ MSI مدل G271CQP E2

کمپانی ام‌اس‌آی (MSI) یکی از بزرگترین برندهای سازنده لپ تاپ‌ها و در ساخت مانیتورهای گیمینگ هم حضور پر رنگی دارد. مانیتور گیمینگ منحنی ۲۷ اینچی MSI مدل G271CQP E2 با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل که اصطلاحا به آن WQHD یا ۱۴۴۰p هم می‌گویند، تصاویر را با وضوح و کیفیت بسیار بالا به تصویر می‌کشد.

مانیتور گیمینگ MSI مدل G271CQP E2مانیتور گیمینگ MSI مدل G271CQP E2

این مانیتور دارای یک صفحه نمایش VA LCD با نسبت تضاد ۳۰۰۰:۱ و زاویه دید ۱۷۸ درجه است.  گیمران از نرخ تازه‌سازی ۱۷۰ هرتز و زمان پاسخ ۱ میلی‌ثانیه این مانیتور لذت خواهند برد. این مشخصات به گیم‌پلی  روان‌تر و واکنش‌پذیرتر کمک می‌کنند و تاخیر را کاهش می‌دهند.

مانیتور گیمینگ MSI G271CQP E2 دارای شدت انحنای ۱۰۰۰R بوده و از کیت AMD FreeSync Premium هم برخوردار است که با کارت گرافیک‌های AMD و کنسول‌های بازی نسل نهمی بهترین سازگاری را ایجاد می‌کند.

جدیدترین مانیتور گیمینگ ام اس آی به فناوری Night Vision مجهز شده است که برای دید در شرایط کم نور طراحی شده است. با دو پورت HDMI (که حداکثر تا ۱۴۴ هرتز را پشتیبانی می‌کنند) و یک پورت DisplayPort (که حداکثر تا ۱۷۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند)، گزینه‌های اتصال انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد. 

مشخصات مانیتور گیمینگ MSI مدل G271CQP E2

مدل MSI G271CQP E2
صفحه نمایش رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل VA
نرخ بروزرسانی تصویر ۱۷۰ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۱ میلی ثانیه
پورت‌ها پورت HDMI و DisplayPort
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از AMD Free Sync
قیمت ۱۴ الی ۲۰ میلیون تومان

مانیتور کولرمستر مدل GM27-CF

کولر کستر (Cooler Master) از بهترین و بزرگترین تولیدکنندگان کیس‌های گیمینگ و کولینگ‌های پردازنده است. این برند همچنین فعالیتی در حوضه تولید موس، کیبورد، هدست و مانیتور گیمینگ نیز دارد.

مانیتور کولرمستر مدل GM27-CF یک مانیتور بازی منحنی ۲۷ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل که اصطلاحا به آن Full HD می‌گویند و از صفحه نمایش مات استفاده می‌کند. این مانیتور دارای یک صفحه نمایش VA LCD با نسبت تضاد ۳۰۰۰:۱ و زاویه دید ۱۷۸ درجه است.

مانیتور کولرمستر مدل GM27-CFمانیتور کولرمستر مدل GM27-CF

این مانیتور دارای نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتز و زمان پاسخ‌دهی ۳ میلی‌ثانیه است. در این مانیتور کولرمستر تنوع در درگاه‌ها و اتصالات به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی انواع دستگاه‌ها را متصل کرده و تجربه‌ چندرسانه‌ای خود را گسترش دهید.

با یک ترکیب هوشمندانه از پورت‌ها، این مانیتور قابلیت‌های اتصالی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. پورت‌های این محصول عبارتند از یک درگاه DisplayPort 1.2، یک درگاه HDMI 1.4 و یک درگاه HDMI 2.0 است.

این مانیتور از فناوری‌های Adaptive-Sync پشتیبانی می‌کند. فناوری‌ Adaptive-Sync تراکم بین تصاویر را کاهش داده و تیرگی و حرکت‌های نامطلوب در بازی‌ها را به حداقل می‌رساند. مخصوصا اگر کارت گرافیک AMD دارید، این ویژگی برایتان ارزشمند خواهد بود و تجربه گیمینگ روان‌تری را برای شما فراهم خواهد کرد.

مشخصات مانیتور کولرمستر مدل GM27-CF

مدل Cooler Master GM27-CF FHD
صفحه نمایش رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل VA 
نرخ بروزرسانی تصویر ۱۶۵ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۳ میلی ثانیه
پورت‌ها یک درگاه DisplayPort 1.2 و یک درگاه HDMI 1.4 و یک درگاه HDMI 2.0
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از AMD Free Sync
قیمت ۱۶ الی ۲۱ میلیون تومان

مانیتور ایسوس مدل TUF GAMING VG289Q

گستردگی موجود در مدل‌های مانیتورهای ایسوس (Asus) باعث شده انتخاب یک محصول با مشخصات مورد نظر گیمرها بسیار ساده‌تر شود. مانیتور ایسوس مدل TUF Gaming VG289Q یک مانیتور بازی منحنی ۲۸ اینچی که از پنل IPS استفاده می‌کند، پنل IPS به علت دقت بالا در انتقال رنگ‌ها و زوایه‌ی دید گسترده‌اش شناخته می‌شود.

اما آنچه این مانیتور را متمایز می‌کند، رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل که اصطلاحا به آن ۴k ،۲۱۶۰p یا Ultra HD هم می‌گویند است که تصاویر روشن و دقیقی را به ارمغان می‌آورد. نوع صفحه نمایش مات است تا بازتاب نور به حداقل میزان برسد.

مانیتور ایسوس مدل TUF GAMING VG289Qمانیتور ایسوس مدل TUF GAMING VG289Q

میزان نرخ بروزرسانی تصویر در این محصول ۶۰ هرتز است و یکی از دلایل ارزان بودن این مدل نیز همین مورد به شمار می‌آید. محدوده زمان پاسخ‌دهی نیز در این مدل عملکرد خوبی ندارد و مقدار آن بین ۵ میلی ثانیه خواهد بود. این مقدار برای بازی کردن به صورت حرفه‌ای اصلا مناسب نیست.

با یک درگاه DisplayPort 1.2 و یک پورت DisplayPort (که حداکثر تا ۱۷۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند) و یک درگاه HDMI 2.0 گزینه‌های اتصال انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد. این مانیتور از فناوری‌های Adaptive-Sync پشتیبانی می‌کند.

فناوری‌ Adaptive-Sync تراکم بین تصاویر را کاهش داده و تیرگی و حرکت‌های نامطلوب در بازی‌ها را به حداقل می‌رساند. مخصوصا اگر کارت گرافیک AMD دارید، این ویژگی برایتان ارزشمند خواهد بود و تجربه گیمینگ روان‌تری را برای شما فراهم خواهد کرد.

مشخصات مانیتور ایسوس مدل TUF GAMING VG289Q

مدل TUF GAMING VG289Q
صفحه نمایش رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل IPS
نرخ بروزرسانی تصویر ۶۰ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۵ میلی ثانیه
پورت‌ها دیسپلی پورت و HDMI
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از AMD FreeSync
قیمت ۱۷ الی ۲۲ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ الین ور مدل AW2524H

شرکت الین ویر (Alienware) یک شرکت آمریکایی تولید کننده سخت افزار در زمینه گیمینگ است. این شرکت زیر مجموعه کمپانی دل (Dell) است. الین ور، برای دستیابی به جایگاهی در بازار تجهیزات گیمینگ با پرفورمنس بالا تاسیس شد. دل در رویداد CES 2023 مانیتور AW2524H را معرفی کرد.

مانیتور گیمینگ الین ور مدل AW2524Hمانیتور گیمینگ الین ور مدل AW2524H

این محصول با نرخ نوسازی تا ۵۰۰ هرتزی خود لقب سریع‌ترین مانیتور گیمینگ را به خود اختصاص داده است. مانیتور ۲۴.۵ اینچی الین ور مدل AW2524H با پنل IPS دارای رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل که اصطلاحا به آن Full HD گفته می‌شود هم، تصاویری با وضوح و کیفیت بالا را به تصویر می‌کشد.

از ویژگی‌های برجسته این مانیتور نرخ تازه‌سازی ۵۰۰ هرتز و زمان پاسخ ۰.۵ میلی‌ثانیه آن است. نرخ تازه‌سازی بالا به تجربه گیمینگ  بسیار نرم و پاسخگویی عالی منجر می‌شود که برای بازی‌های با سرعت بالا بسیار مناسب است.

البته لازم به ذکر است که نرخ نوسازی ۵۰۰ هرتزی تبلیغ‌شده فقط با اورکلاک‌کردن از طریق اتصال DisplayPort دست‌یافتنی است؛ در‌غیر‌این‌صورت، مانیتور روی ۴۸۰ هرتز محدود می‌شود. درضمن، هنگامی‌که از طریق HDMI متصل می‌شود، نرخ نوسازی به ۲۴۰ هرتز کاهش می‌یابد.

این مانیتور دارای تکنولوژی NVIDIA G-SYNC که به طور ساده با کارت‌های گرافیک NVIDIA کار می‌کند و تجربه گیمینگ را بدون پاره شدن تصویر ارائه می‌دهد. این مانیتور، با تنوع در درگاه‌ها و اتصالات به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی انواع دستگاه‌ها را متصل کرده و تجربه‌ چندرسانه‌ای خود را گسترش دهید.

با یک ترکیب هوشمندانه از پورت‌ها، این مانیتور قابلیت‌های اتصالی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. مانیتور AW2524H دو درگاه HDMI 2.1، یک درگاه DisplayPort 1.4، چهار درگاه USB-A 3.2، یک درگاه USB-B 3.2 و جک صوتی ۳٫۵ ‌میلی‌متری دارد.

مشخصات مانیتور گیمینگ الین ور مدل AW2524H

مدل Alienware AW2524H
صفحه نمایش ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل IPS
نرخ بروزرسانی ۵۰۰ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۰.۵ میلی‌ثانیه
پورت‌ها دو درگاه HDMI 2.1، یک درگاه DisplayPort 1.4، چهار درگاه USB-A 3.2،
یک درگاه USB-B 3.2 و جک صوتی ۳٫۵ ‌میلی‌متری
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از NVIDIA G-SYNC
قیمت ۳۳ الی ۳۵ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ LG مدل ۲۷GL650F-B

کمپانی ال‌ جی (LG) سال‌ها در زمینه ساخت و عرضه نمایشگرها فعالیت داشته است. همچنین محصولات این برند معمولا از کیفیت خوبی برخودار هستند. مانیتور ۲۷ اینچی ال‌جی مدل ۲۷GL650F-B این مانیتور از پنل IPS استفاده می‌کند که به علت دقت بالا در انتقال رنگ‌ها و زوایه‌ی دید گسترده‌اش شناخته می‌شود.

اما آنچه این مانیتور را متمایز می‌کند، رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل که اصطلاحا به آن ۴k ،۲۱۶۰p یا Ultra HD هم می‌گویند است که تصاویر روشن و دقیقی را به ارمغان می‌آورد. با روشنایی حداکثر ۴۰۰ نیت، مانیتور LG 27GN950-B برای شرایط نوری مختلف مناسب است. زمان پاسخگویی این مانیتور از خاکستری به خاکستری ۱ میلی‌ثانیه اعلام شده است.

از جمله قابلیت‌های خوب این مانیتور می‌توان به پشتیبانی از فناوری FreeSync پریمیوم پرو شرکت AMD اشاره کرد که نرخ تازه‌سازی مانیتور را با خروجی کارت گرافیک شما هماهنگ می‌کند و میزان پارگی تصویر را به حداقل می‌رساند. گزینه‌های اتصال این مانیتور شامل HDMI و DisplayPort می‌شود، که به شما اجازه می‌دهد دستگاه‌های مختلف را متصل کنید.

مشخصات مانیتور گیمینگ LG مدل ۲۷GL650F-B

مدل LG 27GN950-B
صفحه نمایش ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل پنل IPS
نرخ بروزرسانی ۱۴۴ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۱ میلی‌ثانیه
پورت‌ها HDMI و DisplayPort
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از AMD FreeSync 
قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان

مانیتور گیمینگ الین ور مدل Alienware 34 QD-OLED

شرکت الین ور (Alienware) تولیدکننده‌ی سخت‌افزار گیمینگ و زیرمجموعه‌ی کمپانی Dell است که در رویداد CES ۲۰۲۲ مانیتور ۳۴ اینچی خود را معرفی کرد. مانیتور الین ور QD-OLED مجهز به پنل ۳۴ اینچی کوانتوم دات OLED و دارای رزولوشن ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل که اصطلاحا به آن UWQHD یا ۱۴۴۰p فوق عریض هم می‌گویند است که تصاویر بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورد.

مانیتور گیمینگ الین ور مدل Alienware 34 QD-OLEDمانیتور گیمینگ الین ور مدل Alienware 34 QD-OLED

لازم به ذکر است این مانیتور از طریق کابل دیسپلی‌پورت،‌ محتوا را با وضوح ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۷۵ هرتز نمایش دهد و از طریق کابل HDMI احتمالاً به دلیل محدودیت‌های پهنای باند به ۱۰۰ هرتز کاهش می‌یابد.

نسبت تصویر مانیتور الین ور، ۲۱:۹ است و متوسط روشنایی آن به ۲۵۰ نیت و حداکثر روشنایی به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این مانیتور گیمینگ، مدت زمان پاسخگویی بسیار سریع که ۰.۱ میلی‌ثانیه اعلام شده است.

از جمله قابلیت‌های خوب این مانیتور می‌توان به پشتیبانی از فناوری FreeSync پریمیوم پرو شرکت AMD اشاره کرد که نرخ تازه‌سازی مانیتور را با خروجی کارت گرافیک شما هماهنگ می‌کند و میزان پارگی تصویر را به حداقل می‌رساند.

مانیتور گیمینگ الین ور مدل Alienware 34 QD-OLEDمانیتور گیمینگ الین ور مدل Alienware 34 QD-OLED

این مانیتور، با تنوع در درگاه‌ها و اتصالات به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی انواع دستگاه‌ها را متصل کرده و تجربه‌ چندرسانه‌ای خود را گسترش دهید. با یک ترکیب هوشمندانه از پورت‌ها، این مانیتور قابلیت‌های اتصالی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

گزینه‌های اتصال آن نیز شامل دو پورت HDMI 2.0، یک پورت DP1.4، چهار پورت USB Type-A، دو ورودی صوتی ۳.۵ میلی‌متری و جک اترنت RJ45 می‌شود.

مشخصات مانیتور گیمینگ الین ور مدل Alienware 34 QD-OLED

مدل Alienware 34 QD-OLED
صفحه نمایش ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل، صفحه نمایش مات
نوع پنل کوانتوم دات OLED
نرخ بروزرسانی ۱۷۵ هرتز
محدوده زمان پاسخ‌دهی ۰.۱ میلی‌ثانیه
پورت‌ها دو پورت HDMI 2.0، یک پورت DP1.4، چهار پورت USB Type-A،
دو ورودی صوتی ۳.۵ میلی‌متری و جک اترنت RJ45
ویژگی‌های خاص پشتیبانی از AMD FreeSync 
قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان

 کلام آخر

خرید مانیتور گیمینگ صحیح نیاز به بررسی دقیق نوع پنل، رزولوشن، نرخ تازه‌سازی، زمان پاسخ، تکنولوژی‌های هماهنگی، اندازه پنل، اتصالات، دقت رنگ و بودجه شما دارد. مانیتور گیمینگ مناسب بازی عملکردی حیاتی در انتقال تجربه‌ی بصری ویدئو گیم دارد. از این رو انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ مناسب برای بازی کردن با ویژگی‌های مد نظر شما اهمیت پیدا می‌کند.

در انتخاب مانیتور گیمینگ چه چیزهایی باید در نظر بگیرم؟

عواملی مانند نوع پنل، رزولوشن، نرخ تازه‌سازی، زمان پاسخ، تکنولوژی‌های هماهنگی، اندازه پنل، اتصالات، دقت رنگ و بودجه خود را در نظر بگیرید.

کدام نوع پنل بهتری برای گیمینگ TN، IPS یا VA است؟

بهترین نوع پنل به ترجیح و نیاز شما بستگی دارد. پنل‌های TN زمان پاسخگویی سریعی دارند، پنل‌های IPS دقت رنگ بهتر و زوایای دید گسترده‌تری ارائه می‌دهند، در حالی که پنل‌های VA تعادلی میان دو پنل قبلی هستند.

چرا نرخ تازه‌سازی در مانیتور گیمینگ مهم است؟

نرخ تازه‌سازی بالا (مانند ۱۴۴ هرتز یا بالاتر) منجر به تصاویری پیوسته‌تر و بازی‌ای روان‌تر می‌شود. 

زمان پاسخ چیست و چرا مهم است؟

منظور از زمان واکنش یا زمان پاسخ یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا مانیتور از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر پیدا کند. این واکنش غالبا به صورت تغییر رنگ سیاه به سفید و مجددا به سیاه در چند میلی ثانیه اندازه گیری می‌شود. اساساً هرچه زمان پاسخ کمتر باشد، حرکات دوربین هموارتر می‌شود.

تکنولوژی‌های هماهنگی چیست و آیا به آن‌ها نیاز داریم؟

تکنولوژی‌های هماهنگی مانند AMD FreeSync و NVIDIA G-Sync از پاره شدن صفحه جلوگیری می‌کنند و تجربه گیمینگ  پیوسته‌تری ارائه می‌دهند. اگر کارت گرافیک شما از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، بسیار مفید هستند.